Stof op sensor

Allerlei...
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Stof op sensor

Bericht door GeorgeF »

Even een vraagje betreffende de gevoeligheid van de sensor betreffende stof.

Hebben jullie veel last van stof op de sensor?

Ik weet met mijn D90 was ik daar panisch voor.
Daarom had ik twee body's met op de een de Tamron en op de ander mijn Nikon tele objectief.

Maar als ik nu de 18-55 en de 55-200mm neem op 1 body dan zal ik regelmatig moeten wisselen .

Of zou het beter zijn om een tweede body te scoren?

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Stof op sensor

Bericht door remoss »

Ik gebruik één body en wissel regelmatig objectieven, tot nu toe geen last gehad van stof. Wellicht is het minder omdat er geen spiegel in de camera staat te klapperen. Wel heb je net zoals bij spiegelreflexcamera's " last" van de zuigende werking van zoomobjectieven, maar de Fujinons zijn goed afgedicht blijkbaar.

Ik hou me wel aan een paar zaken, zoals altijd bij wisselen van objectieven de mount op de camera naar beneden laten wijzen, kan er in ieder geval minder snel iets inwaaien.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!

MajorB
Ex-fXf
Berichten: 410
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 10:25
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 28 times
Gender:

Re: Stof op sensor

Bericht door MajorB »

Nu in ruim 1 jr een stofje op de lens gehad. Ik wissel regelmatig van lens, niets om panisch voor te zijn. Eraf blazen of de Arctic Butterfly gebruiken. Piece of cake!
.
Gebruikersavatar

Harlin
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 23:53
Voornaam: Harry
Has thanked: 29 times
Been thanked: 5 times

Re: Stof op sensor

Bericht door Harlin »

I.v.g. met de DSLR: Een dikke nee.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Stof op sensor

Bericht door Patrick »

Ik wissel heel vaak. Ik heb nog geen stof gezien.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Stof op sensor

Bericht door André »

Ik wissel regelmatig en heb wel eens een stofje gezien. Die blaas ik dan weg met mijn Giottos blaaspeertje. Uiteraard met beleid.
Tot nog toe geen verdere problemen ondervonden.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Stof op sensor

Bericht door arnold_w »

De sensor lijkt veel minder gevoelig voor stof dan mijn Canon dSLR's destijds.
De Canon moest ik 1 a 2 x per jaar naar Chipclean brengen, dan zaten er echt hele irritante zwarte vlekjes op de sensor, maar de Fuji's zijn in 2 jaar tijd nog niet 1x schoongemaakt.
Heel af en toe komt er een stofje op de sensor die vrij gemakkelijk weg te blazen is met een Giottos blaasbalg.

Voordeel van een mirrorless camera is dat je zo'n stofje al vrij gemakkelijk waarneemt als je door de zoeker kijkt, omdat je feitelijk via de sensor kijkt.
Bij een spiegelreflex zie je niet wat er op de sensor zit, tenzij je live view aanzet, maar doorgaans fotografeert bijna niemand zo met een dSLR.
Je komt er dan ook vaak thuis (of halverwege de reis) pas achter dat er iets op je sensor heeft gezeten en kun je al je foto's gaan retoucheren, ook een van de voordelen dus van een mirrorless camera.

Ik ben momenteel bezig om al mijn IJsland series van 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013 gemaakt met de 5D2 en 5D3 opnieuw te ontwikkelen met Capture One en erger me kapot aan al die spots die ik vanaf f/8 (met name in de lucht) tegenkom.
Kost echt heel veel tijd om dat telkens weer weg te halen. Alle platen vanaf 2014 met de Fuji camera's hebben hier nagenoeg geen last van.

Ik denk wel dat het inmiddels tijd is geworden om bij Chipclean langs te gaan, want bij f/16 zijn er toch wel een paar spots waarneembaar, zeker wanneer je het contrast wat verhoogd.
Maar ja, dan ben ik met de X-T1 vanaf febr 2014 inmiddels wel zo'n 25.000 klicks verder.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Plaats reactie

Terug naar “Diversen”