Vertaling instellingen voor X-T1 na firmware update 3.0

Gebruikersavatar

Topic Starter
ghermse
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 10 nov 2014, 16:52
Been thanked: 2 times
Gender:

Vertaling instellingen voor X-T1 na firmware update 3.0

Bericht door ghermse »

Ik heb een vertaling gemaakt op de publicatie van John Caz en heb deze ook aangepast zoals de Nederlandse menu's zijn omschreven.
Heb het ook in een word bestand, dus als je geïnteresseerd bent stuur je maar een PM. Leest misschien makkelijker en is ook uit te printen.
De Engelse taal is niet voor iedereen geschikt, dus dit was mijn motivatie om het te vertalen. Hoop dat het gemak kan bieden.

OPMERKING: Deel 1. Aanvullingen en correcties volgen in de komende periode

INTRO

Je hebt de nieuwe firmware gedownload, en je hebt je X-T1 geüpdatet en je hebt zitten rommelen met de nieuwe instellingen, maar op een of andere manier ben je instellingen verloren of weet niet hoe je een aantal van de opties die beschikbaar zijn het beste kan gebruiken. Dan heb je geluk, lees dan verder en ik zal je door elke instelling te laten zien wat ik heb gekozen en om welke reden.
Misschien zijn mijn instellingen uw stijl van fotografie niet, hoe dan ook passen bepaalde instellingen wel goed en ik weet zeker dat je het nuttig zal vinden.

Ten eerste, laat een harde reset uitvoeren om ervoor te zorgen dat we bij nul beginnen. Ga naar de blauwe INSTELLINGEN (Camera) menu en selecteer RESET> OK en selecteer SET-UP RESET> OK. Zorg ervoor dat u eerst een volle batterij in de camera heeft geplaatst.

Laten we vanaf het begin beginnen.

Het OPNAMESTANDEN menu (rood menu)

BKT / Adv. INSTELLING> BKT SELECTEREN> Deze instelling regelt wat voorzien wordt de bracketing wanneer BKT is geselecteerd met de Drive-mode keuze. U kunt kiezen uit 5 opties AE, ISO, FILMSIMULATIE, Dynamisch bereik, en WB. Tenzij je een diehard JPEG fotograaf bent of andere speciale behoeften hebt, kan ik adviseren om de standaard gewoon te laten bij de optie AE BKT. Onder "AE BKT " stel je alle opties om een stop (+/- 1stop, +/- 2/3 of +/-1/3), dit geldt ook voor “ISO BKT” en aan de "FILMSIMULATIE BKT" selecteer hier je 3 favoriete film instellingen of laat het zoals het is.

BKT / Adv.INSTELLING> Adv. FILTER SELECTEREN> Op de bovenkant van de camera, onder de ISO schrijf vindt u de Drive keuzeschakelaar. Een van de opties die beschikbaar is "ADV" Wat krijg je met deze selectie hangt af van wat je zal instellen in het menu. Er zijn wel 13 opties beschikbaar, zodat u geen problemen met het vinden iets wat je wilt of nodig zal hebben. Meeste lijkt gimmicky, maar voor JPEG fotograven, ze zijn gewoon een hulpmiddel, en een goede ook. De instelling MINIATURE is heel interessant met een diorama effect. Andere interessante selecties zijn de gedeeltelijke kleuren waar je eindigt in een monochroom beeld, maar met behoud van een bepaalde kleur met; zoals bijvoorbeeld rood!

AUTOFOCUS INSTELLING> SCHERPTELGEBIED> Er zijn 5 maten te selecteren met behulp van de achterste duimwiel van de grootste maat (5) naar de kleinste maat (1), met maat 3 is het de standaard insteling. Vanuit mijn ervaring tot nu toe, vind ik 2 geweldig voor mijn dagelijkse stijl van fotograferen (met behulp van XF23 & XF56 wijd open) het aanbieden van een enorme AF precisie. Als u de AF te traag lijkt te vinden, dit komt vooral door met de langzamere zoom te werken, probeer dan in te stellen op maat 3 of zelfs maat 4 en maat 5 is wel minder kritisch qua AF, wel zeer snel en vermindert de kans voor scherpte op uw foto . U zult dan enige AF precisie verliezen, maar zal veel snelheid winnen. Wanneer u een AF-punt gemarkeerd hebt kunt u snel het naar de standaardgrootte 3 door op de Focus Assist-knop of gewoon draaien aan het duim-wiel tot je de gewenste grootte bereikt.

OPMERKING: Als het SCHERPTELGEBIED niet beschikbaar is, controleer dan of u zich momenteel in de modus gezichtsdetectie zit, of deze aanstaat.

