Is er al iemand die ervaring heeft met de MCEX-16 of MCEX-11

Gebruikersavatar

Topic Starter
ghermse
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 10 nov 2014, 16:52
Been thanked: 2 times
Gender:

Is er al iemand die ervaring heeft met de MCEX-16 of MCEX-11

Bericht door ghermse »

Is er al iemand die ervaring heeft met de MCEX-16 of MCEX-11?

Ik ben erg benieuwd. Afgelopen dagen waren ze leverbaar. Maar bij iedereen zijn ze nu uitverkocht.
Dat moet ook wel wat zeggen....

http://www.fujifilm.eu/uk/news/article/ ... d-mcex-16/
Greetz,
Gerard

FujiFilm X-H2S - VG-XH - X-T4 - VG-XT4 - XF 10-24mm f/4 R IOS - XF 16-55mm f/2.8 R LM WR - XF 23mm f/1.4 - XF 50mm f/1.0 R WR - XF 56mm f/1.2 R - XF 50-140mm f/2.8 R OIS WR - XF 150-600mm f/5.6-8.0 R LM OIS WR - XF 200mm f/2 - XF 1.4X f/2
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Is er al iemand die ervaring heeft met de MCEX-16 of MCE

Bericht door André »

Dat zegt volgens mij enkel dat er nog een paar laatste kerstinkopen zijn gedaan en de voorraad bij de verkooppunten aan de krappe kant was.
De zomer is nog ver weg. Dan komen de beestjes pas weer boven tafel. ;)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 43 times
Been thanked: 190 times
Gender:
Contacteer:

Re: Is er al iemand die ervaring heeft met de MCEX-16 of MCE

Bericht door remoss »

Ik ben ook zeer benieuwd. De onderstaande tabel geeft aan wat er met welk objectief mogelijk is. Ik heb de 60mm macro, prima ding maar traag. Als ik dezelfde vergroting met bijvoorbeeld mijn enige andere prime (23mm) zou willen dan kan dat met zowel de MCEX-16 als de MCEX-11, echter moet ik wel veel dichter op het onderwerp kruipen, dat kan dan weer een nadeel zijn!
Er staat helaas niet in de tabel wat de lichtafval is per objectief/extention combi.

Afbeelding
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Is er al iemand die ervaring heeft met de MCEX-16 of MCE

Bericht door André »

Die tabel had ik al gezien.
Bij gebruik van de 60mm zou het wel kunnen maar dan wel manueel focussen.
De 60mm is geoptimaliseerd voor gebruik bij een kortere werkafstand.

De andere objectieven zijn geoptimaliseerd voor de grote afstanden. Dat is niet ideaal.
De lichtafval is niet zo interessant om te weten. Gewoon de ISO omhoog of flitsen.
Je hebt met je 23mm nog een ander probleem. Je neemt veel meer van de omgeving mee in je beeld.
Dat wil je niet. Macro met groothoek enkel als je het objectief omkeert.

Ik zou eerder denken aan een tele bij het gebruik van een tussenring van Fuji.
Dan kun je grotere insecten beeldvullender maken. Dan ben je wel je oneindig scherpstelling kwijt.
Wil je er echt in gaan duiken en de kleinere insecten ook fotograferen zou ik teruggrijpen naar beproefde techniek, als je nog geen 60mm hebt. Neem een adapter en plak er een ouder 100mm macro objectief op. Dan kan een Nikon, Soligor, Canon of wat dan ook zijn. Zijn bijna allemaal uitstekend.

Zo dus.
[img]https://farm3.staticflickr.com/2918/140 ... 275a_b.jpg[/img]Macro setup by primefoto.nl, on Flickr

Dat werkt het makkelijkst. Je hebt werkafstand en bij insecten heb je dat echt wel nodig. Sommige zijn nogal schuw.
AF en macro worden ook niet gelukkig van elkaar. Manueel door met je lichaam naar voren en naar achteren te gaan werkt veel makkelijker.
Werken op statief kan natuurlijk ook.

Bij insecten, die snel bewegen, komt dan de sluitertijd boven borrelen. Die beestjes zijn snel en de sluitertijd kan dat dan maar beter ook zijn.
Dus ga je de ISO opschroeven maar dat heeft weer invloed op je beeld kwaliteit. Dus komt flitsen aan de orde.
Eventjes met een tussenring een mooie macro schieten is er niet bij zonder de 60mm. Dan kom je bedrogen uit.
Close up kan wel met de andere Fuji objectieven. Hier en daar een bloemetje pakken of een detail van een gezicht e.d.

Mijn setup is een Nikon micronikkor met adapter en tussenring PN11 op een Kipon adapter aan de X-T1.
Dan een rechte beugel die vast zit in de PN11, Die beugel komt de iTTL flitskabel van Canon op te zitten.
Op die manier heb ik de Fuji XF X20 flitser naast de frontlens voor het flitsen.
De sluitertijd is dan 1/180 bij f11 en ISO 200.

Dan krijg je dit:
[img]https://farm4.staticflickr.com/3839/152 ... 2eea_b.jpg[/img]Macro setup by primefoto.nl, on Flickr
Stel je dan i.p.v. de Nikon body de X-T1 voor en i.p.v. de SB400 de XF X20. Verder het zelfde.

