Onlangs ben ik weer met Lightroom Classic begonnen, wel eerder gebruikt maar deze keer wilde ik de zaak eens goed structuren.
Inmiddels heb ik alle RAW-foto's van de Fuji X10 en Fuji X-E1 geïmporteerd en de mappen daarvan staan in het deelvenster onder 'Mappen' netjes onder elkaar
Graag wil ik ook alle mappen met RAW-files van de X-T1 en X-T2 importeren en daarna die van 2 Canon camera's, 4 Olympus camera's en 1 Sony camera (momenteel gebruik ik alleen de X-T1 en de Olympus E-M1 mkIII, de rest is gekomen en gegaan maar de RAW-bestanden daarvan wil ik graag behouden).
Nu komen al die mappen dus onder elkaar, maar is het mogelijk om nog één hoofdmap in 'Mappen' te maken met daarin drie submappen Fuji, Olympus, Sony en daarin weer de bijbehorende mappen met RAW-bestanden? Ik heb het zelf al geprobeerd maar dan kreeg ik alleen de optie 'verplaatsen' terwijl ik alleen maar wil 'toevoegen'. Of moet je het van begin af aan al anders aanpakken, als je zo'n structuur wil?
Vraag over Fuji in Lightroom
- John48
- Bewerk mijn foto's: Nee
- Patrick
- fXf sponsor
- Bewerk mijn foto's: Ja
- Contacteer:
Re: Vraag over Fuji in Lightroom
Waarom importeer je ze niet gewoon en selecteer je ze in Lightroom gebaseerd op de EXIF data? Iets als E en dan Ctrl-F en Metadata kiezen. Dan kan je ze op type filteren en ze neerzetten waar je ze wil. Voor zover dat überhaupt zin heeft; volgens mij kan je ze beter gewoon bij elkaar laten staan waar ze logisch staan. Achteraf ze eruit plukken per camera is immers heel simpel.
- John48
@Patrick: Dank voor je antwoord. Duidelijk: waar ze nu staan is in principe OK, maar ik had zo'n soort 'boompje' in gedachten, wat ik vaak doe, b.v in Total Commander: één map van waaruit zich weer alle andere mappen splitsen, in veel gevallen werkt dat voor mij prettiger en het ziet er in ieder geval rustiger en overzichtelijker uit. Eerlijk gezegd moet ik nog steeds erg wennen aan Lightroom, vooral als je er wat dieper induikt; het werkt allemaal net wat anders dan wat je gewend bent.
- Patrick
- fXf sponsor
- Bewerk mijn foto's: Ja
- Contacteer:
Lightroom is naast een programma waar je je foto's in bewerken kan ook een applicatie om je werk te ordenen. Dat kan op allerlei manieren. Je kan bijvoorbeeld kleurtjes geven aan je bestanden, of een aantal sterren, of keywords eraan hangen. Dat zijn allemaal zaken waar je handmatig iets voor moet doen. Het soort filter dat jij nodig hebt krijg je gratis mee. Zo kan je filteren op camera, maar ook gebruikt objectief, diafragma, sluitertijd, etc. Dus geen reden om die allemaal in een soort boom te hangen; je selecteert ze zo. Je kan de filters die je vaker gebruiken wil oom opslaan en later simpel toepassen door ze te selecteren.
- John48