Eerste indruk X-T1 vs X-E2 (+ 2e indruk)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Eerste indruk X-T1 vs X-E2 (+ 2e indruk)

Bericht door Patrick »

Heb ik toch ineens een X-T1 in mijn tas kunnen toevoegen. :duimop: Inmiddels heb ik 4 Fujifilm X camera: M1, E1, E2 en T1. Daar gaat er zeker een van weg. Maar ik wil eerst een tijdje werken met de X-T1 voordat ik een definitieve keuze maak.

Ik heb daarnet op de bank zitten pielen met de X-T1 en de X-E2. De laatste ken ik inmiddels als mijn achterzak en ik kan er bijna blind mee werken. Ik denk dat ik daardoor snel de verschillen met de T1 kan doorzien en hoe ze vermoedelijk in de praktijk uit gaan pakken. Een paar punten durf ik nu al te zeggen. Later kom ik wellicht nog met andere punten.

Beter bij de X-T1:
  • De viewfinder is natuurlijk superieur. Een stuk groter, nog meer informatie, de informatie draait mee als je dat wil bij het draaien van de camera.
  • Meer knoppen is, zeker voor een gevorderde fotograaf, een groot voordeel. Je moet bij de E2 toch wat vaker naar het menu.
  • Meer knoppen kan je voorzien van een functie die je kan kiezen. De E2 is daar veel beperkter in.
  • De elektronische sluiter die tot 1/32000 gaat is absoluut geweldig. Wellicht ook op de E2 na de komende firmware update?
  • Compleet geluidloos kunnen fotograferen met de elektronische sluiter. Wellicht ook op de E2 na de komende firmware update?
  • De autofocus lijkt behoorlijk veel sneller en geavanceerder.
  • De weater sealing is natuurlijk een prettig idee voor als je een keer in slecht weer bezig bent.
  • Het kantelbare scherm is natuurlijk handiger dan een vast scherm.
Beter bij de X-E2:
  • De plaats van de viewfinder vind ik persoonlijk prettiger bij de E2.
  • De knoppen van de E2 zijn veel makkelijker zonder kijken te vinden. Door de weater sealing zijn veel knopjes gewoon te klein en steken ze niet genoeg uit. Ik ben bang dat ik de T1 niet zo makkelijk zonder kijken kan bedienen als de E2.
  • De draaiwieltjes van de E2 zijn echt veel makkelijk te "vinden" en te bedienen op de E2.
  • De E2 is een stuk onschuldiger ogende camera. Handig voor mijn straatfotografie!
Nog te bezien:
  • Het beeld in de viewfinder in tweeën kunnen delen bij handmatig scherpstellen lijkt me ideaal maar moet ik nog in de praktijk zien.
Tot zover. Mijn eerste conclusie is dat ze beide een plaats gaan vinden in mijn fototas en dat ze mooie aanvullingen zijn op elkaar. De X-E2 lijkt vooralsnog de betere keuze voor straatfotografie, wat ik graag doe.

Wat vinden jullie van mijn observaties?
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3851
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Eerste indruk X-T1 vs X-E2

Bericht door remoss »

Ik kan me in de meeste opmerkingen goed vinden. Zeker voor wat betreft de verzonken knopjes op de X-T1. Dit heb ik opgelost door er Sugru op de plakken (zie http://www.lightcatch.nl/?p=928)

Het opgedeelde beeld in de EVF gebruik ik nooit bij handmatig scherpstellen, ik vind het 2e deeltje te klein.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Eerste indruk X-T1 vs X-E2

Bericht door Patrick »

Het zijn niet alleen de vier knopjes die wat ondiep zijn. Dat geldt in feite voor alle knopjes. Zelfs als je weet waar ze zitten is het zoeken en voelen of je 'm te pakken hebt.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Eerste indruk X-T1 vs X-E2

Bericht door arnold_w »

