Vorig weekend wou ik deze net aangeschafte lens uitproberen en als ik de lens uitpakte uit de doos voelde ik iets bewegen binnenin de lens. Ik hoorde ook een geluid, net alsof er iets heen en weer bewoog of loszat.
De lens stelt wel scherp maar toch voelde ik me niet zo gemakkelijk bij dit.
Bij mijn andere gestabiliseerde lenzen van Fujifilm voel ik niets binnenin bewegen.
Waar ik de les aankocht vertelden ze me dat het te wijten is aan het interne stabilisatiesysteem en me helemaal geen zorgen hoef te maken.
Omdat ik toch nog twijfels had over het antwoord hebben ze een nieuwe lens besteld om te vergelijken.
Herkent iemand dit?
Groeten,
iets los in de lens?
- jmbroekaert
- Berichten: 2
- Lid geworden op: di 31 mar 2026, 11:41
- Voornaam: Jean-Marie
- Bewerk mijn foto's: Nee
- BertH
- Berichten: 183
- Lid geworden op: zo 08 sep 2024, 10:21
- Voornaam: Bert
- Locatie: BIDDINGHUIZEN
- Bewerk mijn foto's: Ja
- MacFuji
- Berichten: 1240
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
- Voornaam: Ron
- Locatie: Apeldoorn
Re: iets los in de lens?
Ik heb de XF50-140 ook gehad is wel een poosje terug. Maar sommige andere Fujifilm lenzen hebben het ook.
Bij deze lens is het dat de lens een interne zoom heeft!, Staat er geen spanning (stroom) via de camera op de lens dan doen de motoren niets en ook
niet de stabilisatie! dus kan meer vrij bewegen. Dat kan geen kwaad. De stabilisatie (OIS)werkt met een los element wat de beweging weg haalt tijdens het
fotograferen etc. dus dat moet vrij bewegen. En bij geen spanning doet het niets en dat hoor je dan klikken.
Bij deze lens is het dat de lens een interne zoom heeft!, Staat er geen spanning (stroom) via de camera op de lens dan doen de motoren niets en ook
niet de stabilisatie! dus kan meer vrij bewegen. Dat kan geen kwaad. De stabilisatie (OIS)werkt met een los element wat de beweging weg haalt tijdens het
fotograferen etc. dus dat moet vrij bewegen. En bij geen spanning doet het niets en dat hoor je dan klikken.
FujiFilm X-H2 | XF200 f2 | XF1.4x TC f2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF500 f5.6 | Viltrox 27mm F1.2 PRO
Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
- A3S
- Berichten: 18
- Lid geworden op: ma 23 mar 2026, 10:50
- Voornaam: Adrie
- Locatie: Gouda
- Bewerk mijn foto's: Ja
- Contacteer:
Re: iets los in de lens?
De FX 80mm macro lens heeft het ook. Zie deze video https://www.youtube.com/watch?v=crM0ctxZs3Q en daarin deel 4 met uitleg over 'the clunking sound'.
- jmbroekaert
- Berichten: 2
- Lid geworden op: di 31 mar 2026, 11:41
- Voornaam: Jean-Marie
- Bewerk mijn foto's: Nee
Re: iets los in de lens?
Bedankt iedereen om mee te denken. Het probleem wat in feite geen probleem was is opgelost. In de winkel heb ik met een andere lens kunnen proberen en met die ervaarde ik net hetzelfde. Ik heb nu wel een degelijke uitleg gekregen hoe het stabilisatiesysteem werkt en dit heeft alle twijfel weggenomen.
Groeten,
Jean-Marie
Groeten,
Jean-Marie
- Martin Hendriks
- Berichten: 12
- Lid geworden op: za 11 jan 2020, 10:38
- Voornaam: martin
Re: iets los in de lens?
Heb dit met Sigma art lenzen met name de 60mm lens
Maar alleen als de camera uitstaat.
Op het moment je de camera aanzet dan kun je de camera kantelen en hoor je niets meer
Maar alleen als de camera uitstaat.
Op het moment je de camera aanzet dan kun je de camera kantelen en hoor je niets meer