Goedkope tussenringen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Goedkope tussenringen

Bericht door arnold_w »

Heel soms wil ik nog wel eens een macro foto willen maken, maar vind het de investering in een macro objectief niet waard.
Wel eens geëxperimenteerd met een Raynox DCR-250 voorzetlens, die op zich aardige resultaten geeft.

Afbeelding
http://www.raynox.co.jp/english/dcr/dcr ... r250eg.htm

Toen de macro tussenringen van Fuji op de markt kwamen had ik daar wel oren naar, maar vond de prijs toch wat aan de hoge kant voor een simpele tube die verder niets doet en geen glaselementen heeft.
De Fujifilm MCEX-11 en Fujifilm MCEX-16 kosten rond de 80,= per stuk, bij elkaar dus ruim 160,=
De bouwkwaliteit zal ongetwijfeld beter zijn dan de goedkopere varianten, maar voor die enkele keer dat ik het nodig heb ben ik toch maar op zoek gegaan maar een betaalbaar alternatief.

Afbeelding Afbeelding

Ebay een beetje afgestruind, wat reviews gelezen op Engelstalige sites en uiteindelijk bij deze terecht gekomen.
http://www.ebay.nl/itm/331733509738?_tr ... EBIDX%3AIT

Een complete set voor 21,50 incl verzenden.
Besteld op 18 maart en op 8 april binnen (3 weken dus)
Het betreft hier een 10 + 16 setje.

Afbeelding

Het setje weegt bijna niets, is van heel licht aluminium gemaakt en de buitenrand is van plastic.
Voelt verder prima aan. Adapter laat zich ook makkelijk op de camera draaien, gaat niet zwaar maar best licht.
Eenmaal op de camera zit er hele lichte speling tussen de camera en ring, maar dat heb ik met sommige Fuji objectieven ook en doet verder niets af aan de kwaliteit.
De ringen geven informatie door en AF blijft gewoon werken.

Vervolgens gekeken met welk objectief en brandpunt ik de ringen het beste kan gebruiken a.d.h.v. dit overzicht.

Afbeelding


Voor onderstaande foto van de tube-10 heb ik de XC 16-50 gebruikt i.c.m. met de 16-tube en zoals je kunt zien is de Exif gewoon beschikbaar.

Afbeelding
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3857
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Goedkope tussenringen

Bericht door remoss »

Goede tip en het resultaat ziet er prima uit. Ik heb de koop ook net gedaan, voor dat geld is het leuk spelen :) Dank voor het plaatsen!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Goedkope tussenringen

Bericht door André »

Zeker interessant.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..

MajorB
Ex-fXf
Berichten: 410
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 10:25
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 28 times
Gender:

Re: Goedkope tussenringen

Bericht door MajorB »

Ik had deze al een tijdje geleden gevonden en ze voldoen prima. De kwaliteit van de originele Fujifilm-tussenringen zal wel beter zijn maar voor een produkt dat je maar zo zelden gebruikt zijn deze prima!

http://www.ebay.de/itm/AF-Makro-Zwische ... Swll1W1Crw
.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Goedkope tussenringen

Bericht door johant »

Na verhalen over een slechte fit heb ik het niet aangedurfd, en een tijd geleden de originele Fuji MCEX-16 gekocht.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Gebruikersavatar

jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Goedkope tussenringen

Bericht door jack the slipper »

Ga vanavond mij 16mm tussenring eens op mijn nieuwe Samyang 12 mm zetten. Kijken wat dat dooet.
De tabel geeft aan dat dit bij een 14mm al niet gaat maar ja, eigenwijs hè? :-)
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”