Klopt wel aardig met mijn bevindingen Patrick.
Ik had ook eerst de E1, toen de X-T1 erbij en omdat de E2 toch net wat dichter bij de X-T1 ligt, de E1 verkocht.
Inmiddels gebruik ik de E2 veelvuldig naast de X-T1, veelal wanneer ik te lui ben lenzen te wisselen.
De X-T1 is wel mijn standaard camera geworden en ik kan juist daar de knopjes blindelings vinden en moet bij de E2 regelmatiger het oog van de zoeker halen, het is maar net wat je gewend bent. Maar ik vind het ook heerlijk om compact op pad te gaan met de E2 en een enkele prime. De X-T1 is meer mijn werkpaard tijdens fotoreizen (Schotland, IJsland) en de E2 pak ik makkelijker als ik een dagje weg ga, maar gaat ook mee op reis als back-up en veelal in gebruik als 2e body.

Eens dat het bij sommige basisfuncties (iso bijvoorbeeld) jammer is dat je dan wel in het menu moet duiken, de X-T1 laat zich wat dat betreft wel vlotter bedienen.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Eerste indruk X-T1 vs X-E2

Bericht door Patrick »

Ik gebruik op al mijn Fujifilms tot nu toe vrijwel altijd auto-ISO, dus dat gemis heb ik niet echt in de praktijk. Had ik nooit gedaan bij een andere camera. Ik heb de ene functieknop van de E2 zo ingesteld dat ik in de instellingen van deze auto-ISO uit kom. Dat is voor mij de belangrijkste functie in de praktijk. Prettig is dat je bij de T1 veel meer knopjes kan toewijzen. En dat heb ik gelijk gisterenavond gedaan!

Dank voor de reacties zover!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3851
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Eerste indruk X-T1 vs X-E2

Bericht door remoss »

Patrick schreef:Het zijn niet alleen de vier knopjes die wat ondiep zijn. Dat geldt in feite voor alle knopjes. Zelfs als je weet waar ze zitten is het zoeken en voelen of je 'm te pakken hebt.
Je kunt ook de enkele knopjes voorzien van een dotje Sugru. Zo heb ik het BACK en FOCUS ASSIST knopje gedaan (kun je ook zien op de foto) en scheelt enorm.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Eerste indruk X-T1 vs X-E2

Bericht door Patrick »

Dat ziet er inderdaad prima uit. Ik ga, als ik het een punt blijf vinden, daar zeker naar kijken!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Eerste indruk X-T1 vs X-E2

Bericht door Patrick »

Een paar dagen verder betekent dat ik ook daadwerkelijk een paar uur met de X-T1 heb rondgelopen. Ik kan nu dus verder gaan dan eerste indrukken en op-de-bank-kennis.

De X-T1 is duidelijk een heel ander beestje dan de X-E2. Meer knoppen natuurlijk, maar ik vind mijn weg altijd wel snel bij dit soort zaken. Wennen is het nog wel even, maar dat komt wel goed. Mijn indruk dat je, zelfs als je weet waar je moet zijn, de knoppen maar lastig vinden kan is inderdaad waarheid gebleken. De knopjes zijn gewoon te ondiep, dus wat van dat spul zoals hierboven beschreven erop plakken, dat zal het wel worden.

Gelukkig komen heel veel zaken wel overeen met de X-E2. Niet heel vreemd natuurlijk. Wat direct opvalt is dat je veel makkelijker de camera naar je hand kan zetten. Je kan nu eenmaal 6 in plaats van 2 knopjes een functie toewijzen. Handig! En nodig, want ik moet er niet aan denken voor bepaalde zaken het menu in te moeten duiken. Ik heb nu de volgende zaken onder de knoppen zitten:

- Auto-ISO instellingen
- Gezichtsherkenning
- Elektronisch sluiter, mechanische sluiter of beide
- Scherpstelling (enkel, zone, etc.)
- Wifi (niet veranderd)
- Scherpstelpunt kiezen

Een aantal zaken hoefde ik bij de X-E2 niet eens over te denken, want het zit er eenvoudig (nog?!?) niet op. Dat zijn hier het soort sluiter en scherpstelling. En dat zijn nu net de punten die de X-E2 een veel geavanceerdere camera maken, dus ik hoop dat de komende firmware-update de X-E2 een zetje gaat geven.

