Wat is er met de XF1?

Gebruikersavatar

Topic Starter
hannovandijk
Berichten: 20
Lid geworden op: do 28 aug 2014, 13:07
Gender:
Contacteer:

Wat is er met de XF1?

Bericht door hannovandijk »

Het valt mij op dat op Marktplaats veel XF1 camera's worden aangeboden, soms voor maar 100 euro. Als extra camera bij mijn X-E1 lijkt mij dat eventueel wel wat, maar waarom worden er zoveel aangeboden?

Cees
fXf sponsor
Berichten: 541
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 08:24
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Wat is er met de XF1?

Bericht door Cees »

Geen idee waarom er zoveel aangeboden worden. Heb er één en ben erg tevreden met dit kleine toestel.
Groet, Cees
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Wat is er met de XF1?

Bericht door Ed Post »

En wat vind je van de kwaliteit van de foto's ten opzichte van de grote Fuji broers?
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?

Cees
fXf sponsor
Berichten: 541
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 08:24
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Wat is er met de XF1?

Bericht door Cees »

Verrassend goed.
Groet, Cees
Gebruikersavatar

Topic Starter
hannovandijk
Berichten: 20
Lid geworden op: do 28 aug 2014, 13:07
Gender:
Contacteer:

Re: Wat is er met de XF1?

Bericht door hannovandijk »

Mijn X-E1 heeft er een maatje bij... Ik heb een XF1 gekocht voor 75,- Ik vind het onvoorstelbaar dat prijzen soms zo snel naar beneden gaan. Deze camera was nog helemaal nieuw. De foto's die ik er tot nu toe mee gemaakt heb zien er prima uit. Overigens blijft met X-E1 icm de Zeiss 32 mm wel mijn favoriet. Daar maak ik momenteel 90% van mijn foto's mee.

Cees
fXf sponsor
Berichten: 541
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 08:24
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Wat is er met de XF1?

Bericht door Cees »

Veel plezier met de XF1.
Groet, Cees
Gebruikersavatar

Topic Starter
hannovandijk
Berichten: 20
Lid geworden op: do 28 aug 2014, 13:07
Gender:
Contacteer:

Re: Wat is er met de XF1?

Bericht door hannovandijk »

Gisteren gewandeld bij Sellingen in Groningen. Op de terugweg bij de standerdmolen tussen Sellingen en Ter Apel deze tegenlichtopname met de XF1 gemaakt.

Afbeelding
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Wat is er met de XF1?

Bericht door arnold_w »

Gisteren dus ook de XF1 bij AH gekocht voor 50,= en vandaag wat geëxperimenteerd.
Wat me opvalt is dat de kwaliteitsverschillen tussen LR/PS en Capture One nog groter zijn dan met de X-trans sensoren.
Ik krijg met een XF1 RAW in LR geen fatsoenlijke scherpte voor elkaar en ook de OOC jpeg's vind ik nogal matig qua scherpte.
Demosaicing is niet bepaald goed te noemen en resulteert in behoorlijke water color effecten, zowel in jpeg als in Adobe RAW.
Maar met Capture One zijn prima resultaten te behalen, zeker als je niet veel verder gaat dan iso400 en goed belicht, dan blijft het detail behoorlijk goed.

Wat me echter ook is opgevallen is de resolutie, volgens alle reviews en ook op de Fuji website zou het gaan op een 12MP sensor.
Wanneer je een RAW importeert in Adowbe RAW dan lijkt dat ook te kloppen, want ik zie dan een formaat van 4000x3000 pixels.
Echter wanneer ik de RAW in Capture One open, zie ik een formaat van 2816x2112 pixels, ofwel 6 megapixel.
Het lijkt er dus op dat de native resolutie slechts 6mp is en dat deze softwarematig wordt geïnterpoleerd naar 12mp, een truukje dat Fuji in het verleden ook al toepaste in de S9500 die ik destijds had.

Waarschijnlijk krijgt Adobe de instructie via het RAW bestand mee te interpoleren naar 12mp, net als alle overige instructies voor lenscorrecties ed, die in Adobe niet uit te zetten zijn, maar in Capture One dus wel. Dat verklaart ook waarom ik in diverse tests heb gelezen dat wanneer je het formaat op M (6mp) zet ipv L (12mp), de beeldkwaliteit een stuk beter is, meer detail en minder ruis.

Verder een prima camera voor erbij en voor onderweg, je moet alleen wel even leren wat de beperkingen zijn. Zo is het bijvoorbeeld niet handig om DR standaard op AUTO te zetten. Sterker nog, het is beter om expanded DR helemaal niet te gebruiken, omdat de kleine sensor al snel ruis gaat vertonen wanneer er twee stops onderbelicht wordt en de schaduwen vervolgens weer worden gepushed, de extra ruis die hierdoor ontstaat moet weer worden gecompenseerd met smearing in de deatails tot gevolg, zeker wanneer ze ook nog eens 2x geïnterpoleerd worden. Wat namelijk ook opvalt is dat RAW niet beschikbaar is in EXR mode, ook niet wanneer je EXR Resolution Priority mode kiest. Je krijgt dan alleen een jpeg bestand, wat dus al het vermoeden wekt dat er onder de motorkap behoorlijk wordt gesjoemeld met de bestanden. Wanneer je EXR DR priority gebruikt gaat hij zelfs niet verder dan 6 megapixel, wat dus wederom doet vermoeden dat het 2x opblazen van de originele pixels niet bevorderlijk is voor de uiteindelijke kwaliteit en dus wordt de native resolutie gebruikt.

Out of the box had ik wat gemengde gevoelens over de beeldkwaliteit, maar nu ik 'm op 6mp heb gezet en DR100 als standaard heb staan, ben ik niet ontevreden over de jpeg's die uit dit cameraatje komen en wanneer je de RAW's in Capture One ontwikkelt is er nog veel meer detail uit te halen. Voor die 50,- eurootjes hoor je me verder ook niet klagen, maar wanneer ik 'm twee jaar geleden gekocht zou hebben voor 300,= dan was ik denk ik iets minder te spreken over de Fuji trukendoos.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3851
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Wat is er met de XF1?

Bericht door remoss »

Dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. Goede tips Arnold!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 964
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 392 times
Been thanked: 113 times

Re: Wat is er met de XF1?

Bericht door MacFuji »

Deels had ik ook al gelezen, maar Raw etc. dat gaat mijn dochter toch niet gebruiken. Verder valt het mij nog niet tegen.
Leuk / makkelijk retro cameraatje. Ik ben zeer tevreden. Vooral met de prijs/kwaliteit verhouding...toch?
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Plaats reactie

Terug naar “Camera's algemeen”