RAW + JPG instellen op camera

Alles over bewerken van foto's
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

RAW + JPG instellen op camera

Bericht door PeterD »

Ik fotografeer in JPG en dat bevalt me goed.Maar toch wil ik af en toe wel eens een zijweggetje inslaan en maak een aantal opnamen in RAW en JPG(normal).
Ik fotografeer graag in de polders en dijken die we in West-Brabant hebben en ben met dit soort opnamen wel gecharmeerd van het 16x9 formaat.Ik stel dat regelmatig op mijn camera in.
Maar het valt me op dat alleen de JPG.s 16x9 zijn en de RAW altijd 3x2.Van wat googelen heb ik begrepen dat een RAW opname altijd 3x2 is en dat de JPG niks meer is dan een uitsnede daarvan.
Feitelijk kan ik dan beter altijd in 3x2 fotograferen en later de uitsnede aanpassen mocht ik dat willen.Dan heb ik er ook nog enige invloed op omdat het nu in de camera gebeurt.
Heb ik e.e.a. goed begrepen en klopt mijn redenatie ?
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 570
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 87 times
Contacteer:

Re: RAW + JPG instellen op camera

Bericht door dhrPeter »

Ja dat klopt Peter. En omdat je met raw meer beelddata hebt kun je die ook beter bewerken als een JPG.
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Re: RAW + JPG instellen op camera

Bericht door PeterD »

Bedankt.Ik kon er in de handleiding die ik nog regematig gebruik vanwege de vele mogelijkheden niks over terugvinden.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: RAW + JPG instellen op camera

Bericht door Patrick »

Het RAF bestand is altijd het hele beeld. Dus gewoon het 3x2 bestand met volledige resolutie. De instellingen zijn dus echt alleen van toepassing bij de JPG. Het is ook heel handig. Ik schiet regelmatig in zwart-wit, wetende dat de eventuele JPG bestanden waarschijnlijk toch de prullenbak ingaan, maar het helpt je bij het bepalen van de compositie en instellingen en zo. Ook een vierkante uitsnede die ik wel prettig vind bij zwart-wit is handig in dit verband. Achteraf kan je de uitsnede toch gewoon anders doen met de RAF file, maar het helpt je bij het maken van het beeld.

Dit werkt trouwens bij mijn Leica iets anders. Daar wordt de uitsnede in het RAW bestand gezet in Lightroom pikt dit automatisch op. Je ziet dan dus zoals je het geschoten hebt, maar je kan gewoon de uitsnede veranderen, want ook daar heb je het volledige beeld in het RAW bestand zitten.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”