Voor flitscompensatie, wat ik graag onder een knopje zou hebben, was geen ruimte. Maar als dat nodig mocht zijn voor een bepaalde dag, dan is dat zo onder een knopje gezet. De rest van de flitser-instellingen kan je trouwens volgens mij niet onder een knopje zetten. Minpuntje wat mij betreft.

Grootste verschil is wat mij betreft allereerst de scherpstelling. Die is zoveel beter/uitgebreider dat het maar goed is dat ik dit niet eerder wist. Je vraagt je bijna af hoe ik zo'n hoog percentage scherpe foto's kon maken. Je ziet het vooral bij bewegende onderwerpen of als je zelf beweegt. De zone-instelling is echt heel handig om erbij te hebben. Natuurlijk komt het wel eens voor dat een ander dan bedoeld onderwerp gekozen wordt in het gebied dat geselecteerd is, maar meestal gaat het goed. Het heeft mij zondag zeker al foto's opgeleverd die ik met de X-E2 gemist zou hebben!

Dan de elektronische sluiter. Ik had elektronisch + mechanisch gekozen en het is even een fractie van een seconde vreemd dat je niets hoort en toch een foto hebt. Maar het feit dat je geen ND-filter nodig hebt als je met echt grote diafragma's werkt is geniaal. En het stille gaat me bij schaken bijvoorbeeld absoluut heel goed uitkomen!

De zoeker: geweldig. Die van de X-E2 is prima, maar deze is echt een ander verhaal. Heerlijk groot en helder, veel ruimte voor informatie. Ik heb dan ook alle opties gewoon aan gezet.

Nog even de draaiknoppen onder de ISO- en sluitertijd knop: handig om dat zo te kunnen selecteren zonder eerst een menu in te hoeven!

Is alles beter aan de X-T1? Niet helemaal dus. De te ondiepe knopjes had ik al even genoemd. Maar ook de knoppen bovenop vind ik bij de X-E2 beter. Waarom die ISO-knop een vergrendeling heeft: geen idee. Net als de sluiterijd-knop. En ook de belichtingscompenatieknop, en die gebruik ik heel vaak (!!), is lastiger te bedienen dan die van de X-E2 (en X-E1 en X-M1). De draaiwieltjes zijn ook makkelijker te bedienen op de X-E2 omdat ze wat gunstiger gepositioneerd zijn en wat minder diep (lijken te?) liggen.

En dan natuurlijk het straatcamera-karakter van de camera. Ik heb niet de indruk dat ik meer afschrikwekkend was dan met de X-E2, maar het was natuurlijk wel Amsterdam op zondag met lekker weer en veel toeristen op straat. Onder andere omstandigheden zal dat verschil er toch wel zijn. Wat ik wel merkte is dat ik met de X-E2 met twee ogen kan kijken wat later in beeld gaat komen doordat de zoeker op de hoek zit. Bij de X-T1 lukt dat dus niet.

Tot zover weer even. Ik zal wat foto's van zondagmiddag in een draadje gieten.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Eerste indruk X-T1 vs X-E2 (+ 2e indruk)

Bericht door Michele »

Ach, sluitertijdenknop is toch alleen vergrendeld in de A-stand? Net als bij de Nikon F3. Valt goed mee te leven vind ik, zeker als je 't gewend bent. Met de diepliggende draaiwieltjes ga ik met je mee. Ik heb een iShoot grip op de X-T1 gezet en daardoor is het voorste draaiwiel helemaal niet meer bruikbaar. Functies daarom omgedraaid. iShoot grip geeft wel net even meer grip, iets wat ik miste op de X-T1, zelfs met de verticale handgreep.
Choose life, drive Maserati!
Plaats reactie

Terug naar “Camera's algemeen”