MF objectieven

Gebruikersavatar

Gemmaj
Berichten: 198
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 18:45
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: MF objectieven

Bericht door Gemmaj »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

oke, dankjewel.
Gebruikersavatar

KeesDeBruin
Berichten: 63
Lid geworden op: di 10 feb 2015, 10:02

Re: MF objectieven

Bericht door KeesDeBruin »

Gisteren aan get spelen geweest met een oude Sigma 70-300 APO lens. Is wel geen MF objectief maar met een adapter worden ze dat vanzelf :) Het is wel te merken dat dit geen MF lens is want scherpstellen is een drama door de stugge en zeer korte slag. Ook even m'n Nikon 85DX micro geprobeerd en dat gaat echt een stuk beter. Beide trouwens met een Metabones Nikon G adapter.
Fujifilm X-T1 met wat lenzen...
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: MF objectieven

Bericht door Ed Post »

Ik vind AF (en G) objectieven niet zo geschikt voor manuele scherpstelling vanwege de korte scherpstelslag.
Manuele objectieven zijn veel prettiger scherp te stellen.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

throttlemeister
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 22:42

Re: MF objectieven

Bericht door throttlemeister »

Ik heb sinds kort een Russische Jupiter 11 135/f4 uit de jaren 60 via een adapter op de Fuji. Leuke lens en werkt allemaal prima via een adapter. Er zijn hele leuke lenzen heel goedkoop te verkrijgen als je geen bezwaar hebt tegen handmatig scherpstellen.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 | XF23mm F1.4 | XF35mm F1.4 | Helios 44M-6 58mm F2
www.sport-touring.eu
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: MF objectieven

Bericht door André »

Natuurlijk heb ik er ook nog wel een paar.

1. Leica 200mm f4
[img]https://c1.staticflickr.com/1/485/19187 ... a572_b.jpg[/img]XT1Leica200mmf4 by André van der Molen, on Flickr

2.El Nikkor 50mm f2.8N in retro op Nikon tussenringen.
[img]https://c1.staticflickr.com/1/558/19005 ... 7cb0_b.jpg[/img]XT1ElNikkor50mmf2.8N2xPK13 by André van der Molen, on Flickr

3.Micro Nikkor 105mm f4 Ai+PN1
[img]https://c1.staticflickr.com/1/419/18571 ... 5f8e_b.jpg[/img]XT1MicroNikkor105mmf4PN1 by André van der Molen, on Flickr

4.Micro Nikkor 200mm f4 Ai
[img]https://c4.staticflickr.com/4/3709/1900 ... 016d_b.jpg[/img]XT1MicroNikkor200mmf4Ai by André van der Molen, on Flickr

5.Nikon 180mm f2.8 ED
[img]https://c1.staticflickr.com/1/424/19187 ... 71e3_b.jpg[/img]XT1Nikon180mmf2.8EDAis by André van der Molen, on Flickr

6. Sigma 600mm f8 Mirror+ Nikon TC200
[img]https://c1.staticflickr.com/1/558/19007 ... d03b_b.jpg[/img]XT1NikonTC200Sigma600mmf8 by André van der Molen, on Flickr

Er zijn nog meer El Nikkor en Schneider Kreuznach Comonon objectieven in verschillende brandpunten. Voorlopig kan ik alle kanten op die ik wil.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: MF objectieven

Bericht door Ed Post »

Ik heb inmiddels ook een doos vol objectieven van allerlei merken zoals Fujica, Olympus, Minolta, Konica, Pentax en Super Takumar bij elkaar gesprokkeld.
Daar naast ook wat Russisch spul en oud Bessamatic en natuurlijk heel veel Nikon spul.
De bijpassende adapters kosten op Ebay bijna niets.
Erg leuk om mee te spelen en de Fuji leent zich daar prima voor.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: MF objectieven

Bericht door jhh »

Ed Post schreef:Ik vind AF (en G) objectieven niet zo geschikt voor manuele scherpstelling vanwege de korte scherpstelslag.
Manuele objectieven zijn veel prettiger scherp te stellen.
Dat geloof ik direct. De Samyang stelt voor mij ook handmatig prettiger scherp dan de meeste Fuji XF lenzen.

Die Porst- en Revuelenzen, waren vroeger in mijn beleving goedkoop spul dat je links liet liggen.
Ik verbaas me over de kwaliteit die de lenzen nu zouden hebben!?
Zijn ze echt goed? Dan was de prijs-kwaliteit verhouding heel bijzonder. :shock:
Gebruikersavatar

Topic Starter
Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: MF objectieven

Bericht door Ed Post »

Bij de Porst lenzen is het eerst uitvissen of het door Fuji gemaakte lenzen zijn.
Fuji heeft destijds diverse typen lenzen voor Porst gemaakt waarvan ook met EBC coating.
Uiteraard mag de benaming EBC niet worden gebruikt op deze lenzen.
Revue lenzen zijn bij mijn weten niet door Fuji gemaakt.

Zie ook: http://forum.mflenses.com/the-relations ... 67902.html
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: MF objectieven

Bericht door jhh »

Ed, bedankt voor de link;
Er blijkt nogal speurwerk voor nodig om de fabrikanten van Porstlenzen te achterhalen. En daardoor kom je kennelijk ook wisselende kwaliteit tegen.

Ik probeer mijn lenzen tot overzichtelijke proporties te beperken. Maar iedereen doet dat anders. In mijn ogen benoem jij met jouw bijzondere collectie haast grote museum-achtige verzamelingen!
Veel plezier er mee!
Gebruikersavatar

Gemmaj
Berichten: 198
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 18:45
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: MF objectieven

Bericht door Gemmaj »

Ouder draadje, maar mijn vraag gaat wel over MF-objectieven. Fotografeer nog steeds met een DSLR van Sony. Heb hier een mooie serie objectieven bij.
Nu zag ik van Kipon een adapter voor 95 euro waarmee ik die voornamelijk objectieven van Minolta op de Fuji zou kunnen gaan gebruiken. Werkt zoiets goed
en wie heeft er al meer ervaring mee?
Gebruikersavatar

KeesDeBruin
Berichten: 63
Lid geworden op: di 10 feb 2015, 10:02

Re: MF objectieven

Bericht door KeesDeBruin »

Geen ervaring met Sony/Minolta lenzen maar heb een aantal M42 lenzen en die werken met een adapter zonder problemen op de X-T1. Ook m'n Nikon lenzen werken zonder problemen met de juiste adapter voor zowel de F alsook G-type lenzen. De laatste hebben geen diafragma ring en de adapter heeft een instel ring om een diafragma in te stellen. Dit gaat overigens wel van 0 tot 7 (vol open tot minimaal diafragma) en niet via de gebruikelijke stops.
Fujifilm X-T1 met wat lenzen...
Plaats reactie

Terug naar “Objectieven algemeen”