Meest geschikte objectieven voor straatfotografie?

Gebruikersavatar

Topic Starter
Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3075
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 14 times
Been thanked: 157 times
Gender:
Contacteer:

Meest geschikte objectieven voor straatfotografie?

Bericht door Patrick »

In het bodemloze gat draadje is een discussie ontstaan of de 10-24 nu wel of niet een logische keus is voor straatfotografie. Dat wordt zo groot dat ik het in een apart draadje giet...

Ik heb aangegeven dat ik de 10-24 f4 niet zo'n hele goede keuze vind. In ieder geval niet voor de manier waarop ik het doe. Mijn redenen:
  • Relatief groot, zwaar en opvallend
  • Bereik niet het meest logisch
  • Als je in dit bereik toch aan straatfotografie wil doen, dan zou ik voor een 14mm, 18mm of 23mm (of 27mm die er net buiten valt) prime kiezen. Die zijn kleiner en lichtsterker
Men was het niet echt met me eens. Die argumenten laat ik graag aan de anderen over... :duimop:

Tenslotte wil ik nog even melden dat ik de 10-24 een prachtig objectief vind. Erg goed, mooi bereik. Maar dus wel voor andere soorten fotografie.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 22:02

Meest geschikte objectieven voor straatfotografie?

Bericht door Cyrus »

Op fullframe vind ik een 35mm ideaal voor straatfotografie. Je kunt goed dichtbij komen zonder te intimideren, maar je pakt desondanks nog genoeg context mee, zodat het geen close-up portretten worden waar geen achtergrond bij is om de foto te plaatsen.

Vanwege de cropfactor van 1,5x komt dat met een Fuji overeen met een brandpunt van 23mm. Niet geheel toevallig het brandpunt van mijn X100s...
_______
Groeten,
Edwin
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Meest geschikte objectieven voor straatfotografie?

Bericht door Ed Post »

Ik zit ook heel sterk te twijfelen tussen de 18mm en de 27mm.
Ik heb echter niet zo veel ervaring met straatfotografie.
Zal waarschijnlijk wel beide worden, maar welke eerst... :crazy:
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Meest geschikte objectieven voor straatfotografie?

Bericht door André »

Zoals aangegeven ben ik het er niet mee eens.

Om te beginnen is het een mooi objectief dat mooie resultaten geeft.
Het is idd wat groter maar nu ook weer niet zo groot dat het niet te doen is.
Opvallend maak je het als fotograaf met je gedrag en kleding.
Opgaan in de massa is hier je beste camouflage. Geen camera tas. Trek een donkere jas aan. Dan valt de camera niet op tegen de achtergrond van de donkere jas. Loop gewoon rond zonder te zoeken. Dat zoeken verandert je mimiek en lichaamshouding. Maak geen oogcontact met je onderwerp.
Gebeurt het toch is dat geen drama maar wordt de kans op confrontatie groter. Gebeurt het heb dan een glimlach op je gezicht. Dat ontwapend.
Houdt je beweging klein als je iemand gaat fotograferen. Mensen ogen zijn ingesteld op beweging. Beweging valt ons op. Als de beweging klein blijft valt het niet op en wordt niet gezien. Dus til je camera niet met je ellebogen weid uit omhoog maar houdt je ellebogen meer langs je lichaam.
Dergelijke zaken bepalen of je opvalt of niet. En altijd blijven glimlachen. Heb er plezier in. Dan gaat het glimlachen vanzelf. :mrgreen:

Je kunt met de 10-24 bijna bovenop iemand gaan staan en het gezicht het halve beeld in beslag laten nemen zonder dat die persoon door heeft gefotografeerd te zijn.
Je richt het midden aan de persoon voorbij. Dat werkt heel mooi. Probeer het maar eens. De persoon denkt dat je iets achter deze staat te fotograferen.
Dat lukt met een 35 absoluut niet. Met een 18mm ken het net.

