Fujifilm X-T1 (graphite silver edition) - hype over?

Gebruikersavatar

Topic Starter
Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Fujifilm X-T1 (graphite silver edition) - hype over?

Bericht door Illuminatus »

Ik volg dit forum een beetje op afstand omdat ik me oriënteer op de aankoop van een systeemcamera. De X-T1 is één van de kandidaten.
Vanwege nostalgie keek ik uit naar graphite silver edition. Op dit moment is die 300 euro duurder dan de zwarte en dat terwijl het exact dezelfde camera is als de zwarte versie als vanaf 18 december de nieuwe firmware wordt geladen. Ook zijn er geen combinatie-voordelen te behalen. Veel winkels die ik heb benaderd, hebben aangegeven geen voorraad te hebben, omdat er geen vraag naar is en omdat ze verwachten er met deze prijs weinig of geen te verkopen.
Vreemd trouwens dat een zwarte versie zoveel goedkoper is. Vroeger moest je iets meer betalen voor een zwarte uitvoering als die al verkrijgbaar was.
Deze uitvoeringen waren vooral geliefd voor straatfotografie, minder opvallend.
Henri Cartier-Bresson verfde zijn Leica M zelfs eigenhandig zwart.
Wat mij op het forum opvalt, is dat de X-T1 veel voor straatfotografie wordt gebruikt.
Andere vormen van fotografie zie ik veel minder voorbijkomen.
Zou het zo zijn dat voor bijvoorbeeld landschaps- en portretfotografie de Sony FF’s met meer megapixels in beeld zijn.
In het begin leek de X-T1 een hype te worden, maar nu lijkt het er bijna op of de hype over is.
Voordeel van de X-series was ook het grote aantal objectieven dat daarvoor beschikbaar is/komt. Toch hoor/lees ik ook vaker over problemen met sommige objectieven.
Kortom, gaat het nog wel goed met de X-T1? Wat ik zo lees komen de meesten hier uit de spiegelreflex-hoek. Is de X-T1 dan een overstap of een camera ernaast?
Zijn er hier al eigenaars met een Fujifilm X-T1 graphite silver edition en hoe wordt dan de nieuwe firmware ervaren?
Zo maar wat vragen en bespiegelingen van een nog niet-kenner.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 967
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 399 times
Been thanked: 115 times

Re: Fujifilm X-T1 (graphite silver edition) - hype over?

Bericht door MacFuji »

Ik ben nog steeds een groot liefhebber van de X-T1, maar die het ik ook bijna vanaf het begin.
Mijn voorliefde ligt bij macro fotografie.

Volgens mij is de graphite 99% het zelfde als de zwarte, en is de meerwaarde 300 euro waard? Voor mij nog niet.
Als ik het goed heb zit het prijsverschil in de aantal behandelingen om de body zo mooi grijs te krijgen. Er zit gewoon meer werk in.

En volgens mij heeft de graphite nu op firmware 2.0 die moet ook nog wachten tot 18 december op firmware 3.0
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Fujifilm X-T1 (graphite silver edition) - hype over?

Bericht door jev »

De kleur van de body... ga je als serieuze gebruiker daar echt substantieel voor bijbetalen? :shock:

Anyway, ik heb indertijd het stof van mijn 5D & 5DII geblazen, de objectieven bij elkaar gezocht en de hele zooi verkocht en deels ingeruild voor de X-T1. Heerlijk, wat een verschil in gewicht! En dat zonder dat er nou echt enorm ingeboet wordt op IQ...

Inderdaad zie je relatief veel straatfotografie met de X-T1 gemaakt worden. Dat ligt voornamelijk aan het onopvallende uiterlijk, zeker in combinatie met de mooie 27mm pancake. Maar er zijn ook zat andere soorten fotografie waar de X-T1 populair voor is. o.a. Frank Doorhof werkt er mee tegenwoordig, veel NG fotografen gebruiken 'm (reisfotografie!), noem maar op. Zelf gebruik ik hem o.a. op de golfbaan (helemaal ideaal als de sluiter straks ook geluidarm kan functioneren!) en mijn collegae zien ook de voordelen van het apparaat (ze wachten alleen nog af of er ooit echt lange objectieven voor beschikbaar komen).

"Landschapsfotografen" hebben het graag over "de voordelen van full-frame", hetgeen natuurlijk in de meeste gevallen gewoon onzin is. Wat maakt het uit of er "24mm" of "36mm" op het objectief gestempeld staat? Lichtsterkte? Scherptediepte? De meeste natuurfoto's worden op f/8 of daaromtrent gemaakt. Dynamic range? Het verschil met een SLR is maar minimaal. Megapixels dan? O, c'mon, die ratrace figures zijn we nu toch wel ontgroeid mag ik hopen?

