Waarde Fuji objectieven

Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3075
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 14 times
Been thanked: 157 times
Gender:
Contacteer:

Re: Waarde Fuji objectieven

Bericht door Patrick »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Datzelfde geld ook voor Nikon objectieven. Maar alleen met de serieuze objectieven. Die zijn enorm waardevast als de eerste afschrijving eenmaal gedana is! Mijn voorkeur is altijd deze eerste afschrijving door een ander te laten doen. Hoe leuk het ook is om nieuw te kopen, ik kan me gewoon minder veroorloven als ik alles nieuw zou kopen...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Waarde Fuji objectieven

Bericht door jev »

arnold_w schreef: Dat komt waarschijnlijk door de professionele status van deze objectieven en het Canon CPS programma dat daarachter zit (als je voldoende dure spulletjes hebt gekocht). Het schept een bepaald vertrouwen en die objectieven zijn zou eenmaal erg robuust en degelijk.
Dat geloof ik niet. Ik denk eerder aan een grote markt met daarin veel "doorgroeiers" van de instaplijn naar meer professionele apparatuur. Veel kopers derhalve. Dat houdt de handel gaande en de prijzen relatief hoog.

Voor Fuji X is er eigenlijk geen lage instap en zijn er nauwelijks doorgroeiers. Men koopt een Fuji-X camera met daarbij direct objectieven die zo goed zijn dat je niet na verloop van tijd de boel opeens wil gaan vervangen. Geen kopers derhalve en dat drukt nu eenmaal enorm op de prijs.
Gebruikersavatar

ghermse
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 10 nov 2014, 16:52
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Waarde Fuji objectieven

Bericht door ghermse »

Ben zelf ook nog Gold member van CPS. Dit loopt volgens mij volgend jaar af. Het CPS programma bepaald niet de prijs in de tweede hands markt. Dat doet kwaliteit en vraag en aanbod.
Nu alles verkocht is van Canon voor de prijs die ik zelf wilde hebben kan ik alleen maar aangeven dat bepaalde objectieven van Fuji ook redelijk waardevol zijn en kunnen blijven omdat de kwaliteit goed is.

Vaak heeft het te maken met hoe lang wil je iets in de verkoop hebben staan. Of hoe snel wil je de andere aankoop doen!

Er zijn genoeg Fuji gebruikers in Nederland en veel hebben een eerste aankoop met een kit objectief gedaan. En deze kit lenzen / objectieven zie je dan terug op MP.
Ik heb de X-T1 met de XF 18-135 aangekocht en wilde ook de nieuwe 50-140 hebben. Je zal niet snel een 10-24, 23, 56 Fuji objectief op MP tegenkomen. Je koopt dit soort objectieven met een reden.
En niet om te dumpen na een paar foto's.

Gezien ik maar een paar foto's had gemaakt met de 18-135 en deze nier meer heb gebruikt heb ik deze verkocht voor 625 euro. Terwijl er ook nog een cashback van Fuji loopt.
Dat komt ook doordat de 18-135 niet overal leverbaar was en hij gewoon nog nieuw was. De koper wist dit en had er ook absoluut geen moeite mee.
Ik verplicht niemand om te kopen. Dat is een vrij keuze. Je kan ook naar de winkel. En het is natuurlijk ook iets anders als je iets verkoopt aan een bekende, dan heb je ook de gun factor die speelt.

Alles heeft te maken met vraag en aanbod. Bepaalde (goedkopere) objectieven van Fuji staan op MP en gaan voor weinig weg. Dit geldt ook voor Canon of Nikon of welk ander merk dan ook. Maar de duurdere objectieven van Fuji zie je nog niet echt op MP.
En als ze aangeboden worden kan de verkoper kijken waar de bandbreedte ligt in zijn prijs. Dit geldt uiteraard ook voor de koper. Want die kan gewoon proberen te dealen.
Maar dat geldt voor alles wat verkocht wordt.

Er staan nu bijvoorbeeld 9.558 lenzen en objectieven op MP. Waarvan 2.393 van Canon en 1.993 van Nikon en maar 78 van Fuji.
Greetz,
Gerard

FujiFilm X-H2S - VG-XH - X-T4 - VG-XT4 - XF 10-24mm f/4 R IOS - XF 16-55mm f/2.8 R LM WR - XF 23mm f/1.4 - XF 50mm f/1.0 R WR - XF 56mm f/1.2 R - XF 50-140mm f/2.8 R OIS WR - XF 150-600mm f/5.6-8.0 R LM OIS WR - XF 200mm f/2 - XF 1.4X f/2
Gebruikersavatar

Topic Starter
Frank
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 00:05
Locatie: Panningen

Re: Waarde Fuji objectieven

Bericht door Frank »

Wat de gek er voor geeft Gerard. Kocht mijn 18-135mm toen hij net op de markt was nieuw voor €649.- De laatste weken MP in de gaten gehouden wat er zo allemaal te koop is omdat ik nog wat lichtsterkers zoek. Ik heb de Fuji 23 mm van eigenaar zien verwisselen voor tussen de €500 en €550.-. De 56 mm voor een prijs tussen €600 en 650.- en dan spreek ik over lenzen van enkele mnd oud. En dan spreek ik niet over een enkele lens maar verschillende. Moet je toch heel wat laten vallen.
"Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben".
Gebruikersavatar

ghermse
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 10 nov 2014, 16:52
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Waarde Fuji objectieven

Bericht door ghermse »

Klopt helemaal Frank. Daar is geen speld tussen te krijgen.
Uiteindelijk zie je nooit op MP voor welke prijs het weggaat. Je kan wel biedingen zien, maar je ziet niet waar het voor gekocht wordt.

