M42 objectieven

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
hub
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 jul 2015, 23:29

M42 objectieven

Bericht door hub »

Wanneer ik een M42 objectief op mijn Nikon plaats, natuurlijk mits een adapter, weet ik dat de scherpstelling op oneindig , het niet doet.
Ook al plaats je adapter met glas, het resultaat is idem, wat je wel niet hebt bij gebruik van een Canon DSLR camera
Nu is de vraag: Is dat eveneens zo met gebruik van de Fuji X-T1 en adapter en M-42 objectief.
Gebruikersavatar

throttlemeister
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 22:42

Re: M42 objectieven

Bericht door throttlemeister »

De reden dat je dit probleem bij Nikon/Canon hebt, is dat de M42 een SLR vatting is, en de flens afstand dus vergelijkbaar is als die bij Nikon/Canon. Als je nu een adapter gebruikt, dan zit de lens dus te ver van de sensor om te kunnen focussen tot oneindig.

Bij mirrorless is de flens afstand een heel stuk kleiner, omdat er nu eenmaal geen mirrorbox in de camera zit. Het mooie daarvan is dat lenzen door middel van een adapter gewoon kunnen werken op de originele flens afstand. Een M42 lens op Fuji X zal dus gewoon kunnen focussen vanaf de originele minimale scherpstel afstand tot aan oneindig.

Ik gebruik zelf een Helios 44M 58mm/f2 met M42 draad op de Fuji en dat werkt als een tierelier. Wat ook mooi is om lenzen te vinden voor LTM (M39) of M bayonet. De Leica rangefinder cameras hebben ook een kortere flens afstand als reflex, en dus zijn die lenzen vaak kleiner als vergelijkbare reflex lenzen en doordat het verschil in de flens afstand relatief klein is, is de adapter ook kleiner: ca 1cm voor LTM/M tegenover ca 2.5cm voor M42.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 | XF23mm F1.4 | XF35mm F1.4 | Helios 44M-6 58mm F2
www.sport-touring.eu
Gebruikersavatar

Topic Starter
hub
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 jul 2015, 23:29

Re: M42 objectieven

Bericht door hub »

En welke adapters zou jij aanraden en waar aan te schaffen? Ebay? of niet?
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: M42 objectieven

Bericht door Ed Post »

Ik gebruik heel veel verschillende merken oud glas op mijn X-E1, en dat allemaal met gebruik van goedkope (Chinese) adapters.
Het werkt allemaal perfect, uiteraard wel werken met de z.g. stop down methode, oftewel eerst scherpstellen en dan pas diafragmeren omdat je met gesloten diafragma werkt.
Scherpstellen d.m.v. focus peaking op de Fuji.
Bij gebruik van duurdere adapters die een ingebouwd lensdeel hebben zoals Metabones en Zhongy moet je wel oppassen dat die objectieven geen uitsteken lensdeel aan de achterzijde hebben want dan passen die niet.
Uiteraard heb je daar mij die goedkope adapters geen last van.
Ook moet je opletten bij gebruik van oude M42 Fujica objectieven.
Die hebben vaak een nokje aan de achterzijde zitten waardoor ze niet helemaal goed op de adapter passen, maar daar is een oplossing voor.
Gebruik van oud (M42) glas is heel leuk.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

throttlemeister
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 22:42

Re: M42 objectieven

Bericht door throttlemeister »

Ik heb een Kipon M42 adapter en een no-name M39 adapter en beiden werken ze prima. En ze waren ook niet duur, gewoon van E-bay geplukt.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 | XF23mm F1.4 | XF35mm F1.4 | Helios 44M-6 58mm F2
www.sport-touring.eu
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”