AF+MF

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

AF+MF

Bericht door FujiMoetie »

Hi Ik zie bij de firmware update staan AF+MF... wat betekend dit? Is dit de Fuji versie van Manual Override?
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

ghermse
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 10 nov 2014, 16:52
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: AF+MF

Bericht door ghermse »

AF + MF> Gelukkig, dit is een menu-optie en niet hard in de camera gebakken als ik eerst aanvankelijk had gedacht, want mijn voorkeur gaat uit naar UIT.

Als je deze optie te selecteert met JA dan kan je met handmatige scherpstelling te maken krijgen, terwijl in de AF-modus staat. Wanneer je de helft van de sluiterknop indrukt voor automatische scherpstelling op het onderwerp en dan indien je dat wenst, kunt je de scherpstelling verder afstellen met de handmatige scherpstelring, terwijl nog steeds op de ontspanknop half ingedrukt.

Dit is een leuke touch voor degenen die denken dat ze AF problemen ervaren, of bij weinig licht, of niet, of laat het anders gewoon uit. Als je denkt dat je dit al hebt gehad, is dit niet zo verkeerd, omdat de AF-L-knop in de modus handmatig scherpstellen je een direct AF gaf wanneer je dit nodig had.

Maar er is een groot verschil wat je nodig hebt om bewust AF bij handmatige scherpstelling de scène wordt bekeken met het diafragma wijd open te zetten FOCUS PIEK HIGHLICHT is dan echt makkelijker. In de AF + MF-modus, wordt de scène bekeken door de zoeker getoond met de geselecteerde diafragma wat betekent dat je handmatig proberen te lokaliseren om je focus met een grotere DOF en dat is niet gemakkelijk.
Greetz,
Gerard

FujiFilm X-H2S - VG-XH - X-T4 - VG-XT4 - XF 10-24mm f/4 R IOS - XF 16-55mm f/2.8 R LM WR - XF 23mm f/1.4 - XF 50mm f/1.0 R WR - XF 56mm f/1.2 R - XF 50-140mm f/2.8 R OIS WR - XF 150-600mm f/5.6-8.0 R LM OIS WR - XF 200mm f/2 - XF 1.4X f/2
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: AF+MF

Bericht door arnold_w »

Zoveel mensen, zoveel wensen.
Ik ben juist heel blij met deze "manual focus override", met mijn vorige Canon set gebruikte ik het ook regelmatig en vond het echt een gemis bij Fuji.
Juist met objectieven als de 56 1.2 is dit een welkome aanvulling, omdat ik nu veel nauwkeurig kan bepalen waar de focus moet liggen, dan dat de camera dat voor mij kan bedenken. Focus peaking gaat daarbij ook niet voldoende helpen is mijn ervaring, op het blote oog met 100% vergroting werkt voor mij prettiger.

Wanneer je bijvoorbeeld portretten van mensen of dieren fotografeert moet het oog haarscherp zijn, niet het puntje van de neus of de wenkbrauw. Op f/1.2 is de DOF zo krap dat een minuscule misfocus het scherptepunt net verkeerd legt. Door eerst globaal met AF het scherpstelpunt te kiezen en vervolgens te fine-tunen op het oog kun je veel sneller en nauwkeuriger de focus op het juiste punt leggen dan met trial & error (lees de camera laten gokken)

En voor wie het niet wil gebruiken is er idd de mogelijkheid de functie uit te schakelen.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: AF+MF

Bericht door FujiMoetie »

Ok dank jullie wel. Dus als ik het goed begrijp is het een autofocus mode waarbij je daarna met de focus ring nog bij kan stellen zonder de AF motor stuk te draaien?
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: AF+MF

Bericht door arnold_w »

Zoiets ja ;-)
De AF motor stukdraaien gaat sowieso niet, omdat het een "focus by wire" systeem is.
Bij SLR objectieven die geen manual focus override hebben zou je (met voldoende kracht) de boel wel kunnen slopen.

Als je regelmatig tussentijds handmatig moet focussen kan het dus handig zijn deze functie aan te zetten ipv telkens de AF/MF switch op de camera te moeten veranderen.
Ik vind het wel slim dat dit gewoon via de camera software aan- of uitgezet kan worden, bij de SLR is het hardware afhankelijk en kun je het niet uitschakelen.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Plaats reactie

Terug naar “Camera's algemeen”