Gwijzigde roadmap voor Fujinon objectieven.

Plaats reactie

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Gwijzigde roadmap voor Fujinon objectieven.

Bericht door wblink »

Mn de 100-400 is vooruitgeschoven. Vlgs zeggen heeft dit te maken met een gewijzigd ontwerp (was eerst 140-400 mm) onder druk van de concurrentie. Het ontwerp zou op dit moment niet aan de door Fuji gestelde eisen volden.

Afbeelding
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: Gwijzigde roadmap voor Fujinon objectieven.

Bericht door FujiMoetie »

Prima toch! Wellicht dat het een 100-400 3.5-4.8 wordt.... Zou wel een mooie stunt zijn als ze zo iets voor elkaar krijgen, net ff sneller dan 5.6. of 4.5 over de hele range.. we gaan het zien.
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Gwijzigde roadmap voor Fujinon objectieven.

Bericht door Ed Post »

Ik vind die XF 35mm f2 wel interessant.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Gwijzigde roadmap voor Fujinon objectieven.

Bericht door Illuminatus »

Roadmaps van Fuji zijn leuke plaatjes waar je verder helemaal niets aan hebt.
Visjes in een vijver om te kijken wie/hoeveel er hapt.
Als het interessant blijkt, moet het ontwerpen nog beginnen.
Specificaties kunnen nog volop wijzigen.
Ook ik vond die XF 35mm f/2 wel mooi, vooral omdat de eerdere aankondiging liet zien dat ie WR (water-resistant) zou worden.
In deze roadmap mis ik die toevoeging en dat maakt hem minder interessant, kun je misschien toch beter voor de f/1.4 gaan.
Bij de XF 100-400mm mis ik een lichtsterkte aanduiding, kan dus nog alle kanten op. Verder zou je bij zo'n objectief toch graag OIS willen zien.
Kortom, wat moet je met die rommel (roadmap). Niks, vergeten en negeren.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3851
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Gwijzigde roadmap voor Fujinon objectieven.

Bericht door remoss »

Ga het mooi niet negeren, ik zie het als een forecast welke, net als het weer, af en toe verandert ;)
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Gwijzigde roadmap voor Fujinon objectieven.

Bericht door Patrick »

Illuminatus schreef:Bij de XF 100-400mm mis ik een lichtsterkte aanduiding, kan dus nog alle kanten op. Verder zou je bij zo'n objectief toch graag OIS willen zien.
Dat zit er echt wel op hoor. Zo'n objectief in dit bereik kan je natuurlijk niet meer uitbrengen zonder OIS; dat hoort er gewoon op te zitten!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Gwijzigde roadmap voor Fujinon objectieven.

Bericht door Illuminatus »

Dat zou je mogen verwachten, aangezien tot voor kort alle zoom-objectieven werden uitgebracht met OIS. De 16-55 werd aanvankelijk ook vermeld met OIS, maar werd uiteindelijk zonder uitgebracht. Is nu het enige zonder.
Een 100-400 met een beetje fatsoenlijke lichtsterkte wordt al behoorlijk groot en zwaar, als daar ook nog OIS in moet, is dat misschien net te veel.
Waarschijnlijk puzzelen ze daarop nog en noemen ze deze beide aanduidingen daarom nog maar even niet.

@ René, om die reden negeer ik het weerbericht meestal ook. Uit het raam kijken en de Enkhuizer Almanak is betrouwbaarder. :lol:
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Gwijzigde roadmap voor Fujinon objectieven.

Bericht door arnold_w »

De TC zou ook dit najaar moeten verschijnen, maar daar hoor ik al een tijdje niets meer over.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Gwijzigde roadmap voor Fujinon objectieven.

Bericht door Illuminatus »

Tsja, de TC 1.4
Begrijp wel dat je daar nog weinig over hoort. Het zal me verbazen dat als je dit jaar nog iets hoort. Komen doet ie vast niet dit jaar.
Vraag is namelijk: waar moet ie op?
Een TC gebruik je alleen in het telegebied vanaf minimaal 70mm. Qua lichtsterkte verlies je een hele stop en verder moet je een behoorlijke kwaliteitslens als basis hebben.
Waar zou je hem dan met het huidige aanbod nog fatsoenlijk op kunnen gebruiken?
Ik zie er op dit moment maar 2, namelijk de XF 50-140 f/2.8 en de XF 90 f/2
Zelf heb ik de XF 18-135 f/3.5-5.6, maar om daarop in het hogere tele bij 5.6 nog een stop te moeten inleveren, staat me niet echt aan.
De beide XC’s vallen ook af als de TC daarvoor geschikt zou zijn.
Voor de komende XF 100-400 zou die TC zeer interessant kunnen zijn, maar dan zou je toch minimaal een f/4 over de hele range willen hebben.
Om dat qua grootte en gewicht in balans te houden met een X-T1 al dan niet met grip, wordt een hele klus als er ook OIS in moet.
Daarom denk ik dat we pas meer over de TC gaan horen als de 100-400 eenmaal definitief is aangekondigd.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Gwijzigde roadmap voor Fujinon objectieven.

Bericht door arnold_w »

Het is algemeen bekend dat de basis al van behoorlijk goede kwaliteit moet zijn, omdat je elke lensfout anders ook versterkt. En ja, die ene stop verlies is ook algemeen bekend, maar neemt niet weg dat zo'n TC in veel gevallen uitkomst kan bieden als het bereik net niet toereikend is. Voor mij zou het een welkome aanvulling op de 50-140 zijn, waarmee ik het brandpunt van mijn vorige 55-200 weer terug heb bij f/4. De kwaliteit van de 50-140 is dusdanig dat ik me over het eindresultaat weinig zorgen hoef te maken, zeker ook gezien de reputatie van van het Fuji glas. Ik merk wel dat ik aan die 140mm vaak te kort kom.

Ik had hiervoor een Canon 70-200 2.8 MKI en die liet te wensen over met een 1.4x TC MKII, toen ik later de 70-200 2.8 MKII kocht had ik er zelfs geen moeite mee de combinatie vol open te gebruiken. Het kan dus prima, als de lens maar van zeer goede kwaliteit is.

En met het oog op de aankomende 100-400mm is het inderdaad zeker een mooie aanvulling. Ben het er wel mee eens dat het toepassingsgebied wel erg beperkt is momenteel.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”