Roxsen Focal Reducer

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Roxsen Focal Reducer

Bericht door arnold_w »

Weer een leuk experimentje, vorige week via eBay een Roxsen Focal Reducer (ook Speed Booster genoemd) gekocht om mijn Minolta MD objectieven te kunnen gebruiken volgens hun normale brandpunt. De Focal Reducer heeft een factor van 0.70x waardoor een 50mm f/1.4 objectief een 35mm f/1.2 wordt. Dat vermenigvuldigd met 1.5x de cropfactor van de Fuji sensor, krijg je dus een 53mm f/1.4 objectief met het perspectief van een FF objectief. De lichtsterkte wordt 1 stop meer bij gebruik van de speed booster, dat zie je ook aan de sluitertijd.

Vanmiddag werd de Roxsen bezorgd en meteen wat snelle testjes gedaan, niets bijzonders, gewoon benieuwd wat het ding doet voor € 125,-
Bouwtechnisch is het in ieder geval een prima adapter, zowel de aansluiting op de camera als op de lens gaat soepel, maar zonder speling, alles voelt degelijk aan.
Optisch gezien lijkt het centrum zelfs wat scherper dan zonder de adapter, dit is op zich logisch, want het beeld wordt verkleind. Echter de randen laten duidelijk te wenden over.
Ik vind de adapter niet geschikt om met een 24mm objectief landschapjes bij f/11 te doen, de randen zijn onacceptabel soft voor dat doel, maar wel de Roxsen wel heel geschikt voor is zijn lichtsterke objectieven, zoals de Minolta MD 50mm f/1.4. Deze is met de focal reducer vol open iets scherper en daarom ook prima op f/1.4 (dus f/1.2) te gebruiken. De bokeh is boterzacht en de scherpte blijft prima overeind. De softe hoeken zijn hier dan ook geen probleem. Ook de MD 35mm f/2.8 (24mm f/2 x 1.5 = 37mm f/2.8) doet het vol open heel goed.

Vignetting is behoorlijk aanwezig, zeker op de MD 28 en 35mm, maar waar ik ze voor wil gebruiken, voegde ik achteraf toch creatieve vignetting toe, dus voor mijn geen probleem.

Enfin, hieronder wat eerste indrukken.


Het lensje wordt in dit leuke doosje geleverd.
MD 50mm op de X-E2 (zonder Roxsen)
Afbeelding

In het doosje een pouche om het lensje netjes in op te bergen.
MD 50mm op de X-E2 (zonder Roxsen)
Afbeelding

Zo ziet de apater er uit, van buiten niet veel anders dan een glasloze versie.
MD 50mm op de X-E2 (zonder Roxsen)
Afbeelding

MD 50mm op de X-E2 met Roxsen
Afbeelding

MD 35mm op de X-E2 met Roxsen
Afbeelding
(de 35mm kan veel dichterbij dan de 50mm, vandaar de andere verhouding)

En een buitenshot met de MD 50mm op f/1.4 incl de Roxsen.
Afbeelding


De originele Metabones Speedbooster kost ca € 500,=, met al meer dan uitstekende Fuji objectieven vind ik dat wat te gortig om af en toe te experimenteren.
http://www.metabones.com/products/?c=x-mount

Maar omdat ik het karakter van die vintage objectieven erg fraai vind en ook graag het originele full frame perspectief van het betreffende brandpunt terug wilde zien, heb ik de veel goedkopere Roxsen maar eens uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat ik er voor € 125,= best tevreden over ben, als je maar geen hoek tot hoek scherpte verwacht. Overigens lijkt de hoekscherpte dichtbij beter dan veraf, ook het gebruikte objectief kan variëren in randscherpte. Ik moet hier nog wat meer mee experimenten.