Er zijn natuurlijk wel nadelen van het X-systeem. De beperkte beschikbaarheid van water- en stofdichte objectieven is zoiets. Waarom de primes niet gewoon direct WR gemaakt zijn ontgaat mij ten ene male :sick: . De beperkte ondersteuning van flitsers is ook zoiets. Echter, als je geen flitser gebruikt omdat het soort fotografie dat je doet daar niet voor leent, dan is dat een puur theoretisch gegeven. En, zeker als het om flitsen gaat: "in der Beschränkung zeigt sich der Meister". Filmen, tsja, daar is het ding niet echt geschikt voor. Schijnt het.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Fujifilm X-T1 (graphite silver edition) - hype over?

Bericht door André »

300 euro voor een kleurtje is toch echt te veel van het goede, in mijn boekje.
Ik doe er model, strobist, landschap, cityscape, macro en elke andere vorm van fotografie mee.
Ik mis het Nikon CLS systeem, maar het went snel. Dan maar manueel.
Er zit detail genoeg in.

Hieronder een paar voorbeeldjes.

Strobist style.
[img]https://farm6.staticflickr.com/5616/149 ... e2a5_b.jpg[/img]Friends in blue by primefoto.nl, on Flickr

Macro.
[img]https://farm6.staticflickr.com/5577/151 ... 6f20_b.jpg[/img]Schorpioen vlieg by primefoto.nl, on Flickr

Cityscape
[img]https://farm3.staticflickr.com/2904/141 ... 3a25_b.jpg[/img]NCN Deventer 20140601 by primefoto.nl, on Flickr

Landscape
[img]https://farm3.staticflickr.com/2920/146 ... 7bf8_b.jpg[/img]Horses in the meadow by primefoto.nl, on Flickr

Het kan allemaal probleemloos.

Je moet er eentje in de handen nemen.
Ik heb de Fuji voor het gewicht gekocht en uitgezocht welke het beste bij me zou gaan passen.
Ik maakte meteen meer foto's en had er ook meteen meer plezier in.
Het voelde weer als vanouds. ;)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

robcctje
fXf sponsor
Berichten: 362
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 20:19
Locatie: Gildehaus Duitsland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Fujifilm X-T1 (graphite silver edition) - hype over?

Bericht door robcctje »

Ik zou zeggen,ga een keer naar een Fuji uitje en spreek daar met de mensen,en neem eens een camera in de hand. ;)

Gr Rob
Gebruikersavatar

Topic Starter
Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Fujifilm X-T1 (graphite silver edition) - hype over?

Bericht door Illuminatus »

Dank voor alle reacties. Ben gelukkig niet de enige die geen 300 euro over heeft voor een “kleurtje”. Als het 100 euro was geweest, zou ik het uit nostalgie overwogen hebben.
Ik heb de X-T1 als eens in handen gehad. Heerlijk licht in vergelijking met mijn Canon 7D.
Verrast was ik door de elektronische viewer. Prachtig beeld en snel.
De grip mag wat mij betreft iets steviger zijn.
Als basis-objectief gaan mijn gedachten uit naar de XF18-135mmF3.5-5.6 R LM OIS WR, al hik ik nog wel aan tegen de lichtsterkte. Mijn ervaring is dat je voor de randscherpte vaak 1 soms 2 stops moet knijpen. Hier zit je dan al gauw op 5.6 – 8.
Maar ja, beter glas vraagt meer gewicht en dat willen we verminderen.
WR is ook een voordeel. Met Jev verbaas ik me erover dat de primes niet WR zijn. Moet daarin makkelijker te produceren zijn dan in zooms.
Jammer ook dat de XF16-55mmF2.8 R OIS WR er nog niet is. Deze heeft een door mij veel gebruikt bereik, is over dat hele bereik lichtsterk en is WR. Ideaal basis-objectief.
Triest ook dat de XF10-24mm F4 R OIS weer niet WR is.
Ik begrijp die politiek van Fuji niet, te meer omdat de ontwikkeling van dat systeem zo in samenwerking met fotografen is gedaan. Waarschijnlijk weer te veel meningen en wensen.
Kortom, ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik blijf alles volgen.
André, prima foto’s overigens waarmee maar eens wordt bevestigd dat de X-T1 toch een all-rounder is. Ben het met je eens dat Fuji op het gebied van flitsers best met iets geavanceerders mag komen.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Fujifilm X-T1 (graphite silver edition) - hype over?

Bericht door André »

Tja je kunt natuurlijk nog een paar jaar wachten op de ideale camera. ;)
Dan zul je zien dat er weer iets anders uitkomt. En dat gaat maar door en door.
Ik zou de knoop gewoon een keer doorhakken.

Ik gebruik primes (mijn tik) en een 18=55 f 2.8-f4 OIS.
Als het regent pak ik een plu of maak dat ik droog kom te staan. ;)
Ik heb er dan ook geen problemen mee dat er geen WR op het glas zit.
Daarbij is mijn tas waterdicht Die is gemaakt van het zelfde materiaal als de zeildoeken van een oplegger.