AUTOFOCUS INSTELLING> Macro> Bij sommige lenzen kunt u van heel dichtbij foto’s maken (Macro), wat betekent dat u de minimale scherpstelafstand zult verminderen voor een grotere vergroting van het onderwerp. Maar het gebruik van deze functie de hele gehele tijd voor uw algemene fotografie wordt niet aanbevolen, omdat dan ook de AF-motor heel harder moet werken op zoek naar een grotere omgeving terwijl dit niet nodig is. Dus zet deze optie op UIT en selecteer het alleen als dat nodig is.

AUTOFOCUS INSTELLING> ONTGREND/FOCUS PRIORITEIT AF-instelling> Bij gebruik van AF lenzen in de handmatige scherpstelling en kunt u de AF-L-knop gebruiken om de focus te initiëren en te versnellen bij het hele richt proces door het plaatsen van de lens in de juiste positie, zodat u meer tijd kunt besteden aan het fine tunen van je focus. U kunt kiezen tussen de AF-S of AF-C. Als je een straatfotograaf die handmatig focussen verkiest kunt u ook AF-C selecteren in afwachting dat u de foto wilt schieten. Ik ken niet veel mensen die dit zo gebruiken, want ik ben meer van de auto focus, maar ik denk dat de meeste mensen de standaardinstelling van de AF-S gebruiken.

AUTOFOCUS INSTELLING> AF SCHERPSTELLING> Ik ben er vrij zeker dat de meeste fotografen zullen kiezen voor de optie AF-VELD, gewoon omdat het je dan de volledige controle over het scherpstelpunt hebt. De andere optie AF-MULTI, lijkt erg amateuristisch omdat de camera dan zelf beslist over waar te focussen en dat wil je juist niet.

AUTOFOCUS INSTELLING> GEZICHTSHERK> Wanneer het onderwerp minder scherp focust, dan zal ik gezichtsherkenning uitschakelen en handmatig mijn AF-punt te selecteren. Gezichtsdetectie op de X-T1 is een zeer krachtig hulpmiddel dat een grote aanwinst is voor portretfotografie. Ik heb deze optie ingesteld op UIT in het menu, maar GEZICHTSDETECTIE hebt toegewezen aan de voorzijde knop Fn voor snelle en eenvoudige toegang wanneer ik dit dan wel wil gebruiken.

AUTOFOCUS INSTELLING> PRE-AF> Deze instelling heb ik uitgeschakeld. Wanneer je deze optie hebt ingesteld hebt op AAN, dan is de auto focus is voortdurend aan het scherpstellen zolang de camera is ingeschakeld. Dit is misschien een functie die een brute straatfotograaf zou willen gebruiken. De camera is in deze stand is voortdurend te horen omdat hij continu aan het focussen is. En het eist veel energie van je batterij. Wanneer deze optie op UIT staat, bespaar je ook je de batterij.

AUTOFOCUS INSTELLING> AF-hulplicht> Bij weinig licht geeft AF-hulplicht een zeer goed ondersteuning om toch goed foto’s te maken dus deze optie zet ik op AAN.

ISO Auto-instelling> Ik heb liever Diafragma voorkeuzemodus voor de meerderheid van mijn werk in combinatie met automatische ISO en Daglicht of Auto WB. Ik stel meestal het ISO-bereik van minimaal ISO 200 tot een maximum van ISO 6400 en mijn minimale sluitertijd op 1 / 200sec. De sluitertijd is iets dat kan veranderen, afhankelijk van de opnameomstandigheden. Als ik geen gebruik van Auto ISO maak heb ik meestal de camera ingesteld op ISO 200. Het leuke van de X-T1 is dat ik snel elke ISO stand kan instellen met de ISO draaiknop.

BEELDGROOTTE> zet ik standaard op L 3: 2

BEELDKWALITEIT> zet ik standaard op FINE + RAW

DYNAMISCH BEREIK> zet ik standaard op 100% (ik kan AUTO stand bij helder daglicht kiezen)

FILMSIMULATIE> STD (PROVIA/STANDAARD) / (PRO Neg. Std. onder fel daglicht). Ik zal gebruik maken van de optie Classic Chrome om het dit uit te testen en ik zal dit gedeelte updaten als dat nodig is.

ZELFINTSPANNER> zet ik standaard op UIT

INTERVAL-TIMEROPNAME> Vrij eenvoudige time-lapse functie die handig is om te hebben. In de eerste rij kan je de INTERVAL tussen de opnamen in uren, minuten en seconden te selecteren. In de tweede rij kan je het aantal FOTO’S te selecteren en vervolgens een nieuw venster verschijnt met de vraag voor de starttijd. Als je gewoon op de OK-knop drukt zal de time-lapse zal beginnen, anders kunt u de starttijd in te stellen voor later tijdstip.

