.
Dan nu ook maar mijn visie die waarschijnlijk veel verder gaat dan die van anderen.
Registratie Fotografie is een vorm van fotografie waarin een gefotografeerd beeld exact volgens de werkelijkheid wordt vastgelegd. In het beeld mogen geen veranderingen worden aangebracht die de werkelijkheid aantasten. Wel mag nog iets aan contrast en/of helderheid gedaan worden om het beeld met beoordeling door het oog beter tot zijn recht te laten komen (opheffen van de beperkingen van de camerasensor ten opzichte van het menselijk oog). Ook mogen stofjes op film of vlekjes op de camerasensor worden weggewerkt. Immers die maakten geen deel uit van het oorspronkelijke beeld, maar zijn imperfecties van de techniek.
Deze vorm van fotografie vinden we in de fotojournalistiek, de medische fotografie, de technische/wetenschappelijke fotografie.
Aan de andere kant van het fotografisch spectrum vinden we de verbeeldende fotografie, namelijk als vorm van beeldende kunst. Daar waar we ook schilderijen, beeldhouwwerk, grafische vormgevingen, wandtapijten, etc toe rekenen. Zelfs sommige tatoeages en graffiti worden als kunst aangemerkt.
Bij al deze vormen van kunst staat de artistieke vrijheid van de kunstenaar voorop. Die laat zich in niets beperken, wat niet wil zeggen dat alles mooi gevonden wordt.
Het strekt zich uit van een exacte weergave tot een volledig abstracte weergave en alles daar tussenin.
Het is aan de maker van een beeld om te bepalen wat hij de kijker door zijn oog wil laten zien en beleven.
Bij vrijwel alle vormen van beeldende kunst is die artistieke vrijheid in de loop der eeuwen gegroeid en met vertraging geaccepteerd.
Fotografie is echter een nog jonge vorm van beeldende kunst, waarin die groei en vertraagde acceptatie nog volop gaande is.
Het nadeel van de fotografie t.o.v. de andere vormen van beeldende kunst is dat de gebruikte hulpmiddelen, de camera, in de basis een vrijwel exacte werkelijkheid vastlegt.
Waar de schilder, beeldhouwer, etc. zijn artistieke beleving gaat uiten vanuit een volledig blanco begin, start de fotograaf met een exact vastgelegde basis waar hij alleen invloed kan uitoefenen op de te kiezen compositie.
Qua beeldbepaling heeft de fotograaf een voorsprong, maar artistiek gezien staat hij duidelijk op achterstand.
Vanuit de exacte basis moet de fotograaf een beleving in de foto overbrengen en kan daarvoor gebruik maken van verschillende gereedschappen en technieken. Deze zijn veel uitgebreider dan die van de andere beeldende kunstenaars met alle mogelijke risico’s van verkeerd gebruik.
Toch worstelen alle kunstenaars met het uiten en overbrengen van hun diepste beleving naar en op de kijker.
Neem als voorbeeld een mooie zonsondergang of een uitzicht op de Grand Canyon. Technische gezien onmogelijk om het zicht en de beleving daarvan in een 2-dimensionaal vlak weer te geven. Een kunstenaar moet alle technische vaardigheden aanwenden om de emoties bij het beeld op de kijker over te brengen. Dat kan door het versterken van kleuren, het weghalen van een object dat afleidt, het wegsnijden van delen waardoor het beeld wordt versterkt. Daarin is alles geoorloofd. Immers de beeldende kunstenaar wil de kijker laten zien welke beleving hij in het hoofd heeft, niet het exacte beeld.
De kunstenaar creëert zijn beeld en dan mag zelfs een saaie lucht verfraaid worden met een mooie wolkenpartij.
Een schilder zet de basis ook wel eens neer op een loodgrauwe dag en schildert het in het atelier af met een prachtige wolkenlucht.
Dat alles maakt niet uit. De kunstenaar laat ons kijkers het eindresultaat zien en niet de totstandkoming. Bij de Nachtwacht vraagt toch ook niemand zich af of het een fotografische weergave door Rembrandt is. We beoordelen het beeld zoals het ons voorgehouden wordt.
Wat betreft de hier getoonde foto. De fotograaf geeft hiervoor zelf aan dat het beeld hem niet veel doet en dat het een snel genomen snapshot is.
Eigenlijk legt hij een gebeurtenis vast, waarvan het ook niet zijn bedoeling was om een mooi beeld te creëren. Vandaar dat hij er voor gekozen heeft om het niet te bewerken.
Ook dat mag. Op mijn beurt mag ik er dan niet door geraakt worden.