Es bij zonsopkomst, Fuji X Weekly Kodak Ektar 100 simulatie

Bossen, velden, meren en zeeën
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 573
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 88 times
Contacteer:

Es bij zonsopkomst, Fuji X Weekly Kodak Ektar 100 simulatie

Bericht door dhrPeter »

X-pro3, 50mm F/2 R WR, ISO 2000, F/5,6 ,1/250s , Kodak Ektar 100 simulatie.

Afbeelding

De zon komt schuin rechtsachter op. Vaak is de lucht tegenover de opkomende of ondergaande zon net zo interessant.
Gebruikersavatar

PeterD
fXf sponsor
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Re: Es bij zonsopkomst, Fuji X Weekly Kodak Ektar 100 simulatie

Bericht door PeterD »

Fijne plaat die rust uitstraalt.Moest je zo,n hoge ISO gebruiken ?
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 573
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 88 times
Contacteer:

Re: Es bij zonsopkomst, Fuji X Weekly Kodak Ektar 100 simulatie

Bericht door dhrPeter »

Dank je Peter.

Bij die simulatie hoort ISO AUTO tot 6400, ik heb de min. sluitertijd op 1/250 omdat ik niet meer zo'n vaste hand heb en camera + objectief geen beeldstabilisatie. De "korrel" in de foto hoort bij de simulatie van de Ektar 100.
Ik weet niet of dit "natuurgetrouw" is want in de film-tijd gebruikte ik diafilm en zwart-wit film. Maar de combinatie van de kleurweergave en "korrel" vind ik van de simulatie bij dit soort foto wel mooi.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3074
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Es bij zonsopkomst, Fuji X Weekly Kodak Ektar 100 simulatie

Bericht door Patrick »

Als de korrel het DOEL is, dan zou het niet Auto TOT 6400 zijn, maar vast. Ik zou, als je vaker dit soort dingen fotografeert bij afnemend licht, eens kijken hoe ver je kan gaan bij een statisch onderwerp bij verschillende brandpunten. Op zich is 1/250 bij weinig stabiliteit zonder stabilisatie een prima keuze.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 573
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 88 times
Contacteer:

Re: Es bij zonsopkomst, Fuji X Weekly Kodak Ektar 100 simulatie

Bericht door dhrPeter »

Nee, bij deze simulatie niet persé het doel om korrel te zien Patrick. Wat betreft de sluitertijden: ik fotografeer al 50 jaar dus ik weet hoever ik kan gaan en ook dat hoe ouder ik wordt de tijden steeds sneller moeten :D
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3854
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Es bij zonsopkomst, Fuji X Weekly Kodak Ektar 100 simulatie

Bericht door remoss »

Ik vind het een fijne foto om naar te kijken Henk, er zit inderdaad een mooie rust in.

Fuji X Weekly heeft erg veel "recipes". Ben er ook mee aan het stoeien, erg leuk.

Jij hebt overigens toch ook een X-T4 met IBIS? Die lijkt mij, met oog op minder vaste handen, wat geschikter om mee op pad te nemen dan de X-Pro3...
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 573
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 88 times
Contacteer:

Re: Es bij zonsopkomst, Fuji X Weekly Kodak Ektar 100 simulatie

Bericht door dhrPeter »

@remoss Die vertoont sinds een paar maanden terug voor de tweede keer dezelfde storing als waar hij voor "gerepareerd" was door Kleve, René.
Die gaat ook niet voor een derde keer opgestuurd worden, daar heb ik geen vertrouwen meer in.

De Pro3 had ik al heel lang zin maar je ziet ze zelden tweedehands aangeboden worden.
Deze stond bij een grote fotozaak aangeboden in zeer goede staat en ik heb de foto's goed bekeken of ik geen sporen zag. Na levering bleek de uitvoering (zwart) niet hetzelfde als op de foto's (titanium meen ik) maar wel zo goed als nieuw zonder gebruikssporen en met maar 1530 kliks. Toevallig had ik ook liever een zwarte dus heb ik hem gehouden en ben er erg blij mee. Vooral de combinatie optische zoeker met de kleine primes is fantastisch om mee te fotograferen.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3854
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Es bij zonsopkomst, Fuji X Weekly Kodak Ektar 100 simulatie

Bericht door remoss »

Helder Henk. Balen van die X-T4, maar het is zoals het is.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 370
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 57 times
Been thanked: 26 times
Gender:
Contacteer:

Re: Es bij zonsopkomst, Fuji X Weekly Kodak Ektar 100 simulatie

Bericht door MauvdL »

Fijne kleuren, roze, paars en blauw. Geen idee of dat beter wordt door dit recept. Ik speel er ook regelmatig mee, maar niet elke onderwerp is geschikt voor één recept.

Waar ik ook nieuwsgierig naar ben is welke Fuji 's je vóór deze Pro3 gebruikte. En wat je nu meer/beter bevalt.
Ik ben toevallig ook aan het struinen naar deze camera en ze komen best nog wel eens op de markt. Twijfel op dit moment nog over een bod. :?
Mijn X-E3 gebruik ik vaker dan de X-T3 en de manier van fotograferen zonder display aan bevalt mij best. Hij is alleen wat klein, soms handig, maar niet altijd wenselijk.
Mijn T3 ligt trouwens al 3 weken in Kleve voor een nieuw instelwieltje achterop. (Ad € 98)
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 573
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 88 times
Contacteer:

Re: Es bij zonsopkomst, Fuji X Weekly Kodak Ektar 100 simulatie

Bericht door dhrPeter »

@MauvdL Het recept haalt het rood wat op Maurice, en inderdaad zijn de recepten niet voor alle onderwerpen even geschikt.

Ik ben met een T20 in het Fuji systeem gestapt, daarna T2, E3, alles ingeruild voor een T4 daar kwam een E4 bij en die heb ik weer ingeruild voor een T30II. Toen de T4 de geest gaf heb ik een gebruikte T2 aangeschaft omdat ik voor m'n wandelingen in NL en Tirol een weersbestendige camera wilde hebben. Als op dat moment de Pro3 op m'n pad was gekomen had ik die al eerder aangeschaft.

Het grote verschil met de andere series is natuurlijk de optische zoeker die ik echt super vind. Er wordt geschreven dat het een camera is voor mensenfotografie maar ik vind hem heel fijn voor landschap in combinatie met de 35mm F/2 R WR, 23mm F/2 R WR en 50mm F2 R WR.
Plaats reactie

Terug naar “Bossen, land- en waterschappen”