WITBALANS> Nieuwe aangepaste opties maken om je WB in te stellen is een instrument voor de professional. Tussen AUTO, AANGEPAST 1, AANGEPAST 2, AANGEPAST 3, KLEURTEMPERATUUR, ZONLICHT, SCHADUW, TL 1 DAGLICHT, TL 2 WARM WIT, TL 3 KOUD WIT, GLOEILAMP LICHT en ONDERWATER. Zelf maak ik vrij veel gebruik van TL 1 DAGLICHT, die Fuji FINE noemt. Ik probeer AUTO te voorkomen om niet om een of andere reden dan een ingestelde temperatuur in alle mijn foto’s hebben voor een eenvoudiger standaard foto.

KLEUR> zet ik standaard op 0, er zijn 5 opties

SCHERPTE> zet ik standaard op 1+, er zijn 5 opties

HIGHLIGHT TINT> zet ik standaard op 0, er zijn 5 opties

SCHADUW TINT> zet ik standaard op 1+ (0 onder sterke daglicht), er zijn 5 opties

RUISONDERDRUKKING> zet ik standaard op -2, er zijn 5 opties

L BEL. RO> UIT (AAN alleen bij het doen van lange belichtingstijden). Voel je vrij om te kiezen wat je wilt.

LENSMODLTIE OPTM.> zet ik standaard op AAN

KIES INST. OP MAAT> Fuji biedt zeven aangepaste instellingen voor het opslaan van verschillende instellingen voor verschillende opnameprogramma behoeften. Jammer dat je kunt ze niet her noemen.

BEW/BEW INST. OP M> Hier kunt u de opties definiëren die u kunt opslaan en in het Q-menu te selecteren.

ADAPT. INSTEL.> Hier kunt u al uw handmatige focus lenzen op te slaan. Als u een overeenkomstige grootte niet kunt vinden, kies gewoon degene die je niet nodig hebt en voer het gewenste formaat in. In de 50mm-slot, LENS 5, heb ik bijvoorbeeld 12mm voor mijn Samyang lens staan.

OPNAME ZONDER LENS> Zet ik standaard op UIT.
(Dit moet wel worden ingesteld op AAN als je wilt dat de camera in staat is om lenzen te gebruiken zonder een chip voor communicatie. Dus als je van plan bent over het gebruik van elke vorm van adapter voor het monteren van andere dan Fujinon lenzen/objectieven, dan moet je deze optie op AAN moeten zetten).

HF ASSISTENTIE> Fuji camera's zijn uitstekend voor het gebruik om elke vorm van de lens handmatig te gebruiken. Er zijn 3 opties voor de manier waarop de HF ASSISTENTIE optie kan helpen. Van de 3 opties degene die ik het beste bevalt is FOCUS PIEK HIGHLICHT. De STANDARD optie is erg basis en DIGITAAL SPLITSEN BEELD is niet zo makkelijk te gebruiken sinds de splitsing een beetje moeilijk is om onderscheid te maken, tenzij het inlijsten van een vlakke ondergrond - misschien handig voor bijvoorbeeld architecturale fotograferen. Het hoogtepunt in de optie FOCUS PEAK HIGHLICHT aan de andere kant is interessant voor iedereen die snel wilt fotograferen en met een grote mate van precisie. Ik kies persoonlijk de optie RED (LOW).

MODUS AE/AF-VERG.> Persoonlijk gebruik ik deze toetsen niet, ik heb zo al veel controle met de draaischrijven op de bovenzijde van de camera dat ik instelling niet nodig heb, hoewel ik weet dat ze handig kunnen zijn om te gebruiken. U krijgt twee keuzes, AE & AF door het indrukken of AE en AF aan / uit te schakelen. Ze zijn vrij veel voor gebruik, maak je eigen keuze.

MODUS AF-VERGR.> Net als hierboven, maak je keuze, persoonlijk heb ik verkozen voor ENKEL AF-VERG.

FLITSERFUNCTIE> 5 opties. Kies tussen INVULFLITS, LANGZAME SYNCHRO, 2de GORDIJN SYNC, COMMANDER en FLITS ONDERDRUKT. Zodra ik mijn nieuwe Nissin i40 flitser binnenkrijg, zal ik deze instelling opnieuw beoordelen.

FLITSCOMPENSATIE> Uit gewoonte zal ik waarschijnlijk instellen op -1 stop.

VERWIJDER R. OGEN> UIT

FILM SET-UP> FILMMODUS> 1920X1080 60FPS

FILM SET-UP> MIC NIVEAU INSTEL> 2

FILM SET-UP> MIC / AFSTANDSBED.> Bij gebruik van een after-market afstandsbediening die de MIC-ingang op de X-T1 gebruikt, moet u dit op de afstandsbediening instellen.

IS MODE> Deze optie is enkel beschikbaar met lenzen/objectieven die beeldstabilisatie ondersteunen. Ik heb gemerkt dat betere resultaten in de foto ontstaat bij het selecteren van ALLEEN OPNAME 2 plus ik vind het beter zo, omdat het minder met mijn kijkervaring interfereert en ik heb het gevoel dat kan besparen aan batterij capaciteit. Andere optie is Continu 1

DRAADLS COMMUNICT> Gewoon aansluiten met je telefoon of tablet.