Hipshots zijn erg makkelijk te maken. Door de grote hoek kun je bijna zonder focussen werken. Immers is bijna alles scherp bij een vrij groot diafragma.
Ook kun je met een relatief open diafragma makkelijk een hyperfocale shoot doen. Dan maak je van je camera een point en shoot waardoor je nog sneller kunt werken. Door de grote hoek zuig je de beschouwer de foto in.

Je kunt een achtergrond kiezen en wachten tot iemand door je beeld gaat en er een situatie ontstaat. Die persoon kun je in de waan laten dat het om de achtergrond draait. Dat doe je door er naar te blijven kijken als je de shot al hebt genomen en er eventueel nog eentje voor de show te maken van die achtergrond.

Ik maak het meeste straatwerk met de 18-55 2.8-4 IOS op 18mm. Soms wil ik echter een beetje inzoomen. Dat kan met een zoom.
Je hebt niet de tijd om er dichterbij te gaan staan. Het gebeurd nu en dus moet je nu schieten. Dan is een draai aan een zoom wel praktisch.
https://www.flickr.com/photos/114672953 ... 854844526/ Chek it out.

Zelfs met een 10-24 op je camera heb je nog steeds een kleiner profiel dan met een D800 en 50mm f1.8.
Ik ben het er mee eens dat kleiner makkelijker kan werken en minder confronterend kan zijn maar uiteindelijk is je gedrag bepalender.
Zelfs met een compacte camera kun je problemen krijgen en opvallen door je gedrag.

Zelf schiet ik het meeste op 18mm maar, om daar nu weer een 18mm voor aan te schaffen vind ik overdreven.
Heb je een 10-24 gebruik die dan eens op straat en kijk wat het je oplevert. Je zult merken dat 10mm te veel context geeft waardoor je onderwerp snel ondergeschikt gaat worden in het beeld. Met 18mm sta je al bijna neus tegen neus. Groter heeft geen zin maar vanaf 18mm is het mooi werken in mijn ervaring. De 35 is mooi als er ruimte voor is. Die heb je niet altijd.

Uiteindelijk fotografeer lekker met dat wat je al hebt. Als het je niet kan bekoren kun je altijd nog spullen er bij aan gaan schaffen. ;)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 22:02

Re: Meest geschikte objectieven voor straatfotografie?

Bericht door Cyrus »

Ed Post schreef:Ik zit ook heel sterk te twijfelen tussen de 18mm en de 27mm.
De mooie 23mm F/1.4 ligt er perfect tussenin :)
Ed Post schreef:Ik heb echter niet zo veel ervaring met straatfotografie.
Gewoon doen, ervaring komt dan vanzelf ;)
_______
Groeten,
Edwin
Gebruikersavatar

Topic Starter
Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3075
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 14 times
Been thanked: 157 times
Gender:
Contacteer:

Re: Meest geschikte objectieven voor straatfotografie?

Bericht door Patrick »

Met de redenatie van André kan ik gewoon een Nikon D700 met grip en 24-70 f2.8 gebruiken... wat ook best kan natuurlijk.

Je gooit het wat te veel op onopvallend, mensen overvallen wat mij betreft. Ik ben niet zo heel stiekem bezig. Natuurlijk heeft niet iedereen door dat ik ze fotografeer, maar ik ben duidelijk bezig met fotografie. Bewust. Ik doe dan ook zelden shots vanuit de heup. Ik kniel zelfs regelmatig als dat de foto beter maakt. Deze zomer was mijn jas rood. Ik vind het duidelijk niet erg om op te vallen.

Sterker nog: juist de gesprekjes die ik regelmatig heb op straat met mensen die me bezig zien zijn een belangrijk onderdeel van waarom ik juist straatfotografie zo leuk vind om te doen. Zoals ik vaak tegen mensen zeg: neem een kind, een hond of een camera mee en je hebt al snel een gesprek met onbekenden. Ik heb dan ook zelden vervelende reacties. Hoogst zelden. Ik denk dat dat mede komt door de manier waarop ik op straat bezig ben.

