RAW versus JPEG

Alles over bewerken van foto's
Gebruikersavatar

Topic Starter
Olliepippie
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 08:31
Locatie: Waalre

Re: RAW versus JPEG

Bericht door Olliepippie »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Hoi Andre, bedankt voor je toelichting. Ga dit zeker proberen!
Groet,

Michel.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: RAW versus JPEG

Bericht door André »

Graag gedaan. :wave:
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..

Robin
fXf sponsor
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:31

Re: RAW versus JPEG

Bericht door Robin »

Misschien raar hoor maar dit heb ik eerder ergens anders ook gelezen:

http://www.dpreview.com/forums/post/53465771

Misschien zijn er mensen die dit anders ervaren?
Groet, Robin

X10 | Robinmeester.nl | Flickr

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: RAW versus JPEG

Bericht door wblink »

Oops,

Ik had die downloader al enige tijd, maar zeker vwb Fuji is ie inmiddels flink uitgebreid. Wat bezielt al die mensen toch om voor Fuji te kiezen. :D
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: RAW versus JPEG

Bericht door André »

Geen idee, vage figuren zijn het. :lol:
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: RAW versus JPEG

Bericht door arnold_w »

Even een schopje...

Ik begrijp de discussie niet zo heel goed, waarom zou je in LR lensprofielen willen maken voor Fuji objectieven?
Fuji stuurt in het RAF bestand instructies mee voor externe RAW converters, hierin worden zaken als lenscorrecties (vervorming, CA, vignetting) automatisch al gecorrigeerd.
In LR is dit niet eens uit te zetten is, wil je echter de "eerlijke" ongecorrigeerde versie zien van de foto, dan zul je van een andere RAW converter gebruik moeten maken, zoals Iridient (Mac only) of Capture One. Maar zolang je LR gebruikt wordt alles dus al netjes gecorrigeerd. Je hebt dus ook niet de laatste LR versie nodig voor nieuwe objectieven, omdat Fuji deze instructies al aan het RAF bestand koppelt, altijd up-to-date dus.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3854
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: RAW versus JPEG

Bericht door remoss »

Een RAW converter zoals Capture One doet met die ingebedde informatie dus niets, in tegenstelling tot Lightroom?
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: RAW versus JPEG

Bericht door arnold_w »

Capture One doet standaard wel wat (Manufacturer Profile ), maar je kunt hier wel zaken als vervorming, CA en vignetting uitzetten of procentueel aanpassen.
Als je een beetje natuurlijke vignetting mooit vindt, dan zet je de slider op 50%. Als je voor maximale scherpte gaat, schuif je de vervorming naar 0% (correctie rekt pixel op en gaat ten koste van scherpte, met name in de hoeken).

Ook kun je een Generic Profile kiezen, waarbij het Fuji profiel wordt genegeerd en je zelf de aanpassingen kunt doen. Het mooie is dat dan ook de sharpness slider beschikbaar komt, waarmee je scherpte-afval (rand/hoekscherpte) kunt corrigeren.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: RAW versus JPEG

Bericht door wblink »

arnold_w schreef:Even een schopje...

Ik begrijp de discussie niet zo heel goed, waarom zou je in LR lensprofielen willen maken voor Fuji objectieven?
Fuji stuurt in het RAF bestand instructies mee voor externe RAW converters, hierin worden zaken als lenscorrecties (vervorming, CA, vignetting) automatisch al gecorrigeerd.
In LR is dit niet eens uit te zetten is, wil je echter de "eerlijke" ongecorrigeerde versie zien van de foto, dan zul je van een andere RAW converter gebruik moeten maken, zoals Iridient (Mac only) of Capture One. Maar zolang je LR gebruikt wordt alles dus al netjes gecorrigeerd. Je hebt dus ook niet de laatste LR versie nodig voor nieuwe objectieven, omdat Fuji deze instructies al aan het RAF bestand koppelt, altijd up-to-date dus.
Ik gok maar (ehh, nee eerlijk gezegd meer dan gokken) dat veel fabrikanten de correcties in de objecieven NIET doorvoeren omdat het via software veel goedkoper kan. Ik gok (weer) dat bv Leica dat niet doet: zie hun prijzen en zie de recensies die echt niet altijd even goed zijn.
Daarnaast is er toch altijd de mogelijkheid om zelf "terug te corrigeren", maar vervelend is dan inderdaad dat niemand je verteld WAT en HOE er is aangepast.

Ik kwam door een bericht (van jou) er achter dat ik via Zoner naar de gecorrigeerde jpg zat te kijken en vond die niet echt verkeerd!
Ik heb raw uit LR, PN, Zoner, RawTherapee, SilkyPix naast elkaar gezet, maar zie geen reden om van LR af te stappen. Iridiënt (Mac) en C! (64 bit) heb ik niet kunnen proberen. Misschien kun jij me met wat voorbeelden bestoken?
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: RAW versus JPEG

Bericht door arnold_w »

Canon en Nikon doen dat iig niet, maar Fuji, Olympus en Panasonic zeker wel. Van de andere merken weet ik het zo niet.
"Terug corrigeren" is vragen om onnodig verlies aan beeldkwaliteit, wat je wilt is eventueel helemaal geen correctie, dat kan, maar dan zul je van de standaard RAW converters af moeten stappen. Een leuke command line tool is bijvoorbeeld DCRAW. Niet het meest gebruiksvriendelijke programma, maar levert wel goede resultaten voor de domasaicing van de Fuji RAF's. Doet ook verder geen correcties en dan zie je meteen hoeveel er bij sommige Fuji objectieven "in camera" wordt gecorrigeerd of correctie instructies wordt meegestuurd in de meta data aan Adobe, SilkyPix en andere pakketten.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: RAW versus JPEG

Bericht door wblink »

DCRAW kan ik (voor mijn W32) alleen maar vinden als RawTherapee. Moet nog zoeken hoe ik ongecorrigeerde RAW's kan zien.
Zou dat schrikken worden?
Nou moe.
Willem.
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”