DIAFRAMA-INSTEL.> Van wat ik heb begrepen, de twee hierboven genoemde opties zijn voor de goedkopere XC reeks lenzen die ik niet heb en niet gebruik, dus ik kan geen commentaar geven.

SLUITERTYPE> Een van de zwakke plekken van de X-T1 was de maximale sluitertijd van 1 / 4000sec, vooral de snelle prime lenzen, zoals de 23mm en 56mm. De meeste fotografen investeren in het Fuji-systeem, zodat meer voor hun lust voor creatieve bokeh-effecten, die helaas moeilijk op klaarlichte dag te komen. Dus je bent ofwel gedwongen om een ND-filter te gebruiken om te vertragen van uw stijl van fotograferen of het te beperken uw bokeh-effect door extra stops van het diafragma toe te voegen! Nu dankzij de nieuwe firmware, die onder andere ons van een nieuwe elektronische sluiter brengt, kan de X-T1 nu fotograferen met een snelheid tot 1 / 32,000sec dat is een volledige 3 stops voordeel toestaan van een wijd open diafragma voor bijna alle daglicht situaties. Firmware versie 3.0 voegt nu een SLUITERTYPE optie om de schietpartij menu met 3 mogelijke keuzes.

MS MECHANISCH + ES ELEKTRONISCHE: Van die drie opties die er nu zijn, gebruikt bijna iedereen het instellen van de Hybrid-modus als hun standaard sluitertijd keuze. Het geeft je het beste van beide werelden. Indien ES ELEKTRONISCHE SLUITER of MS MECHANISCHE SLUITER + ES ELEKTRONISCH is geselecteerd, zullen de sluitertijden sneller dan 1 / 4000s automatisch worden gekozen in het Programma AE en Diafragma voorkeuze programma of ze kunnen handmatig worden gekozen in Sluitertijd voorkeuze of de handmatige bediening door het draaien van de sluitertijd draaischrijf tot 4000 en dan aan de wijsvinger draaiwiel aan de voorzijde te draaien tot de gewenste snelheid.

ES ELEKTRONISCHE SLUITER: Het selecteren van de elektronische sluiter is van groot nut voor fotografen die behoefte hebben om foto’s te maken in complete stilte en dit is een veel voorkomende behoefte van veel professionals vooral in presentaties, vergaderingen, theaters, kerken of film sets (geen clickgeluid meer nodig hebben). Voor degenen die de elektronische sluiter optie kiest, krijgt je ook de keuze van het toevoegen van een geluid, met het nieuwe geluid van de sluiter en SLUITER VOLUME opties in het set-up-menu of het geluid helemaal uit te zetten.
Er zijn wel een paar nadelen met de elektronische sluiter, daar moet je wel bewust van worden voordat dit selecteert als je standaard keuze. Om te beginnen is het niet aanbevolen voor snel bewegende onderwerpen aan het rolluik fenomeen. Ten tweede vanwege de manier waarop de belichting wordt gemeten (per regel) dat grillige verlichting zoals met het flikkeren van de TL-verlichting kan condensvorming of strepen effecten veroorzaken. Ook dien je rekening te houden dat de langste sluitertijd is beperkt tot 1 sec tussen ISO 200-6400.
Je bent nu gewaarschuwd over het nadeel van elektronische rolluik fenomeen. Dus ga dan niet meteen Fuji de schuld geven voor een zwak product, hoewel ik nu al kan voorspellen dat er mensen zullen zijn om dergelijke gevallen op het forum te plaatsen omdat ze het niet snappen.

MS MECHANISCHE SLUITER: Last but not least, zal de mechanische sluiter optie nog steeds nodig zijn voor veel foto situaties. Studio en reclame fotografen zullen het selecteren van deze optie meer dan iemand anders simpelweg gebruiken omdat elke strobe of flash de opname niet kan worden gebruikt met een elektronische sluiter; ze zijn technisch niet compatibel met elkaar. Het gebruik van een externe triggers, zoals de populaire Pocket Wizards gaat niet af, tenzij u de mechanische sluiter optie hebt geselecteerd.

