Caputere One Pro 8

Alles over bewerken van foto's
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3072
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Caputere One Pro 8

Bericht door Patrick »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ik heb maar weinig "groen" op mijn foto's. Dus ik kom wel weg met het gebruik van LR.. :duimop:
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Caputere One Pro 8

Bericht door Illuminatus »

arnold_w schreef:
mqaa schreef:
Illuminatus schreef:Nadeel van Capture One vind ik de hoge prijs
Voor mij is het 'ontwikkelen' van een foto net zo belangrijk als het maken ervan. Aan body en lenzen geven we een vermogen uit en dan mag de software niet te veel kosten? Heb ik altijd wat vreemd gevonden.
200% mee eens :duimop:
Ik heb voor een slordige 6K in de tas zitten, dan is die aanschaf van C1 nog geen 4% van de hele investering.
Voor mij is de software minstens zo belangrijk als de hardware in de hele flow van klicken tot eindproduct, maar voor velen lijkt het altijd een sluitpost te zijn en zie je ook veel illegaal gebruik van fotobewerkingssoftware. De camera kan ik ook niet illegaal gebruiken, of je moet die ook stelen.
Blijf het dus idd ook altijd bijzonder vinden dat er duizenden euro's voor een camerasysteem wordt uitgegeven, maar dat de software niets mag kosten.
(ik wil overigens niet zeggen dat iemand zich hier schuldig maakt aan illegaal gebruik, maar ik ken er genoeg die dat wel doen)
Misschien toch nog even mijn reactie goed lezen.

Lelijke water color effecten ben ik in mijn bewerkingen niet tegen gekomen, misschien omdat ik zoals aangegeven Pre-Raw-Sharpening, Noise-reduction en Output-Sharpening via NIK Software doe.

Overigens vind ik dat ook degene met louter een X-E2 met "kitlens" en als hoofdzakelijk jpeg shooter die vooral straatfotografie doet, recht heeft op een goede beeldkwaliteit. Waarom zou zoiets alleen mogen gelden voor (landschaps)fotografen met top-gear die hun foto’s verkopen.
Ik heb gewoon nette spullen en ik verkoop niks, maar ik wil wel een zo goed mogelijk resultaat.
Als ik de top wil dan verlang ik wel weer terug naar mijn oude Mamiya RB67 middenformaat 6x7 film of ik treed in de voetsporen van Jimmy Nelson met een 4x5 inch Technical Plate camera.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Caputere One Pro 8

Bericht door arnold_w »

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat de jpeg shooter geen recht heeft op goede beeldkwaliteit, maar dat de behoefte vaak minder is, omdat bij straatfotografie de techniek ondergeschikt is aan de inhoudelijke kant van de foto (het verhaal). Sterker nog, omwille van de sfeer wordt er vaak in zwart/wit geschoten en achteraf filmkorrel en vignetting toegevoegd. Niemand die dan gaat zien of je met LR of C1 je foto hebt ontwikkeld. Als ik een dergelijke foto ontwikkel doe ik dat trouwens ook in PS icm NIK Silver.
Beetje apart ook dat je de conclusie trekt dat goede eindkwaliteit alleen voorbehouden is aan fotografen met dure spullen, dat is niet wat ik zeg, dat is waar ik voor mezelf de lat heb gelegd, wat een ander wil is aan hem/haar.

Wanneer je veel groen en repeterende kleine details in de foto hebt, dan ben je afhankelijk van het demosaicing algoritme van de RAW converter en Adobe heeft dat v.w.b. X-trans sensoren nog steeds niet goed onder de knie. Er zijn er een paar die dat wel snappen en dat zijn oa Iridient Developer, Photo Ninja en Capture One. Dat heeft dus niets met de wijze van verscherpen te maken, maar met het demosaicing proces. Wanneer dat niet correct gebeurd, dan zul je ook in je naverscherping (ongeacht methode) de nadelige effecten gaan zien. Dus ook wanneer je jouw methode toepast ga je achteraf met NIK sharpen het water color effect versterken. Voor ik naar C1 overstapte heb ik daar ook mee geëxperimenteerd, maar voor mij met onbevredigend resultaat en dat vind ik ook wanneer ik mijn X-E1 foto's ontwikkel.

En ja, je hebt gelijk dat er niets gaat boven middenformaat, maar dat is weer een hele andere discussie.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: Caputere One Pro 8

Bericht door FujiMoetie »

Precies wat Arnold zegt. Je ziet overal "Hoe moet je verscherpen in LR met Fuji" maar nergens een oplossing om het detail wat verloren gaat terug te krijgen. Ik zie toch significant meer details op sokken, truien, gras, steen e.d. (wel pixel peepen dan) in Silkypix, dan dat ik in LR zie. En ja, ik heb LR echt helemaal onderste boven getuned... Jammer ;-( nog steeds niet de overstap gemaakt naar C1 maar ik denk niet dat dat lang gaat duren. Komen weer wat opdrachten aan nl.
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Caputere One Pro 8

Bericht door Ed Post »

Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”