X100 VI is er

Gebruikersavatar

HenkV
fXf sponsor
Berichten: 616
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 9 times
Gender:
Contacteer:

Re: X100 VI is er

Bericht door HenkV »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Hierboven deelde ik mijn enthousiasme voor deze lens, enthousiast ben ik nog steeds, maar bij het lezen van de grote stroom aan filmpjes en reviews ervan op You Tube kwam ik deze beoordeling tegen van Pal2tech, een man die ik al tijden volg met zijn kanaal. Hij brengt me aan het twijfelen: hij stelt dat een bezitter van een XT-5 zich nog eens achter zijn oren moet krabben alvorens de aanschaf van een X100VI te overwegen. Hoewel hij goed te spreken is over die X100VI ziet hij weinig verschil, want bijvoorbeeld dezelfde processor, 40MP -trans en IBIS.



Ik doe hoofdzakelijk aan straatfotografie (overigens ben ik van plan de komende week te starten met het plaatsen van foto's ter lering, voor mezelf, en vermaak), maar de XT-5 is qua grootte forser van uitvoering dan de X100VI en in combinatie met de lenzen die ik gebruik, met name de 33mm 1.4 WR, val ik naar mijn gevoel een beetje teveel op en met de X100VI is daar minder sprake van.

Maar bij het zien van de beoordeling van Pal2tech begint mijn twijfel en vraag ik me af of ik met de aanschaf van deze pancake, https://fujifilm-x.com/nl-nl/products/l ... mf28-r-wr/, niet hetzelfde bereik en tegen veel minder kosten.

Mijn vraag is hoe beoordelen jullie dit en heeft iemand ervaring met die laatste lens en zo ja, wat zijn dan de conclusies daarbij .

Dank bij voorbaat.
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3075
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 14 times
Been thanked: 157 times
Gender:
Contacteer:

Re: X100 VI is er

Bericht door Patrick »

De 100 is gewoon en ander ding dan een XT-5. Zelfs al zit er ongeveer hetzelfde in. De 100 is een camera die je altijd bij je hebt en waar je anders mee kan werken dan de 5 door de andere zoeker. Voor straat, reizen, etc. Zou ik niet verder kijken als je uitkomt met een 23mm. Niet? Koop dan de 5 met een of een paar mini-primes.

Ik heb nooit een X100 camera gehad, maar mijn Leica Q3 is natuurlijk een soortgelijke camera. Geweldig breed inzetbaar. Ik zou me geen zorgen maken dat je de X100 niet fijn zal vinden!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

HenkV
fXf sponsor
Berichten: 616
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 9 times
Gender:
Contacteer:

Re: X100 VI is er

Bericht door HenkV »

Patrick schreef: zo 03 mar 2024, 11:00 De 100 is gewoon en ander ding dan een XT-5. Zelfs al zit er ongeveer hetzelfde in. De 100 is een camera die je altijd bij je hebt en waar je anders mee kan werken dan de 5 door de andere zoeker. Voor straat, reizen, etc. Zou ik niet verder kijken als je uitkomt met een 23mm. Niet? Koop dan de 5 met een of een paar mini-primes.

Ik heb nooit een X100 camera gehad, maar mijn Leica Q3 is natuurlijk een soortgelijke camera. Geweldig breed inzetbaar. Ik zou me geen zorgen maken dat je de X100 niet fijn zal vinden!
Dank Patrick voor je snelle reactie...neem het mee bij mijn overwegingen
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3857
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: X100 VI is er

Bericht door remoss »

Srdlm schreef: vr 01 mar 2024, 20:55 Ik ben benieuwd of het objectief ook aangepast is op de hogere sensor resolutie.
Wat ik begrepen heb is het objectief op versie V al een verbeterde versie. Voor VI is deze niet aangepast maar zoals Patrick al aangaf was dat blijkbaar niet nodig.
Ik heb de X00VI inmiddels binnen en de foto's zijn inderdaad ragscherp. IBIS werkt ook ergggg goed!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Plaats reactie

Terug naar “X100VI”