Voorbij oneindig?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Duko
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mar 2016, 17:26
Voornaam: Duko
Gender:

Voorbij oneindig?

Bericht door Duko »

Ik heb mijn Fuji-spullen net nieuw, en kom zo het één en ander tegen dat ik niet begrijp.
Wat ik dan maar eens op het forum deponeer. Zoals dit:

Als ik mijn XC50-230mm F4.5-6.7 OIS II handmatig scherpstel, gaat dat tot voorbij oneindig...
Ik snap wel dat er bij focus by wire (ook nieuw voor mij) geen harde, fysieke stop is van de focusring aan het eind van het bereik. Maar niet dat een onderwerp dat ik had op 20 km afstand (Ik zou denken: praktisch oneindig) niet aan het eind van dat bereik ligt en dat je dus dóór kunt draaien, en dat dat onderwerp dan dus ook daadwerkelijk onscherp wordt!
Ik moet bekennen dat ik nog niet heb getest wat er gebeurt met de maan als onderwerp.

Iemand een idee hoe dat zit?
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Voorbij oneindig?

Bericht door Patrick »

Heel veel objectieven hebben dat. Het klinkt vreemd, maar het is nu eenmaal zo. Iets op oneindig scherpstellen is niet perse een slinger geven.

Waarom zou je trouwens op oneindig WILLEN scherpstellen? Iets ervoor is ook prima. Je hebt immers nog een stuk scherptediepte...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
Duko
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mar 2016, 17:26
Voornaam: Duko
Gender:

Re: Voorbij oneindig?

Bericht door Duko »

Dank je Patrick, dat stelt me gerust. Kennelijk niks mis met mijn nieuwe aanwinst.
En waarom ik het zou willen? Nou, dan kán ik ’m in elk geval wél een slinger geven, als het me een keer zo te moede is.
Omgekeerd lijkt mij de vraag meer gerechtvaardigd waarom ik voorbij oneindig zou willen kunnen scherpstellen. Misschien een filosofische kwestie? Of een kwestie van productietoleranties wellicht...
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Voorbij oneindig?

Bericht door Michele »

De meeste AF-objectieven kunnen voorbij oneindig. Heeft vooral te maken met de motoren: als er een fysieke stop op oneindig zou zijn, krijgen die iedere keer een klap bij focus op oneindig, met name als de boel gaat 'hunten' zodra in één keer scherpstellen niet wil. Zeker de oude Nikon motortjes in de bodies waren daar niet opberekend. Bij de Fujinons is het "drive by wire" en kun je technisch draaien aan de ring tot je een ons weegt, maar als je je afstandsschaal op het diplay aanzet, zul je zien dat er digitaal niet voorbij oneindig wordt scherpgesteld in werkelijkheid.

Overigens waren er vroeger ook manual objectieven die voorbij oneindig konden, mijn Nikkor 500mm f/4P bijvoorbeeld. Dit had te maken met het incalculeren van een bepaalde mate van uitzetten of krimpen onder extreme temperaturen waar bij dergelijke profapparatuur in het ontwerp rekening mee werd gehouden.
Choose life, drive Maserati!
Plaats reactie

Terug naar “XC50-230mm F4.5-6.7 OIS II”