Zoals aangegeven ben ik het er niet mee eens.
Om te beginnen is het een mooi objectief dat mooie resultaten geeft.
Het is idd wat groter maar nu ook weer niet zo groot dat het niet te doen is.
Opvallend maak je het als fotograaf met je gedrag en kleding.
Opgaan in de massa is hier je beste camouflage. Geen camera tas. Trek een donkere jas aan. Dan valt de camera niet op tegen de achtergrond van de donkere jas. Loop gewoon rond zonder te zoeken. Dat zoeken verandert je mimiek en lichaamshouding. Maak geen oogcontact met je onderwerp.
Gebeurt het toch is dat geen drama maar wordt de kans op confrontatie groter. Gebeurt het heb dan een glimlach op je gezicht. Dat ontwapend.
Houdt je beweging klein als je iemand gaat fotograferen. Mensen ogen zijn ingesteld op beweging. Beweging valt ons op. Als de beweging klein blijft valt het niet op en wordt niet gezien. Dus til je camera niet met je ellebogen weid uit omhoog maar houdt je ellebogen meer langs je lichaam.
Dergelijke zaken bepalen of je opvalt of niet. En altijd blijven glimlachen. Heb er plezier in. Dan gaat het glimlachen vanzelf.
Je kunt met de 10-24 bijna bovenop iemand gaan staan en het gezicht het halve beeld in beslag laten nemen zonder dat die persoon door heeft gefotografeerd te zijn.
Je richt het midden aan de persoon voorbij. Dat werkt heel mooi. Probeer het maar eens. De persoon denkt dat je iets achter deze staat te fotograferen.
Dat lukt met een 35 absoluut niet. Met een 18mm ken het net.
Hipshots zijn erg makkelijk te maken. Door de grote hoek kun je bijna zonder focussen werken. Immers is bijna alles scherp bij een vrij groot diafragma.
Ook kun je met een relatief open diafragma makkelijk een hyperfocale shoot doen. Dan maak je van je camera een point en shoot waardoor je nog sneller kunt werken. Door de grote hoek zuig je de beschouwer de foto in.
Je kunt een achtergrond kiezen en wachten tot iemand door je beeld gaat en er een situatie ontstaat. Die persoon kun je in de waan laten dat het om de achtergrond draait. Dat doe je door er naar te blijven kijken als je de shot al hebt genomen en er eventueel nog eentje voor de show te maken van die achtergrond.
Ik maak het meeste straatwerk met de 18-55 2.8-4 IOS op 18mm. Soms wil ik echter een beetje inzoomen. Dat kan met een zoom.
Je hebt niet de tijd om er dichterbij te gaan staan. Het gebeurd nu en dus moet je nu schieten. Dan is een draai aan een zoom wel praktisch.
https://www.flickr.com/photos/114672953 ... 854844526/ Chek it out.
Zelfs met een 10-24 op je camera heb je nog steeds een kleiner profiel dan met een D800 en 50mm f1.8.
Ik ben het er mee eens dat kleiner makkelijker kan werken en minder confronterend kan zijn maar uiteindelijk is je gedrag bepalender.
Zelfs met een compacte camera kun je problemen krijgen en opvallen door je gedrag.
Zelf schiet ik het meeste op 18mm maar, om daar nu weer een 18mm voor aan te schaffen vind ik overdreven.
Heb je een 10-24 gebruik die dan eens op straat en kijk wat het je oplevert. Je zult merken dat 10mm te veel context geeft waardoor je onderwerp snel ondergeschikt gaat worden in het beeld. Met 18mm sta je al bijna neus tegen neus. Groter heeft geen zin maar vanaf 18mm is het mooi werken in mijn ervaring. De 35 is mooi als er ruimte voor is. Die heb je niet altijd.
Uiteindelijk fotografeer lekker met dat wat je al hebt. Als het je niet kan bekoren kun je altijd nog spullen er bij aan gaan schaffen. ;)