AF + MF> Gelukkig, dit is een menu-optie en niet hard in de camera gebakken als ik eerst aanvankelijk had gedacht, want mijn voorkeur gaat uit naar UIT. Als je deze optie te selecteert met JA dan kan je met handmatige scherpstelling te maken krijgen, terwijl in de AF-modus staat. Wanneer je de helft van de sluiterknop indrukt voor automatische scherpstelling op het onderwerp en dan indien je dat wenst, kunt je de scherpstelling verder afstellen met de handmatige scherpstelring, terwijl nog steeds op de ontspanknop half ingedrukt. Dit is een leuke touch voor degenen die denken dat ze AF problemen ervaren, of bij weinig licht, of niet, of laat het anders gewoon uit. Als je denkt dat je dit al hebt gehad, is dit niet zo verkeerd, omdat de AF-L-knop in de modus handmatig scherpstellen je een direct AF gaf wanneer je dit nodig had. Maar er is een groot verschil wat je nodig hebt om bewust AF bij handmatige scherpstelling de scène wordt bekeken met het diafragma wijd open te zetten FOCUS PIEK HIGHLICHT is dan echt makkelijker. In de AF + MF-modus, wordt de scène bekeken door de zoeker getoond met de geselecteerde diafragma wat betekent dat je handmatig proberen te lokaliseren om je focus met een grotere DOF – en dat is niet gemakkelijk.

INT. SPOT AE&SCHRPSTLGBD> Samen met de elektronische sluiter is dit een enorme-update. Selecteer AAN om de spotmeting sensor tag langs het gebied positie AF te hebben, dus wat je focust is ook uw voorbeeld voor spotmeting! (“zolang Spot is geselecteerd als meeting in je keuze”).


Het camera INSTELLINGEN menu (blauw menu)

DATUM/TIJD> Stel hier uw lokale datum en tijd in.

TIJDVERSCHIL> Als u reist naar een ander deel van de wereld, kun je met deze functie het tijdsverschil voor je bestemming van de reis toe te voegen.

LANG.> Hier kan je de taal in het Nederlands instellen. Het kan voorkomen wanneer je geen Engels selecteert, de camera tekenen van trage focus prestaties laat zien. Pfffff, ik hoop dat dit een bug is. Ik zal dit uitvoerig testen en wanneer er trage focus prestaties optreden zal ik dat in een update beschrijven.

RESET> Als je het nodig vind om uw camera opnieuw in te stellen is dit de plek om het te doen. Selecteer OPNAMEMENU RESET> OK en vervolgens OK.
Beide menu’s kan je resetten en zal in principe door de reset alle opties terug naar hun fabrieksinstellingen zetten zonder invloed op datum, tijd en taal.

STILLE STAND> Als u AAN selecteert dan zult u geen geluid van de speaker horen, alle flash acties plus de focus hulplicht uitschakelen. Ik persoonlijk laat u deze instelling op UIT.

GELUID SET-UP> Ik wil in staat zijn om te horen wat de camera doet, zodat ik weet wat er is ingesteld van zowel de WERKING en de SLUITER. Je kan dit naar het laagste niveau mogelijk instellen, maar zet het niet UIT. Sommigen geven de voorkeur totale stilte, maar ik vind het moeilijk om voldoende te werken zonder enig geluid. Er zijn 3 soorten (BEDIENING VOL., SLUITER VOLUME en SLUITER GELUID) opties voor je geluiden in te stellen met elke optie van hard tot uit. En er is een AFSPEEL VOLUME

SCHERM SET-UP> WEERGAVE> Dit zal bepalen hoe lang u uw gemaakte foto laat zien of juist niet te zien het LCD scherm. Keuzes zijn 1,5 seconde, 0.5sec of continu (totdat de gebruiker op de knop Menu / OK of de ontspanknop drukt). Mijn persoonlijke keuze is om deze op OFF. Ik heb geen behoefte om elk beeld te inspecteren plus het kan je afleiden tijdens het fotograferen.

SCHERM SET-UP> EVT AUTO.ROTATIE.SISPLAYS> AAN, In eerste instantie was ik niet te enthousiast over dit, misschien omdat ik nog steeds gewend aan mijn optische zoekers traditionele gedrag. Na gebruik van de X-T1 voor bijna een jaar, ik hou nu van deze functie en het heb het ingeschakeld (AAN).

SCHERM SET-UP> PRVW BELICH/WITBALANS HANDM. MODUS> Ik hou van deze functie en heb het altijd geselecteerd staan op (PRVW BELICHTING/WB). De zoeker geeft een benadering van het uiteindelijke beeld en het is echt een leuke feature. Let wel, als je gaat om te fotograferen met flitsers in de handmatige modus, kunt u deze op weg om een donkere zoeker (LCD/EVF) te voorkomen. Dit is nu eenvoudig te doen, omdat je een Fn-knop voor deze kunt programmeren.

SCHERM SET-UP> EVF HELDERHEID> -2

SCHERM SET-UP> EVF KLEUR> 0

SCHERM SET-UP> LCD HELDERHEID> -2

SCHERM SET-UP> LCD KLEUR> 0

SCHERM SET-UP> VOORBEELD BEELDEFFECT> AAN

SCHERM SET-UP> COMP.RICHTL.> GRID 9

SCHERM SET-UP> AUTO ROT. WEERG.> Ik laat dit UIT, gewoon omdat ik de voorkeur wil aan het beeld dat ik heb net genomen heb gebruik te laten maken van het hele scherm om dit te bekijken. Ik vind het niet erg de camera te draaien om een verticale opnamen te bekijken.

