LightRoom 6

Alles over bewerken van foto's
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: LightRoom 6

Bericht door FujiMoetie »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ik zit met het zelfde André
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: LightRoom 6

Bericht door arnold_w »

Had daar in het begin bij de overgang naar C1 ook wat problemen mee, maar uiteindelijk losgelaten.
Voor de Canon gebruikte ik een X-Rite ColorChecker Passport met daarnaast een gekalibreerde iMac met Spider4. Dat laatste blijft uiteraard, maar die ColorChecker gebruik ik niet meer, deed ik in LR al niet meer, omdat ik de Fuji kleuren fraaier vind dan de accurate kleuren via de X-rite checker. Juist de manier waarop de Fuji kleuren worden weergegeven is wat de meesten aantrekkelijk vinden, ik zie dus geen reden om dat te corrigeren met kalibratie.

Capture One ondersteund de checker niet, maar dat vind ik dus niet zo'n probleem. Ik zit toch altijd te tweaken met kleur en contrast omdat ik mijn eigen draai wil geven aan het eindresultaat, lekker belangrijk dat de basis dan 100% accuraat is. Voor de monitor is het uiteraard wel belangrijk, maar dat staat los van het gebruikte fotoprogramma.

Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van open source programma's, de kans dat zo'n programma toekomst heeft is een stuk kleiner en je opnieuw opgebouwde workflow zou dan zomaar eens verspilde moeite kunnen zijn. Als je in LR of C1 gewend bent om met een catalogus te werken dan kun je er vanuit gaan dat deze na tig updates en jaren verder nog steeds werkt. Als de initiatiefnemers van een open source programma de stekker eruit trekken dan is er dus geen ontwikkeling meer voor toekomstige cameramodellen en kun je weer opnieuw beginnen.

Ik heb Light Zone al eens geprobeerd op een Windows laptop, maar na 1 dag weer verwijderd, kwaliteit vond ik tegen vallen. Voor de Mac is er sinds kort ondersteuning, maar staat nog in de kinderschoenen.

Ik blijf erbij dat C1 momenteel het beste is voor de ontwikkeling van Fuji RAF's. Als je hoofdzakelijk in RAW fotografeert vind ik de software van een net zo groot belang als de hardware. In de apparatuur zijn al de nodige investeringen gedaan, dan ga ik niet bezuinigen op het laatste stukje van het proces.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: LightRoom 6

Bericht door André »

Ik gebruik de CCP als basis. Hoe minder je hoeft te tweaken hoe kleiner de toevoeging van ruis zal zijn.
Dat is mijn gedachtegang en reden voor het gebruik van de CCP. Zeker bij gemengde licht situaties kan dat ook enorm prettig zijn.
Ik heb geen zin om enorm veel tijd te investeren in kleur correcties. De accurate basis krijgt nog wel een klein smaak tweakje.

Ik heb de Fuji gekocht vanwege het gewicht en dat heeft medische gronden.
Ik schiet af en toe in JPG en doorgaans in RAW. Ook gebruik ik externe lichtmeters opvallend en spot.
Ik heb dus een hele andere werkwijze. De zelfde die ik met mijn Nikon ook deed.
Als LR nu wel eens geschikt werd voor de Xtrans sensor kon ik er mee blijven werken en het maximale uit de sensor halen.
C1 kan ik maar niet aan wennen. Heb het wel degelijk geprobeerd.

Voor mij is het ook erg belangrijk dat de workflow eenvoudig is.
Hoe beter je de foto maakt hoe minder je achteraf hoeft te doen. Dat is mijn insteek.
Daarom ben ik ook, in principe, erg content met LR.
Als ik geen beter alternatief kan vinden kan het ook best zijn dat ik in V 5.X blijf hangen tot er een versie is met een waardevolle verbetering.

