Welk objectief voor evenement

Gebruikersavatar

Topic Starter
N. de Hoop
Berichten: 50
Lid geworden op: za 31 okt 2015, 14:25
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Welk objectief voor evenement

Bericht door N. de Hoop »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

SUPER!!!! dank Remoss
Gebruikersavatar

Francofiel
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 22:30

Re: Welk objectief voor evenement

Bericht door Francofiel »

Mijn voorkeur zou een zoom zijn. Heb zelf recentelijk verschillende concerten in zaal gefotografeerd en een prime (de X100 die ik mee had) geeft al snel meer van hetzelfde.

Ongeacht jouw uiteindelijke keuze, neem die 18-135 mee en probeer het gewoon eens. Met spotmeting en auto iso moet die X-trans tot mooie resultaten kunnen leiden.

Het hangt ook natuurlijk af wat voor evenement je gaat fotograferen, b.v. een wijkfeest zou ik best aandurven met enkel een 23 of 35.

Succes en hier twee voorbeelden van een langzame lens op een crop camera en weinig licht.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar

Topic Starter
N. de Hoop
Berichten: 50
Lid geworden op: za 31 okt 2015, 14:25
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Welk objectief voor evenement

Bericht door N. de Hoop »

oh cool Patrick! Ik zie je reactie nu pas over je 16-55. Ben benieuwd naar je ervaringen. Ik denk toch over de 35 mm maar dan de F2. Groetjes!
Gebruikersavatar

Topic Starter
N. de Hoop
Berichten: 50
Lid geworden op: za 31 okt 2015, 14:25
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Welk objectief voor evenement

Bericht door N. de Hoop »

Francofiel ik heb nooit met spotmeting gewerkt. Het is een weekend waarbij iemand een lezing geeft en een luisterende zaal waar ik me vrijelijk mag bewegen. Het zal een combinatie van invallend daglicht en kunstlicht zijn....
Ik denk toch aan de 35 mm en natuurlijk neem ik de 18-135 mee! mooie foto's! hoe hoog is je iso daar?
en wat is een langzame lens en een crop camera? ;-)
Gebruikersavatar

Francofiel
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 22:30

Re: Welk objectief voor evenement

Bericht door Francofiel »

Hallo, naam is Michel :)

Dank je :)

Iso was 3200 resp. 640. van de fotos.

Spotmeting is wanneer de camera een klein stukje (midden van de sensor) gebruikt om licht te meten. Op deze wijze kan men heel specifiek belichten op b.v. een gezicht i.p.v. de hele foto. Veel licht van achter het onderwerp doet de lichtmeting van de camera de camera onderbelichten (donkere fotos) en een donkere achtergrond doet de camera uiteindelijk overbelichten. Spotmeting wordt veel gebruikt bij concerten met gebruik van slechts één focus punt (meestal middelste).

AF doet in de meeste gevallen niets anders dan scherpstellen op het dichtsbijzijnde onderwerp met contrast. Dit is echter niet altijd (lees:meestal) wenselijk. Die stoel of kruin op de voorgrond wil je niet in focus, het gaat in de foto om de spreker (dit even als voorbeeld). Probeer het zelf met de 18-135 op 135mm (kan je ook met scherpte diepte spelen).

Dus mijn tip is om spotmeting en enkel focus punt te gebruiken (en natuurlijk eerst testen).

Een langzame lens is over het algemeen een lens met een diafragma kleiner dan f2.8 ,in de meeste gevallen en varieeren in diafragma wanneer men inzoomd (f3.5-5.6 is een klassiek voorbeeld). Mijn gebruikte lens bij de fotos was een Canon 15-85 f3.5-5.6 en voldoet dus aan deze definitie.

Een crop camera slaat op de grootte van de sensor. De oude 35mm film wordt als referentie gezien en alle sensoren kleiner worden crop sensoren genoemd omdat het een uitsnede is van de referentie 35mm film (24mmx36mm sensor).

Hier een mooi voorbeeld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Crop-factor
Gebruikersavatar

Topic Starter
N. de Hoop
Berichten: 50
Lid geworden op: za 31 okt 2015, 14:25
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Welk objectief voor evenement

Bericht door N. de Hoop »

Hoi Michel. Haha. Ik hoop dat ik t kan onthouden. Dank voor je uitleg. Snap 't ;-)
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Welk objectief voor evenement

Bericht door Michele »

wat voor evenement is het eigenlijk? bij bijv. concerten is flitsen doorgaans niet gewenst, maar op een beurs is het geen probleem.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Topic Starter
N. de Hoop
Berichten: 50
Lid geworden op: za 31 okt 2015, 14:25
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Welk objectief voor evenement

Bericht door N. de Hoop »

iemand geeft een lezing voor een zaal mensen. ik mag flitsen. maar doe dat zelf liever niet. tenzij het moet ivm te weinig licht. ik wil het liefst op alles voorbereid zijn ;-)
Gebruikersavatar

Eduard
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 00:03
Voornaam: Eduard

Re: Welk objectief voor evenement

Bericht door Eduard »

Ik zou voor deze gaan, FUJIFILM XF 50-140MM F/2.8 R LM OIS WR
Gebruikersavatar

Cornerstone
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:45

Re: Welk objectief voor evenement

Bericht door Cornerstone »

Goede keuze! en misschien de 27mm 2.8 in je zak houden. Je weet maar nooit.
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”