SCHERM SET-UP> SCHERMKLEUR> GOUD

SCHERM SET-UP> SCHERPSTELLOEP> Ik hou van deze functie, dus ik heb deze AAN gezet. Zodra u de scherpstelring draait en het beeld op de lens in de zoeker (EVF) of op het LCD scherm in te zoomen om voor nauwkeurige scherpstelling.

SCHERM SET-UP> EENHEDEN AF-SCHAAL> METERS

SCHERM SET-UP> DISP. INST. OP MAAT> Ik heb ze allemaal geselecteerd.

KNOP/SCHIJFINSTELLING> FUNCTIE-INS. (Fn)> Verderop beschrijf ik dat we de 4 D-toetsen voor AF hebben ingesteld, en zodat ze niet kunnen worden gebruikt als functietoetsen. Helaas krijgen we niet naar de knop Video voor eventuele functies ofwel zodat in alle praktische termen krijgen we slechts 2 aangepaste functie toetsen gebruiken. Mijn meest waardevolle kenmerken zijn Fn1> GEZICHTHERKENNING en Fn2> PRVW BELICHTING/WB in de handmatige modus. Maar hier kan je zelf naar keuze alle Fn knoppen programmeren zoals je zelf wilt.

KNOP/SCHIJFINSTELLING> COMMANDOSCHIJF> Ik laat dit op zijn standaard. (S.S. voorste draaiwiel)

KNOP/SCHIJFINSTELLING> KEUZENKNOP INSTELLING> Dit is waar de magie plaatsvind. Selecteer SCHERPTESTELGEBIED en je D-pad knoppen zijn vergrendeld voor de AF-punt selectie.

KNOP/SCHIJFINSTELLING> AE-L/AF-L-KNOP INSTELLING> Deze functies lijken erg nuttig te zijn voor velen. Hiermee kunt u de posities van de AE-L en AF-L knop schakelen.

ISO-SCHIJF INSTELLING> Ik laat dit zo H1: 12800, H2: 25600. Als je een paparazzi fotograaf bent en met een X-T1 werkt dan is dit misschien interessant je, omdat er vooralsnog geen lange telelenzen beschikbaar zijn betwijfel ik of je met behulp van deze instelling op de camera nog mooie en goede foto’s kan maken!

SCHERPSTELRING> NAAR RECHTS

STROOMBEHEER> UITSCHAKELEN> 2 MIN

STROOMBEHEER > HOGE PRESTATIE> AAN. Ik heb dit ingeschakeld om te verzekeren dat ik de beste prestaties van de camera krijg. Let op! Deze instelling kost meer batterijgebruik!!
SENSORREINIGING> WANNEER INGESCHAKELD> UIT. Hierdoor start de camera het snelst op.

SENSORREINIGING> WANNEER UITGESCHAKELD> AAN. De voor de hand liggende keuze voor iedereen is hier om AAN te selecteren voor elke keer dat u de camera uitschakelt. Deze functie helpt bij een betere manier om de sensor zo schoon als mogelijk te houden.

OPSLAAN SET-UP> NUMMERING> CONT.

OPSLAAN SET-UP> BEWAAR ORIGINEEL> UIT

OPSLAAN SET-UP> BEWERK BSTNDSNAAM> Nu hebben we de mogelijkheid om een betekenisvolle bestandsnaam toe te voegen aan onze beelden.

KLEUR> Als je dit niet kan beantwoorden en je hebt deze kennis niet, zet het dan op sRGB.
Als je echt wilt weten waarom Fuji (en alle andere fabrikanten) u deze keuze, lees dan verder.
De optie Adobe RGB is voor degenen die fotografen en het meeste uit hun bestanden willen. Deze fotografen allemaal in RAW. RAW-bestand van Fuji hebben slechts ruwe gegevens die in een beperkte kleurruimte worden gebracht bij het exporteren van uw favoriete RAW (converter). Deze fotografen hebben meestal alles gekalibreerd van start tot finish in een zeer grote ruimte, zoals Pro Photo RGB of Adobe RGB. Maar zoals de meeste van jullie al weten, RAW-bestanden hebben tagging nodig, en JPEG's zijn sRGB, dus waarom hebben we de optie voor Adobe RGB? Omdat sommige mensen aandringen op schieten JPEG's in Adobe RGB, hoe dom! Merk ook op dat je keuze van de kleurruimte (sRGB of Adobe RGB) de manier waarop de beelden worden weergegeven op de achterste LCD en EVF zal beïnvloeden. Denk het niet, probeer het eens! Ik laat dit sRGB staan.