Sinds mijn aanvaring met Cameranu heb ik alle Fuji spullen gekocht bij Digmaxx in Dordrecht. En ik krijg tot nu toe altijd extra korting.
Heb er ondertussen al aardig wat mensen naar toe gestuurd. En die krijgen ook gewoon wat extra's.

Heb zelf de 23 daar voor 699 gekocht en de 50-140 voor 1399 en dat was op de dag dat ze leverbaar waren. Dus als iets verkocht wordt op MP voor 550 tweedehands en nieuw te kopen is voor 699 vindt ik dat een nette verhouding, zeker als er ook nog een cashback loopt.

Maar terugkomend op wat je schreef, wat een gek ervoor overheeft. En wat een gek ervoor wilt hebben. Want dat is vaak ook het probleem. Mensen willen iets nieuws of iets anders hebben en willen dan zo snel als mogelijk weer naar de winkel.

Kortom, als je zelf goed nadenkt wat je wilt kopen. En je daar heel goed in verdiept. Dus ook gaan testen dan zal je zien dat je vaak en weloverwogen aankoop hebt gedaan en dan zal je ook niet zo snel iets willen verkopen. Maar dat geldt niet voor iedereen hahaha.
Greetz,
Gerard

FujiFilm X-H2S - VG-XH - X-T4 - VG-XT4 - XF 10-24mm f/4 R IOS - XF 16-55mm f/2.8 R LM WR - XF 23mm f/1.4 - XF 50mm f/1.0 R WR - XF 56mm f/1.2 R - XF 50-140mm f/2.8 R OIS WR - XF 150-600mm f/5.6-8.0 R LM OIS WR - XF 200mm f/2 - XF 1.4X f/2
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Waarde Fuji objectieven

Bericht door arnold_w »

jev schreef:
arnold_w schreef: Dat komt waarschijnlijk door de professionele status van deze objectieven en het Canon CPS programma dat daarachter zit (als je voldoende dure spulletjes hebt gekocht). Het schept een bepaald vertrouwen en die objectieven zijn zou eenmaal erg robuust en degelijk.
Dat geloof ik niet. Ik denk eerder aan een grote markt met daarin veel "doorgroeiers" van de instaplijn naar meer professionele apparatuur. Veel kopers derhalve. Dat houdt de handel gaande en de prijzen relatief hoog.

Voor Fuji X is er eigenlijk geen lage instap en zijn er nauwelijks doorgroeiers. Men koopt een Fuji-X camera met daarbij direct objectieven die zo goed zijn dat je niet na verloop van tijd de boel opeens wil gaan vervangen. Geen kopers derhalve en dat drukt nu eenmaal enorm op de prijs.
Volgens mij druist dit in tegen het principe van "vraag en aanbod".

Als er veel te koop is drukt dit juist de prijs, de Fuji objectieven worden lang niet zoveel aangeboden, zijn dus exclusiever en dus zou je verwachten dat de prijs hoger ligt, er is immers nauwelijks keuze in de tweede hands markt voor de aspirant Fuji koper, maar toch is men niet bereid een bedrag te betalen dat gewoon in verhouding staat tot de kwaliteit van het objectief. Er staat nu heel eenzaam een 14mm op MP voor het lullige bedrag van 500,= terwijl hij nieuw 899,= kost (zonder cash-back). Normaliter zou je hier toch minimaal 600,= voor kunnen vragen, zeker gezien de reputatie en het schaarse aanbod.

Ik denk dat het echt te maken heeft met "onbekend maakt onbemind" en het is nou eenmaal zo dat de Professionele Canon L-objectieven een reputatie hebben.
Het zijn juist geen doorgroei objectieven meer, dat zijn juist de goedkopere objectieven die daaronder zitten (de niet L-lenzen), die wisselen dan ook voor een appel en ei van eigenaar. Veel startende Canon fotograferen dromen er juist van ooit een keer die begeerde L-lens in bezit te krijgen, in de winkel bijna niet te betalen, maar tweede hands nog wel redelijk te doen.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Waarde Fuji objectieven

Bericht door jev »

arnold_w schreef:Volgens mij druist dit in tegen het principe van "vraag en aanbod".

Als er veel te koop is drukt dit juist de prijs,
De prijs wordt bepaald door schaarste, niet uitsluitend door de beschikbaarheid. Schaarste wil zeggen dat er meer vraag is dan aanbod. En dat is (nog?) niet zo bij de Fuji-objectieven. Dat komt deels doordat er niet veel aanbod is (wat de goederen schaars zou kunnen maken) maar vooral doordat er nauwelijks vraag naar is (je koopt een body met objectief om mee te beginnen, niet alleen maar een body om dan vervolgens een aardig objectief er bij te kopen van een andere source). De "kitlens" is daarbij van zo'n kwaliteit dat er nauwelijks redenen zijn om hem te willen vervangen.

Een grote BMW 7 is een dure auto. Hij is schaars, maar de vraag naar gebruikte 7's is nog kleiner dan het aanbod. Daardoor schrijf je er relatief veel op af. Het aanbod van BMW 3's is relatief kleiner dan de vraag, waardoor de prijs van die wagens juist relatief hoog is in de occasionmarkt. Dat is met objectieven niet anders.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3075
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 14 times
Been thanked: 157 times
Gender:
Contacteer:

Re: Waarde Fuji objectieven

Bericht door Patrick »

Deze discussie zou je sowieso moeten voeren als er geen cash-actie loopt... :D
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Waarde Fuji objectieven

Bericht door arnold_w »

Klopt, beetje scheef beeld nu.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”