Samyang 21 mm F1,4

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Zoom55
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 20:18
Voornaam: J.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Samyang 21 mm F1,4

Bericht door Zoom55 »

Een goedkoper alternatief voor een Fuji 23 mm F1,4 is genoemd objectief.
Heeft iemand ervaring met dit objectief?
Ik begrijp, dat het diafragma sluit bij het instellen ervan. Het zoekerbeeld wordt dan donkerder. Kun je dan nog goed scherpstellen?
Gebruikersavatar

TomB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 22:08
Voornaam: Tom
Been thanked: 1 time

Re: Samyang 21 mm F1,4

Bericht door TomB »

Voor zover ik weet wordt het zoekerbeeld niet donkerder, maar je scherptediepte verandert wel, dus je kan moeilijker zien of iets in focus is of niet. De camera compenseert voor het diafragma, een van de sterke punten van het mirrorless-systeem. Bij de 21 mm brandpuntsafstand ga je de autofocus wel meer missen dan bij 8 of 12 mm denk ik. Maar ik heb helaas geen ervaring hiermee. Als ik de reviews echter lees, bijvoorbeeld lenstip.com dan vereist het lensje wel wat diafragmeren voor topscherpte, maar vervelender is dat er nogal wat spreiding in bouwkwaliteit is bij Samyang. Testen dus vooraf.
X-pro2 | MHG-XPRO2 | XF14/2,8 | XF18/2,0 | XF 23/2,0 | XF27/2,8 | XF35/1,4 | XF18-55/2,8-4 | XF55-200/3,5-4,8 | XF100-400/4,5-5,6
Gebruikersavatar

Topic Starter
Zoom55
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 20:18
Voornaam: J.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Samyang 21 mm F1,4

Bericht door Zoom55 »

Bedankt voor je reactie.
Toch maar voor zekerheid gekozen en voor een schappelijke prijs de Fuji 18 mm F2 aangeschaft.
Met AF, wel zo gemakkelijk en als je genoeg diafragmeert is de kwaliteit goed.
Gebruikersavatar

KvdS
Berichten: 227
Lid geworden op: za 14 nov 2015, 06:51
Voornaam: Kees

Re: Samyang 21 mm F1,4

Bericht door KvdS »

viewtopic.php?f=65&t=760&p=14310#p14291

arnold_w schreef:Ook auto iso doet gewoon z'n werk.
He enige is dat je diafragma daadwerkelijk dicht gaat, als je 'm bijvoorbeeld op f/8 zet komt er minder licht binnen en zou bij een SLR je zoeker ook donkerder worden.
Feitelijk gebeurt dat ook bij een spiegelloze camera, alleen wordt dat gecompenseerd in de zoeker, feitelijk merk je hier dus niets van.
Dit is exact gelijk aan de vintage analoge objectieven die je met een adapter op de Fuji kunt gebruiken.

De sensor meet gewoon de hoeveelheid licht dat binnenkomt (dus afhankelijk van gekozen mechanische diafragma) en kiest daarbij de juiste sluitertijd.
Als je auto iso hebt ingesteld, zal bij de ingestelde ondergrens van de sluitertijd, je iso worden verhoogd, niet anders dus als met de Fuji objectieven.

Bij objectieven met elektronische verbindingen waarbij het diafragma via de camera wordt aangestuurd, blijft de opening maximaal tijdens belichten en focussen en sluit het diafragma pas bij afdrukken.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Samyang 21 mm F1,4

Bericht door johant »

Als je RAW schiet, en de distortion correction uitzet is dd randscherpte ineens ook een stuk beter.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”