VERBINDING INSTELLING> DRAADLOOS INSTEL.> ALGEMENE INSTELLINGN> NAAM> FUJIFILM-X-T1-XXX

VERBINDING INSTELLING> DRAADLOOS INSTEL.> ALGEMENE INSTELLINGN> DRAADLOOS INSTELLING. RESET

VERBINDING INSTELLING> DRAADLOOS INSTEL.> ALGEMENE INSTELLINGN> VERKLEIN voor Smartphone (3MB)> UIT

VERBINDING INSTELLING> DRAADLOOS INSTEL.> ALGEMENE INSTELLINGN> PC AUTO.OPSLAAN INST> Naar eigen keuze

VERBINDING INSTELLING> PC AUTO. OPSLAAN> EENVOUDIGE SETUP>Druk op de WPS toets en volg de instructies voor verbinden op

VERBINDING INSTELLING> PC AUTO. OPSLAAN> HANDMATIGE SETUP> Je kunt kiezen uit twee opties, 1. KIES UIT LIJST en 2. VOER SSID IN. Volg bij beide opties de instructies.

VERBINDING INSTELLING> GEOTAGGING SET-UP>GEOTAGGING> AAN

VERBINDING INSTELLING> GEOTAGGING SET-UP>LACATIE-INFO> AAN

VERBINDING INSTELLING> VERB.INST. instax PRNTR> Vul het SSID nummer is

BEWERK/SLA OP SNELMENU> KIES INST. OP MAAT

USB-MODUS> Keuze uit 3 opties, MTP (PTP), PC SHOOT AUTOMAT., PC SHOOT VASTGEST.

VERGREND.> VERGREND. INSTE.> Keuze uit 3 opties, ONTG, ALLE MODI, GESELECTEERDE MODUS
VERGREND.>MODUSSELECTIE> Keuze uit 35 opties, maak uw eigen voorkeurskeuz
FORMATTEREN> Ik adviseer u uw SD kaart te formatteren voordat elke nieuwe fotoserie!

EVF / LCD SCHERM SETUP
Druk op de VIEW MODE knop op EVF behuizing om door de beeldweergaves te gaan.
Hier heb je de volgende 4 opties: 1. OOGSENSR: Automatische weergaveselectie met behulp van de OOGSENSOR (EVF en LCD) 2. EVF ALLEEN: Alleen beeldzoeker 3. LCD ALLEEN: Alleen LCD scherm en 4. EVF ALLEEN: Alleen zoeker, oogsensor schakelt weergave in of uit.
Om uw keuze drukt u op de VIEW MODE knop op de EVF behuizing, terwijl op hetzelfde moment door de zoeker kijkt.

We krijgen ook 4 opties voor de achterzijde LCD: INFO DISPLAY, STANDAARD, INFORMATIE UIT en AANGEPAST. Druk op de DISP/BACK toets om door de verschillende schermen te bladeren en kies je favoriete één.
Ik vind dat het INFO DISPLAY het meest aan informatie geeft, naast AANGEPAST en derde STANDAARD. De INFORMATIE UIT wordt nauwelijks gebruikt.


OPMERKINGEN

De manier waarop ik mijn instellingen van de X-T1 heb staan, geeft mij de gelegenheid om snel te schakelen van de selectie AF-punten op de achterkant met de D-pad knoppen en voor gezichtsdetectie gewoon door op de Fn1 knop te drukken.

Continu AF op de X-T1 kan vreemd lijken op het eerste gezicht of bij gebruik. Wanneer je de ontspanknop voor de helft indrukt en wacht op een duidelijk beeld in de zoeker wees dan niet verbaasd als je het niets te zien krijgt! Soms was het nog erger in de firmware-versie 1, dan zou het beeld in de zoeker gaan stotteren.
Dit werd veroorzaakt door de diafragma bladen. Als je getuige wilt worden om dit fenomeen te onderbreken, drukt je gewoon sluiterknop helemaal in en de foto, ik weet zeker dat al uw goed zullen zijn.
AF SETUP

Ik werk nu bijna een jaar met de X-T1 als professional. Door de X-T1 in het vele werk te betrekken heb ik veel ervaring en vertrouwen in de X-T1 gekregen. De capaciteiten zijn echt gegroeid. Het is een zeer capabele camera dat sommige speciale behandeling/instellingen nodig heeft. Ik gebruikt alleen een klein aantal Fujinon prime lenzen dus mijn ervaring is hierdoor beperkt.
De meeste vermeldingen die je op internet leest waarschuwen dat de eerste generatie van lenzen (dat wil zeggen: 18mm, 35mm en 60mm) een trage AF scherpstelling hebben.

Mijn X-T1 gebruik ik voornamelijk op een dagelijkse basis met de 23mm, de 56mm en de 18-55mm. Zodra de camera is ingesteld op de juiste manier, zijn de prestaties met de meeste lenzen, zeer goed tot uitstekend te noemen. Ik ben erg blij met hun prestaties in combinatie met de X-T1.

