X-t1 of Full Frame? NEGLIGIBLE!!!!

Gebruikersavatar

D.Haaksma
Berichten: 62
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 17:55
Locatie: Geen vast
Contacteer:

Re: X-t1 of Full Frame? NEGLIGIBLE!!!!

Bericht door D.Haaksma »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Als ik weer moest kiezen zou ik toch voor de T1 gaan.
Niet zozeer voor zijn prestaties, als wel voor zijn Nederlands weer- bestendigheid. Dat geeft wat meer ruimte heb ik gemerkt.
Ik ben met mijn X10 misschien wel erg voorzichtig, maar toch...
X-T10, 18-55, 55-200, 10-24, 50 mm macro Zeiss Touit, Canon MP-E 65 en allerhande andere macrorommel.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: X-t1 of Full Frame? NEGLIGIBLE!!!!

Bericht door André »

Leuk stukje Cornerstone, maar ook niet meer dan een mening.
Als je genoeg zoekt vindt je bij elke mens dergelijke inconsistenties. Ook bij je zelf.
Hoeveel Fuji X gebruikers hebben voorheen wel niet gezegd niet over te stappen? ;-)

Als je aan die simpele puntscore voorbij kijkt en inhoudelijk gaat kijken kun je ontdekken waar de waarheden liggen en er je voordeel mee doen.
Een FX sensor vergelijken met een DX sensor heeft geen enkele zin. Het zijn immers verschillende sensoren met verschillende eigenschappen.

Er zijn DX sensoren die meer detail tonen dan een FX sensor omdat ze domweg meer pixels hebben.
Er zijn FX sensors die minder ruis hebben bij een hogere ISO. Dat heeft te maken met pixeldichtheid, pixelaantal en pixelafmeting om nog maar te zwijgen over de software bewerking en interpretatie die de fabrikant en RAW converters er aan geven.
Het is dus maar net welke sensoren je met elkaar vergelijkt en naar welke getallen je staat te kijken.

Waar ik naar kijk is de superstrakke plaat in A2 formaat die ik met de X-E1 heb gemaakt in 2014.
Die was rechtstreeks zonder nabewerking uit LR geprint op een A2 Epson printer tijdens de Professional Imaging beurs.
De rest zal me jeuken. Meer dan genoeg detail voor het www of een afdruk aan de muur.
Als ik werkelijk nog meer detail nodig heb kan ik ook nog multirow pano's gaan stitchen tot ik meer pixels heb dan een Hasselblad of een Phase One. Geen enkel probleem. Het draait niet alleen maar om de sensor van een camera maar om het totaalpakket. Zo heb je onderweg geen ruk aan een middenformaat camera die thuis in je studio ligt. Die krengen hebben ook gigantisch veel pixels en scherpte, maar hoge ISO? Doe maar niet. Dus ik vind het echt onzin om een FX met een DX te vergelijken.

Ik vind deze plaat aardig 3D en die heb ik gemaakt met oud Nikon glas met 5 elementen in 3 groepen.
Ook een uitspraak van hem. Minder glaselementen behoudt een meer 3D gevoel in het beeld. Vandaar meer naar die MF objectieven en dan enkel mits er niet meer dan 5 glaselementen in zitten, want hij geeft aan dat glas licht bewerkt. Hoe meer glas elementen hoe meer bewerking. Hoe meer bewerking hoe minder 3D effect. Dat glas licht bewerkt is een feit. Er is nog geen glas dat het licht niet bewerkt.
[img]https://farm2.staticflickr.com/1545/248 ... 243d_b.jpg[/img]20160207 Amaryllis bloei TW-2 by André van der Molen, on Flickr

Ik zou werkelijk niet iemands uitspraken meteen weggooien om wat normaal menselijk gedrag. Een mening kan veranderen. Feiten niet echt. Filter de meningen van de feiten en houdt de feiten en gooi de meningen weg.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

throttlemeister
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 22:42

Re: X-t1 of Full Frame? NEGLIGIBLE!!!!

Bericht door throttlemeister »

Zach stelt ook niet dat er geen verschil is, hij stelt dat niet de moeite waard is itt wat FF snobs beweren en dat de persoon die de camera bedient vele malen meer invloed heeft op de uitkomst.

Als iemand met een FF 36mp D800 en een crop 16mp xt1 kan ik dat alleen beamen.

Dat je geen FF en crop sensoren zou moeten vergelijken omdat het verschillende sensoren zijn met verschillende eigenschappen is klinkklare onzin. Dat is moet je dan ook zeggen over een FF Canon en fx Nikon omdat die ook totaal verschillend zijn. En dan kun je dus niks meer vergelijken.

Er wordt gewoon veel te moeilijk en ingewikkeld gedaan over minimale verschillen. Het is gewoon een soort van penis envy. Mijn sensor is groter. En groter is beter. Of zoiets.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 | XF23mm F1.4 | XF35mm F1.4 | Helios 44M-6 58mm F2
www.sport-touring.eu
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: X-t1 of Full Frame? NEGLIGIBLE!!!!

Bericht door André »

Gelukkig mogen we verschillen van mening.
Inderdaad kun je niets met elkaar vergelijken dat andere eigenschappen bezit. Je kunt constateren dat ze anders zijn.
Als je gaat vergelijken zoek je naar welke beter is. En ze zijn allemaal goed. Ze maken allemaal prima platen, zolang de fotograaf meewerkt.
Hoe wil jij goed met goed vergelijken? Dat is niet te doen. Vandaar ook het eeuwige geneuzel over de vraag welke beter is.

Een FX van canon met een FX van Nikon, met gelijk aantal pixels vergelijken gaat al beter. Ze hebben de zelfde afmeting.
De pixelgroote is ongeveer gelijk. De pixeldichtheid is ongeveer gelijk. Daarvan kun je dan de marginale verschillen gaan vergelijken.
Zeg een vergelijk tussen een sensor van een D810 en een 5DmkIII lijkt me een prima mogelijkheid.

Uiteindelijk vergelijk je ook helemaal geen sensoren maar het resultaat van de rendering door de software.
Zelfs daar zitten de verschillen in pixel die je zonder peepen niet meer te zien krijgt. ;)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Cornerstone
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:45

Re: X-t1 of Full Frame? NEGLIGIBLE!!!!

Bericht door Cornerstone »

Feit is ook dat ik me afvraag wat hij allemaal in zijn pijp stopt
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: X-t1 of Full Frame? NEGLIGIBLE!!!!

Bericht door André »

Dat zal mij een zorg zijn zolang de info klopt. ;)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Cornerstone
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 22:45

Re: X-t1 of Full Frame? NEGLIGIBLE!!!!

Bericht door Cornerstone »

Was wel een goed verhaal ja :-) Toch hou ik mijn Nikon D750 fullframe naast mijn X-T1
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: X-t1 of Full Frame? NEGLIGIBLE!!!!

Bericht door André »

Er zal niemand zeggen dat je dat niet moet doen. Dat mag je lekker zelf weten. :duimop:
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”