Even over het formaat en het gewicht. Ik loop meestal met de camera in mijn hand. Dan ben ik de 10-24 toch wel een stuk eerder zat dan een 35mm!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Meest geschikte objectieven voor straatfotografie?

Bericht door André »

Mijn redenatie geeft aan dat je zelfs met de 10-24 een kleiner profiel hebt dan met een D800 of 700 met een 50mm 1.8.
Dat is iets anders dan jij er uit haalt. Je hebt wel gelijk dat het in principe wel kan.

Er is niets mis met onopvallend. Je hebt het nodig anders kun je geen foto's maken zonder dat jij ze als fotograaf hebt beïnvloedt.
Zodra mensen zien dat je ze wilt fotograferen veranderd hun mimiek en gedrag. Dat vind ik vaak onwenselijk.

Jammer dat jij onopvallend associeert met iets dat moreel gezien verwerpelijk is.
Dat is jouw interpretatie van onopvallend, niet de mijne.
Onopvallend betekend dat je geen aandacht trekt. Een normale manier van werken bij straatfotografie wereldwijd.
Op gaan in de massa. Een deel worden van je omgeving met als doel geen invloed op het subject te hebben.
Pas dan zal je subject eerlijk op de foto komen te staan.

Ik maak straatfoto's om straatfoto's te maken. Gesprekjes zijn prima en leuk maar geen doel.
Dan kan ik de camera wel thuis laten en er gezellig op los babbelen.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

andrejanssen
fXf sponsor
Berichten: 176
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:46
Voornaam: Andre
Locatie: Amersfoort
Gender:
Contacteer:

Re: Meest geschikte objectieven voor straatfotografie?

Bericht door andrejanssen »

Ik ben na het lezen van jullie tips/ervaringen ernstig aan het twijfelen gebracht of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. Op zich geen ramp, de 10-24 is gisteren binnen gekomen en zit nog ongeopend in de doos, een retourtje Urk is zo geregeld. Ik zie na het lezen van Patrick zijn verhaal dat de 10-24 behoorlijk groot is t.o.v. de body, en inderdaad ik zie nu pas dat hij een 72 heeft. Het gewicht is op zich geen probleem. Maar ik heb niets met gebouwen, kerken, landschappen en architectuur, dus eigenlijk alleen voor straatfotografie gekocht. Ik denk dat ik deze 10-24 dus terug ga sturen en een 18mm en de 27mm kopen. Dan heb ik 2 fraaie straatfotografie objectieven (en met de 35 3 dus) en dan hou ik nog 75,-- over ook. Ja, ik denk dat ik dat maar doen. (Of toch morgen eerst maar eens een rondje gaan lopen met de 10-24, maar dan vind ik het niet zo netjes de 10-24 alsnog terug te sturen)
Fuji X-T1 : 18-55 : 55-200 : 27 : 35 : 56 : FLITSER

JohnMoeleker
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:30
Locatie: Den Haag

Re: Meest geschikte objectieven voor straatfotografie?

Bericht door JohnMoeleker »

Ik begrijp de hele discussie niet zo. Ook ik fotografeer graag wandelend op straat. De lens vind ik er niet zo toe doen, hoogstens bepaalt je brandpuntsafstand de mate waarin je dichterbij of verderaf staat van mensen die je fotografeert. Ik loop soms met een supergroothoek rond om architectuurfoto's te maken, maar fotografeer dan ook rustig de mensen die vlak bij zijn. Ook als ik met een lichte tele rondloop lukken foto's van andere mensen me.
Nikon D810, Sony RX1R II
Gebruikersavatar

Olliepippie
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 08:31
Locatie: Waalre

Re: Meest geschikte objectieven voor straatfotografie?

Bericht door Olliepippie »

Leuk! Er zijn dus meerdere stijlen straatfotografie! Ik zit ook meer op de lijn van onopvallend.

Groet

Michel.
Groet,

Michel.
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”