Binnenkort, als ik wat meer tijd heb, zal ik eens wat ander plaatjes laten zien.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Roxsen Focal Reducer

Bericht door Michele »

Soort Metabones Light begrijp ik? Waar komt het glasdeel vandaan?
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Roxsen Focal Reducer

Bericht door arnold_w »

Zoiets ja. Geen idee, ik kan er behalve wat tests niet veel info over vinden.
Het maffe is dat www.roxsen.com niet meer lijkt te bestaan.

http://www.eyesuncloudedphoto.com/blog/ ... r-for-fuji
http://www.eyesuncloudedphoto.com/blog/ ... iew-part-2
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Roxsen Focal Reducer

Bericht door arnold_w »

Kleine rectificatie mbt de randscherpte. Ik had gisteren door de snelheid waarmee ik de eerste testjes deed niet in de gaten dat het vergrendelpinntje van het diafragma bleef hangen in de converter :o

Deze draaide zichzelf aan de binnenkant vast, waardoor het diafragma vol open kwam te staan bij het monteren van het objectief.
Vanmiddag was ik weer wat aan het uitproberen en had het in eerste instantie nog steeds niet door dat de MD 28mm en 35mm vol open stonden, ondanks dat de diafragmaring op f/5.6 stond.
Vond het al zo vreemd dat de hoeken zelfs op f/8 nog heel soft waren.

Toen ik eenmaal doorhad dat het pinnetje roet in het eten gooide heb ik de dremel erbij gehaald en bij de 28mm het pinnentje verwijderd.
Opnieuw op de Roxsen geplaatst (dat ging nu ook wat soepeler) en het diafragma sloot nu wel netjes.
Opnieuw wat opnamen gemaakt op f/5.6 tot f/11 en waarachtig, de randen/hoeken zijn opeens wel heel acceptabel.
Vervolgens hetzelfde gedaan met de 35mm 2.8 die op f/8 nu ook heel mooi scherp is.

Het lekkere is dat ik op een cropcamera weer het perspectief heb van een full frame lens/camera.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Roxsen Focal Reducer

Bericht door arnold_w »

Update met wat voorbeelden, nu met werkend diafragma :-)
Zoals je kunt zien nogal wat vervorming bij rechte lijnen in de eerste serie, maar onder normale omstandigheden te verwaarlozen.
De Panagor 24mm vind ik wat matig, maar de Minolta objectieven zijn stuk voor stuk goed bruikbaar i.c.m. met de Roxsen Focal Reducer.
Vol open een prima bokeh en goed scherp in het centrum, bij f/8 goed bruikbaar voor goede scherpte over het gehele beeld.

Sorry voor de lange laadtijd, ik heb de platen in volledige resolutie geplaatst zodat je de scherpte op 100% kunt beoordelen.


X-E2 | Panagor 24mm @ f/8 | Classic Chrome
Afbeelding

X-E2 | Minolta MD 28mm @ f/8 | Classic Chrome
Afbeelding

X-E2 | Minolta MD 35mm @ f/8 | Classic Chrome
Afbeelding

X-E2 | Minolta MD 50mm @ f/8 | Classic Chrome
Afbeelding

X-E2 | Minolta MD 135mm @ f/8 | Classic Chrome
Afbeelding


Bokeh test vol open (zo dicht mogelijk op het onderwerp, focus op het linker oog)

X-E2 | Panagor 24mm @ f/2.8 | Classic Chrome
Afbeelding

X-E2 | Minolta MD 28mm @ f/2.8 | Classic Chrome
Afbeelding

X-E2 | Minolta MD 35mm @ f/2.8 | Classic Chrome
Afbeelding

X-E2 | Minolta MD 50mm @ f/1.8 | Classic Chrome (op 1.4 mist deze wat contrast, dus een halve stop geknepen)
Afbeelding

X-E2 | Minolta MD 135mm @ f/2.8 | Classic Chrome
Afbeelding


Paar losse flodders...

X-E2 | Minolta MD 35mm @ f/5.6 | Classic Chrome
Afbeelding

X-E2 | Minolta MD 135mm @ f/8 | Classic Chrome
Afbeelding
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Roxsen Focal Reducer

Bericht door johant »

Waar heb je hem gekocht, en hebben ze hem ook voor p-draad objectieven?

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”