Bonjour!

Wie ben je?
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Bonjour!

Bericht door jev »

Laat ik mij eerst maar eens voorstellen voordat ik de fora onveilig maak hier. Mijn naam is Joost, ik kom uit het midden van het land en ben 47 jaar oud.

Ik fotografeer sinds mijn 7'de zo ongeveer, met (zoals zo vaak bij vele anderen ook) een paar "pauze's" in de fotografie. Indertijd uiteraard op film, het vak geleerd van opa en vader. Sinds begin van deze eeuw mede digitaal (analoog blijft leuk, zeker in middenformaat).

Anyway, na een paar jaar weinig gedaan te hebben dit jaar toch maar weer eens de digitale body en een tweetal objectiefjes in een tas geduwd voor ik op vakantie ging. Achteraf bleek dat een miskleum: die tas bleef veel te vaak gewoon in de auto achter wegens "te zwaar" (7 kg schoon aan de haak). Schouders willen niet meer en de rug vindt al dat gesjouw ook niet leuk. Dat krijg je als je ouder wordt.

Wat heb je nu aan een fantastisch fototoestel dat je nooit mee neemt? Dus besloten de Canons te verkopen en in te ruilen voor iets lichts. Een X-T1 zit in de planning, het wachten is op de aangekondigde 16-55/2.8 en 50-140/2.8 objectieven vooraleer de overstap definitief gemaakt wordt. De keuze tussen Fuji en de concurrentie is vooral onderbuik gevoel. Gezien mijn huidige apparatuur zou een overstap naar Sony meer voor de hand liggen misschien (full-frame!), maar om de een of andere reden heb ik meer met Fuji (Fuji's film-historie en wat ervaring met een Fuji bridge-camera zijn daar debet aan denk ik...).

In de tussentijd ga ik hier vooral lezen en zal zo nu en dan ongetwijfeld wat vragen spuien. En natuurlijk niet te vergeten: de fotootjes...
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3075
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 14 times
Been thanked: 157 times
Gender:
Contacteer:

Re: Bonjour!

Bericht door Patrick »

Welkom Joost!

Waarom die lichtsterke zooms? Dan loop je nog best te slepen. Minder lichtsterke varianten met een of twee slim gekozen primes kosten ongeveer hetzelfde en zijn veel lichter volgens mij. Ideetje?
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Frank
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 00:05
Locatie: Panningen

Re: Bonjour!

Bericht door Frank »

Welkom Joost.
"Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben".

Cees
fXf sponsor
Berichten: 541
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 08:24
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Bonjour!

Bericht door Cees »

Welkom Joost.
Groet, Cees
Gebruikersavatar

Topic Starter
jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Bonjour!

Bericht door jev »

Thanks guys! Hey Cees, gij ook hier - ben je helemaal overgestapt? :wave:
Patrick schreef:Waarom die lichtsterke zooms? Dan loop je nog best te slepen. Minder lichtsterke varianten met een of twee slim gekozen primes kosten ongeveer hetzelfde en zijn veel lichter volgens mij. Ideetje?
Ik ben nou eenmaal verknocht aan mijn 24-70/2.8 en 70-200/2.8 (op full-frame). Maar ik heb net het gewicht van de 50-140 gezien en dat brengt wel meteen de twijfel. Voor de lange brandpuntsafstanden kan ik ook met een snelle prime wel goed uit de voeten maar die zijn er dus niet...

De 16-55/2.8 is het beoogde primaire werkpaard, een goede weather-sealing is wat mij betreft een must op dat ding. De primes hebben geen weather-seals en ik wil wel graag een wat sneller objectief ( < f/4 op full-frame; f/2.8 dus op APS-C). Ik kan niets vinden over het gewicht van de 16-55, maar schat die ergens op een alleszins acceptabele 700 gram of zelfs nog daaronder. Dan ga ik niet met primes en een tragere zoom lopen slepen, dat schiet gewoon niet op.

De grootste klapper (qua gewicht) is toch wel de body. Een 5DII met grip en twee accu's gaat hard richting de 1½ kg. Dat is gewoon 3 maal het gewicht van een X-T1 :ugeek:
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3857
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Bonjour!

Bericht door remoss »

Welkom op fXf Joost! Die F/2.8 zooms zitten mij ook wel aan te staren maar ben toch bang dat ze te zwaar zijn. Ach, de 18-55 begint ook al bij 2.8 en blijkt een erg fijn objectief!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Bonjour!

Bericht door jev »

Tsja, die 18-55 is best een mooi ding, alleen geen weather-sealing. Slechts 300g lees ik, dat heeft natuurlijk wel een groot voordeel. Nou ja, ik ben er dus nog niet uit ;).
Gebruikersavatar

robcctje
fXf sponsor
Berichten: 362
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 20:19
Locatie: Gildehaus Duitsland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Bonjour!

Bericht door robcctje »

Welkom op het forum hier Joost.
Wat ik gelezen heb over de nieuw te verwachten 16-50,die zou geen OIS hebben.
Ik vind dat een gemis op zo,n objectief,want deze zal niet bepaalt ligt zijn.

Gr Rob
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”