Fujifilm Superia 200 - de film en de filmsimulatie

Foto's die nergens anders onder vallen
Plaats reactie
dhrPeter
fXf sponsor
Voornaam: Henk
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Fujifilm Superia 200 - de film en de filmsimulatie

Bericht door dhrPeter »

Een jaar geleden kreeg ik uit een erfenis een Olympus Superzoom 70 camera met twee Fujifilm Superia 200 filmpjes. In de Olympus zat nog een half volgeschoten film die ik volgemaakt heb en laten ontwikkelen en scannen om te zien of er nog toonbare beelden in zaten.

Dat viel best mee en op vakantie in Oostenrijk heb ik een film in mijn 50 jaar oude Olympus OM-1 geladen en volgeschoten met vakantie foto's waarbij ik van hetzelfde standpunt ook en opname maakte met de X-T30. Die X-T30 opname (raw) heb ik met het programma X-Raw en een Superia simulatie bewerkt.

Hieronder de gescande film en de X-T30 opname met Superia simulatie: ik ben benieuwd of jullie zien welke de gescande film is en welke de simulatie. ;)

1)

Afbeelding

2)

Afbeelding

Er zijn geen prijzen te winnen met het juiste antwoord :D
PeterD
fXf sponsor

Re: Fujifilm Superia 200 - de film en de filmsimulatie

Bericht door PeterD »

Nr 2 is de gescande.
Zoom55
Voornaam: J.

Bericht door Zoom55 »

Het contrast van 2 is groter dan van 1. Ik gok, dat 2 met de X-T30 gemaakt is.
BertH
Voornaam: Bert
Bewerk mijn foto's: Ja

Bericht door BertH »

De structuur van de lucht in 2 is niet zo glad als die in 1. Ik denk dat 2 de scan is. Verwarrend omdat het landschap, de bergen, in 2 veel mooier en contrastrijker is.
HarrieD
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja

Bericht door HarrieD »

Foto 2 is gescand. Meer ruis en contrast is versterkt.
Ik heb nu de 2025 update van ON1 Photoraw en die heeft nu de mogelijkheid om de kleuren van een andere bestaande afbeelding over te nemen. Zo heb ik vorige maand een paar mooie foto's geschoten van het strand, de duinen en de zee op Vlieland. Bij de ontwikkeling van deze RAW opnamen vond ik de combinatie van kleuren en contrast het mooist wanneer ik gebruik maakte van RawTherapee. Met behulp van dit resultaat heb ik in ON1 een nieuwe, "eigen" preset gemaakt. De gelijkenis is verbluffend.
Fujifilm X-S10, XF 10-24, XF 16-80, XF 70-300
dhrPeter
fXf sponsor
Voornaam: Henk
Contacteer:

Bericht door dhrPeter »

Het is inderdaad foto 2 die van film gescand is. Ik vond het verrassend dat de scan er naar mijn smaak beter uit ziet dan de gesimuleerde versie uit de T30II.
Weliswaar beide geen exacte weergave van het echte kleurenpalet van de Superia film zoals die op een afdruk zou zijn vermoed ik. De "ruis" in de gescande versie is natuurlijk de korrel van de film.

Ik weet niet in hoeverre de scan nog een nabewerking gehad heeft die misschien het contrast en scherpte beïnvloed hebben maar de versie uit de T30II is verder niet aan gesleuteld.

De sfeer van de gescande versie heb ik wel na kunnen bootsen in CaptureOne.
Plaats reactie

Terug naar “Diversen”