Qua open source heb je wel gelijk, maar niet altijd. Light Zone was een betaald progje dat is gestopt en die de broncode open heeft gegooid.
Daar zit misschien nog wel groei in. Zoals ik al aangaf ben ik het aan het bekijken. In de nieuwste bèta versie zit de Xtrans sensor codec van de Pro1 en de X-E1. Het staat nog niet definitief vast waar ik mee verder ga. Ik hoop op LR, maar ik ben er een beetje bang voor.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: LightRoom 6

Bericht door FujiMoetie »

Ik hoop ook de LR uit eindelijk met een update komt.. ik heb nu een abonnement voor PS CC en LR. Dus standaard de meest up to date versie... alleen gebruik ik LR nu niet. En dat is jammer. Fuji kleuren... bedoel je de raw output of de Jpg processing?
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: LightRoom 6

Bericht door arnold_w »

Zonder te willen aandringen op C1, de gewenning heeft me een week of twee gekost. Mijn broer, Olympus en fanatiek (ex) LR gebruiker (hij geeft zelfs uitgebreide LR cursusen) is overgestapt naar C1 en zweert er nu bij. Ik (en hij) vind(t) kwaliteit toch net nog een tikkie belangrijker dan gemak en workflow.

Als je je iets verder verdiept en de moeite neemt om het programma te leren kennen, dan merk je echt dat je er heel veel mee kunt en dat je zaken ook kunt vereenvoudigen. Een van de sterke punten vind ik dat je de workspace helemaal kunt personaliseren. Alle toeters en bellen die je nauwelijks gebruikt haal je eruit en je stopt die zaken erin die je veelvuldig gebruikt. Je toolscherm en lightboxscherm kun je naar eigen smaak links, rechts of onder plaatsen en ondersteund ook dual monitor, dus de foto groot op 1 scherm en de tools op het andere scherm.

Je maakt een basis preset die je automatisch toepast bij import en met een paar muisklikken is de foto klaar. Vanuit C1 kun je extern editten in PS of in NIK en weer verder gaan in C1.

Het is het meest gehoorde argument die ik overal lees, "ik ben gewend aan LR en ik kan niet wennen aan C1"
De eerste week kon ik dat ook niet (mijn broer overigens ook niet), maar twee weken later kon ik lezen en schrijven met C1.
Als ik nu LR weer gebruik vind ik het eigenlijk maar een consumenten programma voor de massa, in C1 zit zoveel betere controle over je RAW's, niet alleen voor Fuji, maar ook voor de andere formaten, anders was mijn broer never nooit overgestapt.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: LightRoom 6

Bericht door arnold_w »

FujiMoetie schreef:Ik hoop ook de LR uit eindelijk met een update komt.. ik heb nu een abonnement voor PS CC en LR. Dus standaard de meest up to date versie... alleen gebruik ik LR nu niet. En dat is jammer. Fuji kleuren... bedoel je de raw output of de Jpg processing?
Beide, de SOOC jpeg's vind ik qua kleuren het mooist en de film simulaties die je in LR of C1 kunt toepassen zijn een redelijk goed alternatief, waarbij ik de kleuren van de filmsimulaties in C1 beter vind. In LR vind ik de donkere delen teveel dichtlopen, bij C1 blijft er veel meer shadow detail over en de kleurgradaties binnen C1 is zijn beter dan in LR.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Gemmaj
Berichten: 198
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 18:45
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: LightRoom 6

Bericht door Gemmaj »

Wat is C1? Heb net even gegoogeld maar dan krijg ik alleen maar voetbalclubs in beeld.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3854
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: LightRoom 6

Bericht door remoss »

C1 = Capture One
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Gemmaj
Berichten: 198
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 18:45
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: LightRoom 6

Bericht door Gemmaj »

Dankjewel!

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: LightRoom 6

Bericht door wblink »

Nou moe.
Willem.

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: LightRoom 6

Bericht door wblink »

Shit,

Hoor net dat LR6 ALLEEN 64 bits wordt.
Het was allemaal te verwachten|: mijn 32 bits W7 moet vervangen worden.
Ik wacht op W10 en schaf dan meteen een nieuwe comp aan: 2* 1TB SSD. Randapperatuur kan mi nog wel even mee (alhoewel .... moet ook 64 bit ondersteuning voor zijn).
Of is er iemand die mij kan overtuigen W-W te laten an Apple op te zoeken?
Nou moe.
Willem.
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”