Dat je foto's maakt in de regen wil niet zeggen dat je er zelf ook in moet staan. :mrgreen:

Je ervaring m.b.t. het diafragmeren voor de optimale scherpte is heel wat anders bij een Canon t.o.v. een X serie.
Gewoon vol open uitstekend bruikbaar. En maat van me heeft een 7D. Een mooie camera maar, de ruis begint al vanaf ISO 800 te komen en ISO 1600 is de grens.
Met de X T1, X E2. X E1, X pro1 en trawanten kun je gewoon straffeloos naar ISO 3200. Zo bezien is het flitsen ook niet meer zo noodzakelijk.
Als ik strobist style ga schieten zet ik er een trigger op en flits volledig manueel. Dat werkt prima. Het is wennen als je zoals ik een CLS adept bent maar, is uitstekend te doen. Eventueel trigger je via een PC sync. Zit op de body. Er is dus wel een workaround. Heb je te veel zonlicht tijdens het flitsen kun je er een ND filter voor zetten. Niet ideaal maar, wel werkbaar.

Kijk anders eerst naar het type fotografie wat je doet. Is flitsen een onoverkomelijk iets voor je kun je kijken of je met de workaround kunt leven.
Verder kun je er dus gewoon alles mee. :duimop:
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Fujifilm X-T1 (graphite silver edition) - hype over?

Bericht door jev »

Illuminatus schreef:Jammer ook dat de XF16-55mmF2.8 R OIS WR er nog niet is. Deze heeft een door mij veel gebruikt bereik, is over dat hele bereik lichtsterk en is WR. Ideaal basis-objectief.
De 16-55/2.8 zal vermoedelijk net zo'n zwaargewicht worden als de 50-140/2.8 (nu ja, relatief dan wel). Dat past niet echt in de filosofie van de rest van het systeem naar mijn idee. Ik heb ook overwogen of ik daar niet op zou wachten maar uiteindelijk besloten dat de 18-55/2.8-4 het in ieder geval voorlopig zou moeten zijn en hij bevalt uitstekend. Het ding is behoorlijk scherp in de hoeken, beter dan Canon's 24-70/2.8I op full-frame.

Het is vooralsnog onduidelijk of de 16-55/2.8 wel OIS mee krijgt overigens. In de roadmap staat het ding zonder OIS aangeduid, net zoals in dit overzicht. Maar elders wordt'ie weer met OIS genoemd. Kortom, afwachten maar.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Fujifilm X-T1 (graphite silver edition) - hype over?

Bericht door arnold_w »

Ik zal je maar uit de droom helpen, de 16-55/2.8 krijgt geen OIS.
http://www.fujirumors.com/fuji-manager- ... ys-no-ois/

Als landschapsfotograaf met voornamelijk IJsland als werkgebied ben ik wel gebaat bij weather sealed objectieven.
De 55-200 is een prima objectief qua scherpte, maar de uitschuifzoom is toch niet ideaal in de omstandigheden waarin ik fotografeer.
Niet alleen regen en wind, maar ook zoute lucht aan de kust en fijn vulkaanstof vraagt om gesealde apparatuur.
Mijn voormalige Canon apparatuur met L-objectieven was allemaal bestand tegen de elementen en dat mis ik momenteel wel een beetje.

Ik ga alleen om die reden al de 55-200 inruilen voor de 50-140 en verwacht dat ik de 16-55 ook wel aan het arsenaal zal toevoegen.
Hoewel ik me besef dat het idee om compacter en lichter te gaan reizen zo langzamerhand wel om zeep wordt geholpen.
Maar goed, uiteindelijk weegt een XT1 + 50-140 altijd nog een kilo minder een 5D3 + 70-200 2.8
De 18-55 is een prima lens, compact, licht, OIS en scherp, maar ook deze heeft ook zo'n uitschuifzoom en dus onder deze omstandigheden verre van ideaal.

Dat de 10-24 niet gesealed is maak ik me iets minder druk om, deze schuift niet uit en zal dus ook niet zo snel rotzooi mee naar binnen nemen.

Ik dwaal behoorlijk af van het oorspronkelijke bericht zie ik, de Graphite X-T1. Ik heb dit ook overwogen, de coating zou robuster moeten zijn door de verschillende lagen, maar ik geef die 300,= extra liever uit aan glas. De looks boeit me al helemaal niet, voor mij is het een stuk gereedschap dat gewoon z'n werk moet doen. De zwarte X-T1 is nu 2x mee op pad geweest naar IJsland (zomer en herfst) en aankomend jaar mag hij zich daar bewijzen onder winterse omstandigheden. Camera ziet er na 10.000 klicks nog als nieuw uit, geen lak eraf, geen rubber los, alleen de thumb-rest vertoont wat lichte slijtage. Ik zie dus geen voordeel in de 300,= duurdere speciale coating en ga er binnenkort nog een 2e zwarte X-T1 bijkopen.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Fujifilm X-T1 (graphite silver edition) - hype over?

Bericht door André »

Ook verkrijgbaar voor de X-T1 voor extreme omstandigheden.
http://www.outex.com/
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”