Lines

Zonder kleur
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Lines

Bericht door Ed Post »

Twee foto's van lege akkervelden.
Ik ben er nog niet uit of ik de schaduw van de boom op de eerste foto wel mooi vind.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3854
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Lines

Bericht door remoss »

Mooi weids Ed! Zit een beetje te twijfelen over die schaduw op nr 1, mhh....En check de horizon op de eerste nog eens, zit er een tikkie naast dacht ik zo.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

M@rius
Berichten: 664
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 10:21
Voornaam: Marius
Been thanked: 47 times

Re: Lines

Bericht door M@rius »

Foto 2 heeft mijn voorkeur… ;)
Gr. Marius...
Gebruikersavatar

Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Re: Lines

Bericht door Martinpecheur »

Bij mij is 2 ook favoriet.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3074
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Lines

Bericht door Patrick »

Absoluut de tweede. Bij de eerste heb ik ook nog eens de hoogspanningsmast die daar niets toevoegt.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Lines

Bericht door André »

Ik vind foto 1 interessanter omdat er een schaduw van een natuurlijke boom in staat die er hoort te staan en een mens gemaakte boom, de hoogspanningsmast.
Daarin zit een spanning. Mens vs natuur of wat de mens van de natuur maakt.

Foto 2 vind ik dan minder spannend. Je ziet een akker met sporen van een landbouwvoertuig.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3074
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Lines

Bericht door Patrick »

Als je iets met beide "bomen" wil, dan moet je er niet een helemaal in de hoek zetten en dan ook nog half afkappen.

Ik ben het met je eens dat foto 1 in wezen een interessanter beeld zou moeten kunnen opleveren, maar dat komt er niet echt uit naar mijn mening.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Lines

Bericht door André »

Patrick, jij vindt dat de mast in zijn geheel in beeld moet staan maar, om te werken hoeft dat, naar mijn mening, helemaal niet.
De mast is er, al zij het niet helemaal. De mast heeft werking in het beeld en een wisselwerking met de schaduw van de boom. Als de mast er helemaal was geweest was het misschien meer opzettelijk en misschien krachtiger. Daar kan ik wel met je in mee gaan.
Zo als die er nu staat heeft die op mij al voldoende werking.
Nu is dit, denk ik, niet opzettelijk gebeurd maar mogelijk meer onbewust ontstaan. Maakt het niet minder fraai, wat mij betreft.

Je hebt het over iets niet moeten afkappen en of in de hoek zetten. Waarom is dat fout?
Daar is niets mis mee. Het voldoet niet aan de zogeheten compositieregeltjes. Dat niet nee maar, juist afwijken kan een beeld interessanter maken, in mijn optiek. Er is er, wat mij betreft maar 1 die de regels voor de foto mag bedenken en dat is de maker zelf. ;)
Als je enkel de regels volgt zoals geschreven staat maak je mooie reproducties van de wereld om je heen maar wat zeg je er dan mee?
Dan zeg je dat je de regels heel belangrijk vindt en technisch mooie platen kunt maken.
Wat is het verhaal? In deze foto lees ik een verhaal over natuur vs mens. Dat vind ik veel belangrijker dan de regels van de compositie.
Eerst het verhaal en als het lukt met een mooie compositie. Lukt dat niet dan een verhaal zonder mooie compositie.

De mast en de boom voegen, naar mijn mening, juist wel iets toe. Het verhaal.
Een verhaal dat je kunt lezen als een contradictie tussen natuurlijk en mens gemaakt.
Dat verhaal mag iedereen natuurlijk zelf bedenken. Juist daarin schuilt voor mij de kracht van een foto. ;)

Maar goed, dat is enkel mijn mening en iedereen mag daar natuurlijk anders over denken.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3074
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Lines

Bericht door Patrick »

Allemaal prachtig natuurlijk, maar van mij mag het wat minder "toevallig" of "per ongeluk" zijn. Zo lijkt het al snel op het achteraf goedpraten van foto's. Niets mis met achteraf zien dat bepaalde dingen in een foto zitten hoor. Dat overkomt mezelf ook regelmatig. Maar ik doe zaken toch liever bewust door ter plekke goed te kijken. Wat hier makkelijk kon, want er is niets in beeld wat elk moment weg zal lopen.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Lines

Bericht door Ed Post »

Grappig dat dit zo'n discussie wordt.
Die hoogspanningsmast hield mij ook bezig.
Uit beeld laten was een probleem vanwege de boomschaduw, maar ik wilde hem ook niet pontificaal in beeld hebben.
En een uitsnede was ook geen optie omdat dan het weidse karakter verloren ging.
De foto meer naar rechts was ook niet mogelijk omdat daar een lelijke landbouwschuur staat.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Plaats reactie

Terug naar “Zwart/wit”