Verzenden en risico

Alles over fotograferen zelf

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Verzenden en risico

Bericht door wblink »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Iemand die iets per post verstuurt aan een ander is verantwoordelijk voor de juiste afhandeling.
IK kan natuurlijk dieper gaan zoeken, maar dat heeft mi geen zin: Je kunt dat zelf vinden.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: RE: Re: Verzenden en risico

Bericht door johant »

Niet, want volgens mij bestaat die wet niet.

Ben je niet in de war met BW Art.7?
Laatst gewijzigd door remoss op di 22 dec 2015, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Verzenden en risico

Bericht door Illuminatus »

Voor de verplichtingen van verkoper moeten we zoeken in Burgerlijk Wetboek Boek 7, Bijzondere overeenkomsten, Titel 1. Koop en ruil, Afdeling 2. Verplichtingen van de verkoper, artikel 9 en volgende.
Wat in dit topic speelt, namelijk waar het risico van verzending ligt, staat in hoofdzaak in
artikel 11
1. Bij een consumentenkoop waarbij de zaak bij de koper wordt bezorgd, is de zaak voor het risico van de koper vanaf het moment dat de koper of een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen.
2. In geval de koper een vervoerder aanwijst en de keuze voor deze vervoerder niet door de verkoper wordt aangeboden, gaat het risico over op de koper op het moment van ontvangst van de zaak door de vervoerder.

Uiteraard kun je dit in een overeenkomst tussen partijen anders afspreken en vastleggen.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: RE: Re: Verzenden en risico

Bericht door johant »

Ja, maar dat artikel slaat nu juist niet op particuliere (niet-professionele) verkopers. Dat heb ik hierboven volgens mij al toegelicht.

Consumentenkoop is van toepassing wanneer de verkoper een ondernemer is, en de koper een particulier. En het artikel is niet toepasbaar op een particulier die bij gelegenheid iets te koop aanbiedt op b.v. een forum.

Je kunt er in dit geval dus geen rechten aan ontlenen.

Edit: "ontsnappingsroute" verwijderd, want die geldt alleen in een heel specifiek geval, en is niet algemeen toepasbaar. Ook niet op de situatie waarmee dit draadje is begonnen.
Laatst gewijzigd door remoss op di 22 dec 2015, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Verzenden en risico

Bericht door Illuminatus »

Nee, dit gaat in zijn algemeenheid over koop tussen een verkoper die handelt bij de uitoefening van bedrijf/beroep een consument/koper.
Het ging hier om een wettelijke regeling m.b.t. risico van de zaak. Dit is de enige wettelijke regeling.
Bij verkoop tussen particulieren onderling gelden geen wettelijke regels c.q. consumentenrecht.
Afspraken zijn gebaseerd op vertrouwen of je moet een overeenkomst opstellen die door beide partijen wordt ondertekend.
Daarom zijn er ook zoveel problemen over handel op Marktplaats.
Als het gaat om verkoop/koop tussen leden op een forum, kun je het beste in persoon afspreken.
Bij opsturen is er altijd één partij in het nadeel, afhankelijk van wat je afspreekt.
Bezint eer ge begint.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Verzenden en risico

Bericht door johant »

Inderdaad, bij verkoop tussen particulieren moet je gewoon zelf duidelijke afspraken maken over wie het risico draagt.

En zeker bij dure of kwetsbare spullen is ophalen de beste keuze. Zoals bij fotoapparatuur.
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 368 times
Been thanked: 103 times

Re: Verzenden en risico

Bericht door MacFuji »

Zonder dat ik mij erg in de discussie meng, denk ik ook dat bij het stukje; "en op risico koper"

1) Er vaak mee bedoeld wordt dat je niet moet zeuren achteraf over dat het product je eigenlijk tegen valt of iets anders is dan je
had verwacht. Dat zie ik als eigen risico, dan had je het maar moeten ophalen en het ter plekke moeten controleren.

Je zet het vaak in de advertentie om ook deze problemen vooraf kenbaar te maken. Denk ik.
Verder ligt het ook aan wat je vraag en welke antwoorden je krijgt bij een stukje communicatie!


2)Wil je het wel laten opsturen gelden daarvoor regels en is het maar net welke kosten de koper wil vergoeden. Wil die het alleen maar
tegen het goedkoopst mogelijk tarief en niet verzekerd verzenden en het pakketje raakt toch zoek etc. En de vervoerder wil dat niet vergoeden (want dat heb je niet verzekerd!) dan ligt dat probleem niet bij de verkoper. Die heeft dit duidelijk aangegeven.

Of zie ik dat verkeerd?
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Verzenden en risico

Bericht door johant »

Nee, dat zie je niet verkeerd, maar waar de verwarring in dit draadje ontstond, is bij de geldigheid van de wet op de consumentenkoop. Die is niet toepasbaar bij b.v. incidentele verkoop via een forum.

Zoals je al zegt, bij koop tussen particulieren geldt datgene wat tussen hen afgesproken werd (met één uitzondering; wanneer de verkoper de wijze van verzending oplegt, en ook geen voorbehoud maakt, is deze verantwoordelijk tot de aflevering van het product).

En mee eens, duidelijke communicatie vooraf om misverstanden uit te sluiten is het belangrijkste. En je gezonde verstand gebruiken natuurlijk.
Gebruikersavatar

D.Haaksma
Berichten: 62
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 17:55
Locatie: Geen vast
Contacteer:

Re: Verzenden en risico

Bericht door D.Haaksma »

Juist om dat hakketak te voorkomen verkoop ik alleen als het bij mij thuis opgehaald wordt.
Is dat echt een probleem dan spreken we af dat ik het zo goed mogelijk verpak en verzeker, gaat het dan toch nog mis, nog niet meegemaakt, maar dan is het risico voor de koper.
Dat wil ik dan wel in een mail vastgelegd zien.
X-T10, 18-55, 55-200, 10-24, 50 mm macro Zeiss Touit, Canon MP-E 65 en allerhande andere macrorommel.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Verzenden en risico

Bericht door johant »

Daar begon de discussie dus, want volgens een van de forumleden was het wettelijk niet mogelijk om het risico bij de koper neer te leggen.

Het is (uitzonderingen daargelaten) wel degelijk mogelijk ... maar het wordt hoe dan ook een heel vervelende discussie. Gezond verstand gebruiken dus inderdaad!

Bij verzekerde verzending is het natuurlijk wel de verkoper die de eventuele verzekeringskwestie moet regelen, vanwege de voorwaarden van de vervoerder (die heeft namelijk een overeenkomst met de afzender).
Gebruikersavatar

D.Haaksma
Berichten: 62
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 17:55
Locatie: Geen vast
Contacteer:

Re: Verzenden en risico

Bericht door D.Haaksma »

Bij verzekerde verzending is het natuurlijk wel de verkoper die de eventuele verzekeringskwestie moet regelen.
Dat lijkt mij ook wel logisch natuurlijk en zal ook geen problemen opleveren (hoop ik).

Maar het is m.i. ook wel logisch als een koper aangeeft per se niet te willen reizen maar evengoed het onderwerp van verkoop wil hebben, hij of zij ook een risico mag nemen in het hele verhaal.
Blijft dat ik er een ...hekel aan heb om waardevolle spullen te versturen.
X-T10, 18-55, 55-200, 10-24, 50 mm macro Zeiss Touit, Canon MP-E 65 en allerhande andere macrorommel.
Plaats reactie

Terug naar “Kennen en kunnen”