MF objectieven

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Gemmaj
Berichten: 198
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 18:45
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: MF objectieven

Bericht door Gemmaj »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Dank jullie wel voor jullie adviezen, ga maar een beetje voor de gulden middenweg!
Best wel benieuwd hoe mijn Tokina 70-210 2.8 het straks op mijn X-pro gaat doen.
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: MF objectieven

Bericht door johant »

Met die Tokina doe je naar mijn mening niet echt recht aan de Fuji. Leuk om mee te experimenteren, maar probeer ook eens een goede prime op de kop te tikken.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: MF objectieven

Bericht door Ed Post »

Dat ben ik toch niet met je eens.
Er bestaan verrassend mooie oude objectieven met verrassend mooie resultaten.
En ja, daar zitten naast objectieven van merken waar je het niet van verwacht ook zoomobjectieven tussen.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: MF objectieven

Bericht door johant »

Ed, ik heb de Tokina gehad.

En ik had het over primes, niet noodzakelijk Fujinon primes.

Natuurlijk zijn er goede zoomlensen, maar de Tokina 70-210 is voor mij hooguit een middenmoter. Geen vergelijk bijvoorbeeld met de Canon FD 70-210/4.
Gebruikersavatar

Remco
Berichten: 14
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 20:51
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: MF objectieven

Bericht door Remco »

Sinds kort ben ik aan het experimenteren met oude MF lenzen. Ik heb inmiddels een Minolta MD Rokkor PG 50mm F1.4 een 135mm MD Rokkor f2.8 en ik sta op het punt een 28mm MD f2.8 aan t schaffen.

Kan iemand mij wat vertellen over de lenzen die ik heb? Dan heb ik het over de beschikbaarheid (zeldzaam), scherpte, kleuren, bouwkwaliteit en wat jullie er zelf van vinden.

De 28mm schijnt niet erg scherp te zijn op 2.8 maart daar lees ik ook meerdere verhalen over?
Deze lens kan ik kopen voor een klein bedrag van €50,- inclusief een Minolta XG-M met auto winder... Ook over deze body en winder weet ik weinig maar voor dat geld wil ik het eigenlijk allemaal wel hebben.

Ik heb ook geen idee waar ik goede film kan kopen en waar ik de negatieven digitaal kan laten maken?

Alvast bedankt voor het antwoord, ik ben erg benieuwd want ik wil naast m'n XT-1 nu ook met film gaan schieten...

Gr Remco
Fuji X-T1 + MHG-XT, Fujinon 18-55mm f2.8-f4 OIS, Fujinon 10-24mm f4, Minolta MD Rokkor PG f1.4, Minolta MD Tele Rokkor 135mm f2.8, Vivitar 300mm f5.6
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: MF objectieven

Bericht door Ed Post »

Wellicht is dit forum dan interessant voor je?

http://www.analoogfotoforum.nl

Voor gebruik op de Fuji X camera's kan je ook hier eens rondneuzen.

http://www.fujix-forum.com/forums/adapt ... -forum.56/
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: MF objectieven

Bericht door johant »

Negatieven digitaliseren is de achilleshiel van het analoge fotograferen in het digitale tijdperk, naar mijn mening. Het is of duur, of tijdrovend, of teleurstellend.

Als je niet zelf wilt ontwikkelen (in Utrecht heb ik goede ervaringen met uitgerekend de HEMA!) en toch met zwartwit wilt spelen, dan is Ilford XP2 een mooie film. Kodak BW400CN bevalt mij zelf wat minder. Ik weet niet of de HEMA ook digitaliseert, en hoe goed het resultaat is.

Als je wel zelf wilt ontwikkelen, dan vind ik persoonlijk Ilford HP5 een lekker klassieke film ... is ook niet zo kritisch, en heeft echte korrel. Scannen is meer gedoe dan met XP2 en BW400CN, naar mijn mening.

Ik ben een jaar of twee geleden opgehouden met film (heb nog wel wat rolletjes in de vriezer) ... de hoeveelheid gedoe woog voor mij niet meer op tegen het resultaat, vooral door het scannen.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: MF objectieven

Bericht door Ed Post »

De HEMA kan het voor je op CD-ROM zetten.
Of de kwaliteit goed is weet ik niet.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

Remco
Berichten: 14
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 20:51
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: MF objectieven

Bericht door Remco »

Dank voor jullie antwoorden. Ik ga niet zelf ontwikkelen, meer omdat ik dit nog nooit gedaan heb.
Ik zal toch nog even op zoek moeten naar iets of iemand die mijn negatieven kan digitaliseren. Ik heb niets aan afdrukken (tenzij het echt een mooie plaat is)

Is €50,- voor deze body (met winder en MD 28 f2.8) een mooie prijs? Ervan uitgaand dat alles werkt natuurlijk.
En wat doet die auto-winder precies?

Gr
Fuji X-T1 + MHG-XT, Fujinon 18-55mm f2.8-f4 OIS, Fujinon 10-24mm f4, Minolta MD Rokkor PG f1.4, Minolta MD Tele Rokkor 135mm f2.8, Vivitar 300mm f5.6

MajorB
Ex-fXf
Berichten: 410
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 10:25
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 28 times
Gender:

Re: MF objectieven

Bericht door MajorB »

Remco,

bij de oude spiegelreflexen moet je met je rechter duim de hendel naar rechts bewegen om de film te transporteren voor het volgende beeld.
Met een autowinder, ook wel motorwinder, genoemd gaat dat "automatisch" en kun je sneller opnames achter elkaar maken.
Hij wordt onder de camera geschroefd net als de vg-xt1 en met een klein motortje spoelt hij de film door. Met 24 of 36 beelden op een film ben je zo klaar als je je vinger te lang op de ontspanknop houdt. :)

Over de waarde van de camera met lens kan ik weinig zeggen. Als ik zou mogen gokken zou de body max €10 opbrengen en de lens max €25, zo maar wat bedragen die ook op MP en eBay te vinden zijn.
.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: MF objectieven

Bericht door Ed Post »

Ed Post schreef:Dat ben ik toch niet met je eens.
Er bestaan verrassend mooie oude objectieven met verrassend mooie resultaten.
En ja, daar zitten naast objectieven van merken waar je het niet van verwacht ook zoomobjectieven tussen.
Nog even voor alle duidelijkheid, ik bedoel dus niet specifiek eerdergenoemde Tokinalens.
Ik doelde op het feit dat je met oud glas best wel eens verrast wordt met de resultaten.
Dit kan dus positief zijn, maar óók negatief uitpakken.
Gewoon een kwestie van uitproberen, de adapters kosten bij de Chinees haast niets.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”