advanced filters toepassen op Black and White film ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Muug
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 09 mar 2016, 16:40
Voornaam: Muug
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

advanced filters toepassen op Black and White film ?

Bericht door Muug »

Hoi,

ik hou wel van zwart-witte foto's, en dus die X-T1 is echt wel geweldig, met de hoge en lage tonen die je kan aanpassen en zo... maar ik had effe gehoopt dat ik op B+W-foto's ook die Advanced Filters zou kunnen toepassen. Ik denk bvb aan de "Toy"-filter, die van die mooie donkere zweem geeft in de hoeken, of die Diorama-filter. Dat kan behoorlijk mooi zijn in het zwart-wit ! Maar dat kan dus niet.... Of kan het wel maar heb ik nog niet gevonden hoe?
mvg,
Paul
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3858
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 43 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: advanced filters toepassen op Black and White film ?

Bericht door remoss »

Je moet sowieso in raw fotograferen om achteraf nog een filter toe te passen. En ik denk niet dat je filter op filter kunt toepassen.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Muug
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 09 mar 2016, 16:40
Voornaam: Muug
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: advanced filters toepassen op Black and White film ?

Bericht door Muug »

Ik fotografeer met de X-T1 in Fine+raw, dat is 't beste naar 't schijnt, oa omdat je dan max kan inzoomen omdat de vanuit raw gegenereerde jpeg de hoogste resolutie heeft. Verder heb ik zaterdag nog mooi profijt gehad van die Fine+Raw, ik zat toen in een donkere zaal een optreden van een muziekschool te fotograferen (met 55-200). Omdat ik geen statief had, heb ik die foto's doelbewust onderbelicht om aan een redelijke sluitertijd te komen. Nadien heb ik dan de incamera raw conversion toegepast om ze één à twee stops bij te belichten. Verdomd handig !!!!
Maar je zegt het correct, 't is filter op filter, zo had ik het nog niet bekeken. Zou wel cool zijn moest dat kunnen.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Muug
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 09 mar 2016, 16:40
Voornaam: Muug
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: advanced filters toepassen op Black and White film ?

Bericht door Muug »

Dat gezegd zijnde, besefte ik deze ochtend dat er sowieso "filter op filter" mogelijk is. Standaard bvb is de film simulation Provia, en je kan dan perfect voor Toy of gelijk welke andere advanced filter kiezen! Ik heb wel nog niet uitgetest of dit ook voor Velvia en de rest kan.
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”