Maar zou ik geen nee zeggen tegen een aantal verbeteringen in het bijzonder met betrekking tot het geluid en snelheid. Nee, ik zou geen nee zeggen tegen nieuwe verbeterpunten.
De nauwkeurigheid is uitstekend te noemen en in de meeste gevallen is de snelheid aanvaardbaar tot zeer goed te noemen.

De beste tips voor een betere prestaties van de X-T1. Als je mijn bovenstaande suggesties hebt gevolgd, dan is uw camera is ingesteld voor de best mogelijke prestaties in snelheid, precisie en stroomverbruik.

Laatste woorden
Dat alles omvat mijn persoonlijke keuzes voor de nieuwe firmware versie 3.0 op de X-T1. Let op dat mijn instellingen zijn gebaseerd op mijn stijl van fotografie en mijn persoonlijke behoeften. Ik gebruik geen telelenzen, ik gebruik geen continu opnamen.

Tot nu toe zijn mijn ervaringen met de X-T1 gebaseerd op een heleboel single shot AF en gezichtsdetectie in Single shot-stand.

Ik heb veel handmatige scherpstelling met de functie Focus Peaking gedaan. Ik kan ook genieten van de JPEG's uit de X-T1. Dus dat is het voor nu, als u nog vragen of correcties heeft die ik nodig heb om een beter beschrijving te maken, aarzel dan niet om ze hieronder te achter te laten!

De aankomende periode zal ik regelmatig een nieuwe update van de instellingen van de X-T1 onder firmware 3.0 plaatsen op het forum.


Bron: http://www.johncaz.net/blog/december-19th-2014
Greetz,
Gerard

FujiFilm X-H2S - VG-XH - X-T4 - VG-XT4 - XF 10-24mm f/4 R IOS - XF 16-55mm f/2.8 R LM WR - XF 23mm f/1.4 - XF 50mm f/1.0 R WR - XF 56mm f/1.2 R - XF 50-140mm f/2.8 R OIS WR - XF 150-600mm f/5.6-8.0 R LM OIS WR - XF 200mm f/2 - XF 1.4X f/2
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 967
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 399 times
Been thanked: 115 times

Re: Vertaling instellingen voor X-T1 na firmware update 3.0

Bericht door MacFuji »

Dank je wel,
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/

Cees
fXf sponsor
Berichten: 541
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 08:24
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Vertaling instellingen voor X-T1 na firmware update 3.0

Bericht door Cees »

Geweldig! Dank voor al je werk.
Groet, Cees
Gebruikersavatar

Frank
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 00:05
Locatie: Panningen

Re: Vertaling instellingen voor X-T1 na firmware update 3.0

Bericht door Frank »

Bedankt Gerard.
"Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben".
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Vertaling instellingen voor X-T1 na firmware update 3.0

Bericht door André »

Mooi werk weer. :duimop:
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

robcctje
fXf sponsor
Berichten: 362
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 20:19
Locatie: Gildehaus Duitsland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Vertaling instellingen voor X-T1 na firmware update 3.0

Bericht door robcctje »

Klasse gedaan :duimop:

Gr Rob
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3857
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Vertaling instellingen voor X-T1 na firmware update 3.0

Bericht door remoss »

Zo da's even ene lap tekst vertaald, chapeau!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
ghermse
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 10 nov 2014, 16:52
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Vertaling instellingen voor X-T1 na firmware update 3.0

Bericht door ghermse »

Als ik er mensen mee kan helpen is het voor mij al snel goed hahaha.
Zal de updates die komen gewoon in deze post verwerken.
Greetz,
Gerard

FujiFilm X-H2S - VG-XH - X-T4 - VG-XT4 - XF 10-24mm f/4 R IOS - XF 16-55mm f/2.8 R LM WR - XF 23mm f/1.4 - XF 50mm f/1.0 R WR - XF 56mm f/1.2 R - XF 50-140mm f/2.8 R OIS WR - XF 150-600mm f/5.6-8.0 R LM OIS WR - XF 200mm f/2 - XF 1.4X f/2
Gebruikersavatar

henkvr
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 30 mar 2015, 10:49
Locatie: Lemmer (Friesland)
Been thanked: 3 times

Re: Vertaling instellingen voor X-T1 na firmware update 3.0

Bericht door henkvr »

Bedankt hiervoor. Waar kan ik trouwens in mijn X-T1 zien welke de laatste firmware versie is?

EDIT: sorry, al gevonden, Press display back as you switch on the camera.
X-T4 • XF10-24mm • XF 1.4/23mm • XF 2/35mm • XF50-140mm • XF 2.8/16-55 • Zeiss Touit 2.8/50M
Gebruikersavatar

Frank
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 00:05
Locatie: Panningen

Re: Vertaling instellingen voor X-T1 na firmware update 3.0

Bericht door Frank »

Gelijktijdig on en Disp Back indrukken.
"Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben".
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”