Voor privégebruik en eenmalige afdruk vraag ik voor een foto die niet in opdracht is gemaakt, maar gewoon uit het archief is geplukt, € 25,=
Vaak komen ze de foto op Flickr tegen en benaderen me dan of ze de foto mogen gebruiken. Deze foto's zijn meestal voor eigen gebruik gemaakt en had er dus al geen commerciële bedoelingen mee.
Ik hanteer doorgaans een prijs die ik er via werkaandemuur ook aan over zou houden bij een 50x70 canvas. Voor minder gaan ze maar naar Ikea.
Voor commercieel gebruik is het een ander verhaal, dan gaat het om oplage, bezoekersaantal, spredingsgebied en mate van commerciële uiting.
De kunst is om je niet uit de markt te prijzen, maar de foto ook niet cadeau te geven. De juiste balans zoeken in wat de foto jou en de klant waard is dus.
Per slot van rekening hebben ze je niet voor niets benaderd, dus blijkbaar heeft jouw foto iets wat ze ergens anders niet hebben kunnen vinden en dan heeft een bedrijf er meestal wel wat voor over.
Veelal gaat het bij amateurfotografen ook om een stukje eergevoel, dat ze jou foto willen gebruiken voor een artikel streelt je ego natuurlijk enorm en dat weten die bedrijven ook wel. Voor een foto via een professionele fotograaf is vaak geen budget en dus struinen ze sites als Flickr af, opzoek naar een goed(koper) alternatief.
Ik heb op die manier al aardig wat foto's kunnen verkopen aan oa San Pellegrino, K3 Delta en Pro Rail. Startprijs is meestal 50,- per afbeelding, afhankelijk van doel.
Daarnaast heb ik nog wel eens publicaties in bladen gehad, oa Square Rock - Das Erbe Unsere Welt (inlay magazine van het Duiste National Geographic), fotobladen (oa ZOOM) en foto's die worden gebruikt ter ondersteuning van een onderzoek of project. Deze zijn allen niet commercieel en hier vraag ik dan ook geen geld voor, alleen naamsvermelding en een gedrukt exemplaar t.b.v. mijn portfolio. Ook studenten benaderen me nog wel eens als ze voor een schoolopdracht een artikel moeten maken, ook hiervoor geldt dat ik genoegen neem met een naamsvermelding en een kopie van het artikel.
Er zijn dus nogal wat mogelijkheden en de concurrentie is behoorlijk groot, oa door de steeds beter wordende camera's, zelfs de huidige generatie smartphones maken behoorlijk goede plaatjes en het internet puilt uit van de foto's waaruit kan worden geput. Kunst is dus om je te onderscheiden in de foto, presentatie, vindbaarheid en uiteraard ook prijs.
Jaarlijks werd er een "Tarievenlijst Stichting FotoAnoniem" uitgebracht, de laatste die ik heb kunnen vinden is van 2011.
http://www.witkam.nl/downloads//richtprijzen-2011.pdf
Maar reken je niet rijk met deze prijzen, ik denk dat de prijslijst inmiddels wel is achterhaald, juist door het enorme aanbod op Internet en inderdaad ook via stock sites zijn de prijzen niet meer actueel en zul je maar weinig klanten vinden die dit ervoor gaan betalen.