ON1 met/zonder Nonoise AI - DXO Pure Raw en ON1

Alles over bewerken van foto's
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
HarrieD
Berichten: 238
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 67 times

ON1 met/zonder Nonoise AI - DXO Pure Raw en ON1

Bericht door HarrieD »

Naar aanleiding van de discussie over het al dan niet verscherpen in Lightroom heb ik geprobeerd een vergelijking te maken tussen ON1 Photoraw 2024 met en zonder no-noise AI en DXO Pure Raw + ON1 Photoraw 2024.
Betreft een foto van bloesem van een jonge fruitboom die ik gisteren genomen heb. (X-S10 met XF 16-80. 70mm, F8, 1/210 sec, ISO 320)
1. Ontwikkeld en bewerkt in ON1 Photoraw 2024. Instelling Brilliance AI met toepassing van wat extra Dynamisch Contrast op de bloesem

Afbeelding

2. Idem, maar dan extra toepassing van Nonoise AI, onderdeel van ON1 Photoraw

Afbeelding

3. RAF ontwikkeld in DXO PureRaw 3 met toepassing van Deep Prime XD, opgeslagen als DNG en verder ontwikkeld en bewerkt in ON1 Photoraw 2024 met vrijwel dezelfde instelling als bij 1.

Afbeelding

Om de afbeeldingen hier te kunnen plaatsen heb ik de bestandsgrootte moeten halveren (doe ik met IrfanView). Hierdoor gaat wel iets van detaillering verloren, maar ik hoop dat hij flink inzoomen de verschillen in de foto's zichtbaar zijn.
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Gebruikersavatar

MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 370
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 57 times
Been thanked: 26 times
Gender:
Contacteer:

Re: ON1 met/zonder Nonoise AI - DXO Pure Raw en ON1

Bericht door MauvdL »

Lekker bezig...
Ik zie bij foto 2 dat er iets aan detail verdwijnt. Dat zie je o.a. aan de spinnenwebdraden links en recht van de tak onderaan rechts. Het bokeh oogt hier wel het rustigst van de drie.
Foto 3 is misschien wat teveel verscherpt. Althans, de tak lijkt wat onnatuurlijk als je inzoomt.
Lastig kiezen, maar zonder het spinnenwebissue en niet op 100% inzoomen zou ik toch kiezen voor foto 2.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

Topic Starter
HarrieD
Berichten: 238
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 67 times

Re: ON1 met/zonder Nonoise AI - DXO Pure Raw en ON1

Bericht door HarrieD »

Bedankt voor het commentaar Maurice. Nr.2 gaat mijn eigen voorkeur ook naar uit. Ik blijf het bijzonder vinden hoe software van een in mijn ogen net niet 100% scherpe opname toch nog iets weet te maken. Hieronder een voorbeeld. Ik had van deze top van een jonge naaldboom die bevolkt werd door een aantal lieveheersbeestjes meerdere opnamen opgemaakt en bij geen enkele was ik tevreden qua scherpte. Was ook een moeilijk opname want ik moest de opname boven mijn hoofd maken met het scherm van de X-S 10 uitgeklapt. Op ooghoogte kon namelijk net het topje van de boom zien.
Ondanks het resultaat toch nog een keer de proef op de som genomen en het RAF bestand eerst laten ontwikkelen door DXO PureRaw en hierna ingeladen in ON1 Photoraw. In het origineel was eigenlijk geen enkel lieveheerstbeestje echt scherp, na bewerking is het resultaat nog best toonbaar vind ik zelf.

Afbeelding
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Gebruikersavatar

MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 370
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 57 times
Been thanked: 26 times
Gender:
Contacteer:

Re: ON1 met/zonder Nonoise AI - DXO Pure Raw en ON1

Bericht door MauvdL »

Bij deze zie ik ook niet echt waar het scherptepunt zit. Niet op de lieveheersbeestjes in elk geval.
Ik keer nog even terug naar het draadje waar het begon met viewtopic.php?t=4905.
Er viel mij nog iets op bij het werken met ON1 No Noise.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”