Lines
-
- Berichten: 518
- Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
- Locatie: Haarlem
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Lines
Twee foto's van lege akkervelden.
Ik ben er nog niet uit of ik de schaduw van de boom op de eerste foto wel mooi vind.
1.
2.
Ik ben er nog niet uit of ik de schaduw van de boom op de eerste foto wel mooi vind.
1.
2.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
-
- ♩♪♫♬♫♪
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
- Voornaam: René
- Bewerk mijn foto's: Nee
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 186 times
- Gender:
- Contacteer:
Re: Lines
Mooi weids Ed! Zit een beetje te twijfelen over die schaduw op nr 1, mhh....En check de horizon op de eerste nog eens, zit er een tikkie naast dacht ik zo.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
- Voornaam: Martin
- Locatie: Borne
-
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
- Locatie: Enschede
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 31 times
Re: Lines
Ik vind foto 1 interessanter omdat er een schaduw van een natuurlijke boom in staat die er hoort te staan en een mens gemaakte boom, de hoogspanningsmast.
Daarin zit een spanning. Mens vs natuur of wat de mens van de natuur maakt.
Foto 2 vind ik dan minder spannend. Je ziet een akker met sporen van een landbouwvoertuig.
Daarin zit een spanning. Mens vs natuur of wat de mens van de natuur maakt.
Foto 2 vind ik dan minder spannend. Je ziet een akker met sporen van een landbouwvoertuig.
Gegroet, André
Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR
Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR
Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
-
- fXf sponsor
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
- Locatie: Velserbroek
- Bewerk mijn foto's: Ja
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 154 times
- Gender:
- Contacteer:
Re: Lines
Als je iets met beide "bomen" wil, dan moet je er niet een helemaal in de hoek zetten en dan ook nog half afkappen.
Ik ben het met je eens dat foto 1 in wezen een interessanter beeld zou moeten kunnen opleveren, maar dat komt er niet echt uit naar mijn mening.
Ik ben het met je eens dat foto 1 in wezen een interessanter beeld zou moeten kunnen opleveren, maar dat komt er niet echt uit naar mijn mening.
-
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
- Locatie: Enschede
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 31 times
Re: Lines
Patrick, jij vindt dat de mast in zijn geheel in beeld moet staan maar, om te werken hoeft dat, naar mijn mening, helemaal niet.
De mast is er, al zij het niet helemaal. De mast heeft werking in het beeld en een wisselwerking met de schaduw van de boom. Als de mast er helemaal was geweest was het misschien meer opzettelijk en misschien krachtiger. Daar kan ik wel met je in mee gaan.
Zo als die er nu staat heeft die op mij al voldoende werking.
Nu is dit, denk ik, niet opzettelijk gebeurd maar mogelijk meer onbewust ontstaan. Maakt het niet minder fraai, wat mij betreft.
Je hebt het over iets niet moeten afkappen en of in de hoek zetten. Waarom is dat fout?
Daar is niets mis mee. Het voldoet niet aan de zogeheten compositieregeltjes. Dat niet nee maar, juist afwijken kan een beeld interessanter maken, in mijn optiek. Er is er, wat mij betreft maar 1 die de regels voor de foto mag bedenken en dat is de maker zelf. ;)
Als je enkel de regels volgt zoals geschreven staat maak je mooie reproducties van de wereld om je heen maar wat zeg je er dan mee?
Dan zeg je dat je de regels heel belangrijk vindt en technisch mooie platen kunt maken.
Wat is het verhaal? In deze foto lees ik een verhaal over natuur vs mens. Dat vind ik veel belangrijker dan de regels van de compositie.
Eerst het verhaal en als het lukt met een mooie compositie. Lukt dat niet dan een verhaal zonder mooie compositie.
De mast en de boom voegen, naar mijn mening, juist wel iets toe. Het verhaal.
Een verhaal dat je kunt lezen als een contradictie tussen natuurlijk en mens gemaakt.
Dat verhaal mag iedereen natuurlijk zelf bedenken. Juist daarin schuilt voor mij de kracht van een foto. ;)
Maar goed, dat is enkel mijn mening en iedereen mag daar natuurlijk anders over denken.
De mast is er, al zij het niet helemaal. De mast heeft werking in het beeld en een wisselwerking met de schaduw van de boom. Als de mast er helemaal was geweest was het misschien meer opzettelijk en misschien krachtiger. Daar kan ik wel met je in mee gaan.
Zo als die er nu staat heeft die op mij al voldoende werking.
Nu is dit, denk ik, niet opzettelijk gebeurd maar mogelijk meer onbewust ontstaan. Maakt het niet minder fraai, wat mij betreft.
Je hebt het over iets niet moeten afkappen en of in de hoek zetten. Waarom is dat fout?
Daar is niets mis mee. Het voldoet niet aan de zogeheten compositieregeltjes. Dat niet nee maar, juist afwijken kan een beeld interessanter maken, in mijn optiek. Er is er, wat mij betreft maar 1 die de regels voor de foto mag bedenken en dat is de maker zelf. ;)
Als je enkel de regels volgt zoals geschreven staat maak je mooie reproducties van de wereld om je heen maar wat zeg je er dan mee?
Dan zeg je dat je de regels heel belangrijk vindt en technisch mooie platen kunt maken.
Wat is het verhaal? In deze foto lees ik een verhaal over natuur vs mens. Dat vind ik veel belangrijker dan de regels van de compositie.
Eerst het verhaal en als het lukt met een mooie compositie. Lukt dat niet dan een verhaal zonder mooie compositie.
De mast en de boom voegen, naar mijn mening, juist wel iets toe. Het verhaal.
Een verhaal dat je kunt lezen als een contradictie tussen natuurlijk en mens gemaakt.
Dat verhaal mag iedereen natuurlijk zelf bedenken. Juist daarin schuilt voor mij de kracht van een foto. ;)
Maar goed, dat is enkel mijn mening en iedereen mag daar natuurlijk anders over denken.
Gegroet, André
Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR
Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR
Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
-
- fXf sponsor
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
- Locatie: Velserbroek
- Bewerk mijn foto's: Ja
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 154 times
- Gender:
- Contacteer:
Re: Lines
Allemaal prachtig natuurlijk, maar van mij mag het wat minder "toevallig" of "per ongeluk" zijn. Zo lijkt het al snel op het achteraf goedpraten van foto's. Niets mis met achteraf zien dat bepaalde dingen in een foto zitten hoor. Dat overkomt mezelf ook regelmatig. Maar ik doe zaken toch liever bewust door ter plekke goed te kijken. Wat hier makkelijk kon, want er is niets in beeld wat elk moment weg zal lopen.
-
- Berichten: 518
- Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
- Locatie: Haarlem
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Re: Lines
Grappig dat dit zo'n discussie wordt.
Die hoogspanningsmast hield mij ook bezig.
Uit beeld laten was een probleem vanwege de boomschaduw, maar ik wilde hem ook niet pontificaal in beeld hebben.
En een uitsnede was ook geen optie omdat dan het weidse karakter verloren ging.
De foto meer naar rechts was ook niet mogelijk omdat daar een lelijke landbouwschuur staat.
Die hoogspanningsmast hield mij ook bezig.
Uit beeld laten was een probleem vanwege de boomschaduw, maar ik wilde hem ook niet pontificaal in beeld hebben.
En een uitsnede was ook geen optie omdat dan het weidse karakter verloren ging.
De foto meer naar rechts was ook niet mogelijk omdat daar een lelijke landbouwschuur staat.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Wat zal ik nu weer eens meenemen?