X-T1 twijfel

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Niels
Berichten: 34
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:19

X-T1 twijfel

Bericht door Niels »

Zoals ik al in mijn voorsteltopic vertelde twijfel ik momenteel over de aanschaf van een X-T1.

Momenteel gebruik ik een Nikon D7000 in combinatie met een 16-85 en een 50mm 1.4 samen met een Sb700. Ik merk dat ik de Nikon steeds meer thuis laat liggen en eventueel de X20 meeneem. Sinds ik de X20 heb ben ik me aan het verdiepen in het Fuji scala en ben erg onder de indruk van de X-T1. Alleen is de vraag, moet ik de overstap maken ja of nee.

Voordelen voor mij: Fantastische viewfinder, lekker compact, minder gewicht en kwalitatief gelijk aan of beter dan mijn D7000 en nog wat andere kleine zaken zoals focus assist.

De twijfel voor mij is dan ook, ga ik body van een DLSR niet missen, kan ik met de D7000 dingen die de X-T1 niet kunnen, moet ik weer investeren in een flitser, of is de bijgeleverde flitser als basis prima.

Ik doe voornamelijk straatfotografie, dus daar weet ik zeker dat de Fuji daar tot z'n recht komt en ik de Nikon niet zal missen, in tegendeel.
Maar net zoals vorige week was ik productfotografie aan het doen en dan vind ik m'n Nikon heerlijk werken en vraag ik me af of de X-T1 dat zou kunnen evenaren.

Helaas kan en wil ik niet beide camera's naast elkaar houden, het is de een of de ander ;)
Voorkeur voor objectieven voor de Fuji zouden zijn, de 18-55 en de 35 en/of de 60mm.
Indien ik de Nikon boel verkoop, kan ik door BTW teruggave redelijk de boel ruilen hoop ik.

Hopelijk komen er in dit draadje wat adviezen, welke me over de streep of juist niet kunnen trekken.

Volgende week op vakantie, met de D7000 een mooie test of dit een blijvertje is, of dat ik alleen maar aan de Fuji kan denken ;)

Groeten Niels
FAS, ook alweer zo verdraaid hardnekkig
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: XT-1 twijfel

Bericht door Patrick »

Juist voor productfotografie lijkt een EVF me juist een voordeel. Dus ik begrijp je angst wat dat betreft niet...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

andrejanssen
fXf sponsor
Berichten: 176
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:46
Voornaam: Andre
Locatie: Amersfoort
Gender:
Contacteer:

Re: XT-1 twijfel

Bericht door andrejanssen »

Misschien een beetje flauw, maar zo os het niet bedoeld maar het is niet de XT-1 maar de X-T1.

Tja als je voornamelijk aan straatfotografie doet, is een kleine onopvallende camera natuurlijk een must, dus een X-T1.
Fuji X-T1 : 18-55 : 55-200 : 27 : 35 : 56 : FLITSER
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3851
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: XT-1 twijfel

Bericht door remoss »

Product fotografie werkt ook erg fijn met de Fuji, ik heb er al heel wat horloges mee op de kiek gezet. Ik ben geheel overgestapt en voor het werk wat ik er mee doe werkt de Fuji set uitstekend. Maar goed ik fotografeer geen rennende kippen en honden, laat staan voetballers.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: XT-1 twijfel

Bericht door André »

Een duidelijke vraagstelling. Je flitst en hebt twijfels over de flitsprestaties van de XT als ik je goed begrijp.
De meegeleverde flitser is leuk voor invulwerk maar meer ook niet.

Ik flits mijn SB900, SB600 en Youngnuo 565EX flitsers met de XT maar, daarbij gebruik ik een trigger en flits ik volledig manueel.
Dan is er geen enkel probleem.
Ik trigger ze met de Pixel Soldier. Een lekker goedkoop setje.
Ik heb ook een draadje aangemaakt waar triggers in worden benoemd die er goed mee werken. viewtopic.php?f=37&t=38

Dus als je met manueel flitsen, ala ALE, geen problemen hebt kun je met de Nikon flitsers prima uit de voeten.
Dat is dus geen belemmering. Ik kan het weten als CLS gek.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
Niels
Berichten: 34
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:19

Re: XT-1 twijfel

Bericht door Niels »

Waarom denk je dat Patrick? Omdat je meteen resultaat ziet van je belichting etc? Heb je inderdaad een punt, maar productfotografie is echt niet iets wat ik veel doe. De angst in het overstappen zit misschien meer in het.... zal ik iets missen? Maar ik zou niet weten wat ;-) Ja, m'n dual SD slot 8-)

Oh ja inderdaad André, pas het meteen even aan ;)
En ik denk ook dat met straatfotografie de Fuji in het voordeel is....
FAS, ook alweer zo verdraaid hardnekkig
Gebruikersavatar

Topic Starter
Niels
Berichten: 34
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:19

Re: X-T1 twijfel

Bericht door Niels »

Ik geen kippen of voetballers Remoss, wel kinderen ;)
Maar over de AF maak ik me bij de Fuji geen zorgen.

Goed om te weten van het flitsen André, daar ga ik me eens in verdiepen.
Ik flits niet extreem veel, maar wil wel de optie hebben dat ik het kan wanneer nodig.

Misschien omdat ik niet sterk overtuigende argumenten heb twijfel ik juist.
De stap van een D3000 naar een D7000 was enorm, qua opties en prestaties, deze switch ligt meer gevoelsmatig denk ik.

Ach ja, tot die tijd lees ik me heerlijk in, kijk video's over de X-T1 en kijk plaatjes :mrgreen:
FAS, ook alweer zo verdraaid hardnekkig
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”