Dan kun je dit gaan doen:
[img]https://farm6.staticflickr.com/5577/151 ... 6f20_b.jpg[/img]Schorpioen vlieg by primefoto.nl, on Flickr

Als je al een macro objectief hebt liggen is het een kwestie van een passende adapter en manueel werken.
Staar je ook niet blind op de cijfertjes en berekeningen. Als je beeld maar klopt. ;)

Dus heb je de XF60mm al dan kan het heel mooi werken met manual focussen en zo'n tussenring van Fuji.
Heb je een Fuji teleobjectief en je wilt grotere insecten fotograferen of bloemen kan dat ook met een Fuji tussenring.
Heb je die 60mm nog niet neem je oude macro objectief en een passende adapter.
Heb je dat macro objectief ook niet kijk dan op MP. Er staan er genoeg voor weinig.
Dat zou ik doen.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
ghermse
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 10 nov 2014, 16:52
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Is er al iemand die ervaring heeft met de MCEX-16 of MCE

Bericht door ghermse »

Das een mooie setup Frank. Kan je mooi een demo geven op de gebruikers dag die we aan het plannen zijn.

Ben ook erg benieuwd wat er ingeboet gaat worden. Daarom heb ik ook deze post opgezet. Er moeten mensen zijn die al een MCEX hebben (of nog onder de boom hebben liggen).
Greetz,
Gerard

FujiFilm X-H2S - VG-XH - X-T4 - VG-XT4 - XF 10-24mm f/4 R IOS - XF 16-55mm f/2.8 R LM WR - XF 23mm f/1.4 - XF 50mm f/1.0 R WR - XF 56mm f/1.2 R - XF 50-140mm f/2.8 R OIS WR - XF 150-600mm f/5.6-8.0 R LM OIS WR - XF 200mm f/2 - XF 1.4X f/2
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Is er al iemand die ervaring heeft met de MCEX-16 of MCE

Bericht door André »

Wat bedoel je met wat er ingeboet gaat worden?
Het is een holle ring met de doorgifte van de elektronische signalen naar het objectief. Meer is het niet.
Optisch veranderd er niets. Je hebt wat lichtafval en je scherptstelafstand wordt kleiner.

En euh, zeg maar André ;)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 43 times
Been thanked: 190 times
Gender:
Contacteer:

Re: Is er al iemand die ervaring heeft met de MCEX-16 of MCE

Bericht door remoss »

Ik ben goed bekend met macro, dus ook met omkeerringen en dergelijke. Ik heb alleen geen zin meer in al die toeters en bellen en hou simpele en eenvoudige set-ups. Gewoon een extension ertussen en hoppa, that's it.
Lichtafval vind ik wel belangrijk om te weten, werk graag met bestaand licht dus geen flits. ISO omhoog kan maar heeft ook zijn grenzen.

We gaan zien hoe het gaat werken in de praktijk....
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
ghermse
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 10 nov 2014, 16:52
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Is er al iemand die ervaring heeft met de MCEX-16 of MCE

Bericht door ghermse »

Mij gaat het om het verlies aan lichtsterkte. Dat is het enige wat ik wil weten. Technisch snap ik heel goed hoe het werkt.
Maar het ene merk is het andere merk niet. En juist bij de lenzen die ik nu heb en nog wil hebben wil ik weten wat mijn verlies gaat worden op de licht sterkte.
Greetz,
Gerard

FujiFilm X-H2S - VG-XH - X-T4 - VG-XT4 - XF 10-24mm f/4 R IOS - XF 16-55mm f/2.8 R LM WR - XF 23mm f/1.4 - XF 50mm f/1.0 R WR - XF 56mm f/1.2 R - XF 50-140mm f/2.8 R OIS WR - XF 150-600mm f/5.6-8.0 R LM OIS WR - XF 200mm f/2 - XF 1.4X f/2
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Is er al iemand die ervaring heeft met de MCEX-16 of MCE

Bericht door André »

Er staat nergens iets vermeldt over het lichtverlies.
Dat zou iemand eens moeten gaan meten om het te weten.
Ik gok op een halve stop of zo bij 16mm.
Ik denk dat de lichtafval puur een kwestie is van de dikte van de ring en dat het merk niet uitmaakt want er is verder geen enkele optische invloed.

Ik prak dan mijn ouwe Nikon met de adapter er op zoals in de eerste foto.
Dan is het net als enkel een objectief er op zetten want de adapter zit al op het objectief.
Dat is ook heel simpel. Maar goed, dat mag ook anders natuurlijk.
Het is maar net wat je wilt. ;)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Is er al iemand die ervaring heeft met de MCEX-16 of MCE

Bericht door arnold_w »

Even voor de goede orde en de juiste kretologie, lichtafval heeft te maken met vignettering (donkere randen dus), dit is een eigenschap van een lens.
Wat jullie bedoelen is lichtverlies dat wordt veroorzaakt door het plaatsen van tussenringen, teleconverters etc.
Mijn ervaring met 1.4x teleconverters is 1 stop verlies en bij de dikkere 2x converters een verlies van 2 stops.
Ik verwacht bij deze tussenringen een verlies van ca 1 stop.

Ik was van plan de 11 aan te gaan schaffen, niet zozeer omdat macro nou mijn ding is, maar om de 70cm focus afstand van de 56mm tot 28cm te verkorten. De huidige minimale focus afstand vind ik vaak te groot om wat kleinere details er lekker op te krijgen. Door net wat dichter op het onderwerp te kunnen zitten zal de OOF (bokeh) ook fraaier worden.
Ik vraag me alleen af wat je maximale focus afstand wordt, kan ik zo'n tussenring er standaard tussen laten zitten en nog steeds op oneindig focussen, iemand een idee?
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”