commander gebruik

Gebruikersavatar

Topic Starter
artografia
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 08:33

commander gebruik

Bericht door artografia »

als ik de flash ef x20 los vd camera gebruik, stel ik mijn camera in op commander, (dit werk trouwens ook voortreffelijk in de studio, op de flitskoppen). Als ik dus mijn cam op commander instel, mijn flash (instelling achterop N-mode) reageert alleen als ik manuel gebruik en niet op TTL. klopt dit en waarom kan hij dit niet op TTL
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: commander gebruik

Bericht door André »

To use the unit as a master flash,
set the switch to X.
To use the unit as a slave flash,
set the switch to N-MODE if the
master flash is the "non-preflash"
type, and P-MODE if the master
flash is the "preflash" type.
The unit fires automatically upon
detecting light from the master
flash.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
artografia
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 08:33

Re: commander gebruik

Bericht door artografia »

dank je Andre, ik moet het nog goed een paar keer lezen, mijn engels is niet zo goed... dusss als je zo vriendelijk wil zijn, in jip en janneke taal, ik vind het wel vervelend om dat te vragen.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: commander gebruik

Bericht door André »

Gewoon vragen. Als ik geen zin heb doe ik het gewoon niet.
Volgens mij had ik wel zin, hihi.

Zet bij normaal gebruik als master de flitser op X. Dus als de flitser op de camera zit of met de TTL kabel is verbonden.
Zet de flitser bij gebruik als slave op N als de master geen voorflitsen geeft. Bij een manuele flitser b.v.
Dan werkt de flitser als een domme slave en gaat af op de eerste de beste flits die het ziet. Dit werkt niet met voorflitsen want dan gaat de flitser al met de voorflits af.

Zet de flitser in de P modus als de commander voorflitsen geeft en dat doet je camera als het goed is.
De flitser flits automatisch mee als deze een flits van de master waarneemt. De voorflitsen zijn nu juist de communicatie tussen de camera en de flitser.

Kortweg zet de flitser op P en gebruik de meegeleverde flitser als commander.

Zorg dat de flitser kan werken dor de stille stand uit te schakelen en enkel de MS stand te gebruiken bij een sluitertijd van 1/180e of trager.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
artografia
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 08:33

Re: commander gebruik

Bericht door artografia »

ben ik blij dat je zin had...... ik ga ermee aan de slag, kom ik er niet uit, hoor je van me, ok? in ieder geval bedankt voor de uitgebreide uitleg... en zoals mijn vader altijd zei, als dank, mag jij jouw kip in mijn soep koken...! vr groet ruud vd steeg.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: commander gebruik

Bericht door André »

IS goed. Als je er niet uit komt hoor ik het wel.
Let wel op dat je de instelknop boven op de flitser dan wel op de TTL stand gebruikt. ;)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
artografia
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 08:33

Re: commander gebruik

Bericht door artografia »

Daar ben ik weer na wat testen gemaakt te hebben. Allereerst, ik heb de xe1, mss ging je uit van de xt1 ivm je tip over MS stand (is dit mechanische sluiter toch). Het is helemaal duidelijk, alleen in stand N en stand P werkt de flits ef x20 alleen op manuaal en niet op TTL. Op stand X zowel op cam en verbinding met TTL kabel allebei de instellingen...logisch en het belangrijkste. Zou dit kunnen kloppen vlgs jou?, vr gr ruud
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: commander gebruik

Bericht door André »

Ik heb mijn X-E1 ook maar even uit de tas gehaald en moet je gelijk geven.
Volgens mijn brein was er een draadloze TTL functie, maar daar heb ik me blijkbaar behoorlijk in vergist.. :oops:
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
artografia
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 11 feb 2015, 08:33

Re: commander gebruik

Bericht door artografia »

Nou dan is het helemaal duidelijk, ben dr blij mee, bedankt voor alles , fijn weekend gr ruud vd steeg
Gebruikersavatar

lobstertje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 05 jul 2015, 14:14
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: commander gebruik

Bericht door lobstertje »

André, wat kun jij dingen helder brengen. Mag ik hierop aansluitend vragen wat je mij met een X-T1 en X-E2 zou aanbevelen om draadloos te flitsen?
Beetje strobist-achtig dus. Ik zie veel flitsers voorbij komen maar vraag me echt af welke te kiezen. Omdat mij eigenlijk niet duidelijk is welke nou het best met Fuji communiceert.
bvd
Nora
Plaats reactie

Terug naar “EF-X20”