Uitgelekte specs en foto X-Pro2

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Uitgelekte specs en foto X-Pro2

Bericht door arnold_w »

Onlangs op Fuji Rumors, maar nu ook een stukje op digifotopro.nl over de de uitgelekte specs en een foto van het prototype van de X-Pro2.

Tijdje geleden werd er al gespeculeerd over de sensorgrootte van de X-Pro2, veel X gebruikers hoopten op een full frame sensor, maar dat zou gezien de huidige objectieven niet mogelijk zijn. Ook zou Fuji hebben gezegd dat er geen FF sensor gaat komen. Maar nu staat er in de uitgelekte specs dat het om een 27mp 1.2x sensor zou gaan en dat de huidige objectieven daarvoor geschikt zouden zijn. Net geen full frame dus, beetje vergelijkbaar met de 1.3x crop factor als de Canon 1D serie.

Als dit de trend gaat worden van toekomstige Fuji camera's, dan onderscheiden ze zich wel behoorlijk t.o.v MFT merken als Olympus en Panasonic, waarbij de technische grens voor het aantal MP's op zo'n kleine sensor wel zo'n beetje bereikt is en de behuizing en objectieven waarschijnlijk ook geen grotere sensor toelaat. Als het werkelijk zo is dat Fuji met een 1.2x sensor komt en de behuizing hetzelfde kan blijven als de huidige modellen, dan denk ik dat ze een flink marktaandeel kunnen gaan pakken, enerzijds aan de kant van MFT en anderzijds aan de kant van FF dSLR's.

Zeker als dat met behoud van objectieven kan in de wetenschap dat die FX objectieven gewoon top zijn. De 10-24 wordt dan in FF eqv een 12-29mm, de 16-55 een 19-66mm en de 50-140 een 60-170mm. Groot voordeel is ook de DOF omrekenfactor, een f/2.8 zit dan op ongeveer f/3.2 en de 56mm f/1.2 wordt dan een erg prettige 67mm f/1.4.
Het kwalitatieve verschil t.o.v. lompe FF systemen is dan te verwaarlozen terwijl je wel heel compact kunt blijven. Ik probeer me al voor te stellen hoe de beeldkwaliteit/resolutie van een 27mp 1.2x X-trans zonder low-pass filter er uit gaat zien gemaakt met louter top objectieven, ik denk dat ze full frame nog wel eens voorbij kunnen streven. Maar goed, eerst zien, dan geloven.

Volgens deze Fujirumors zou de X-Pro2 dit najaar al beschikbaar kunnen komen. Misschien dat ik nog even wacht met een tweede X-T1 :crazy:


Afbeelding
Ps: plaatje is wel van 1 april
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3861
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 43 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Uitgelekte specs en foto X-Pro2

Bericht door remoss »

Stond ie foto niet op 1 april op Fuji Rumors? :D

Als het wel echt is dan zou ik ook idd even wachten!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 967
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 399 times
Been thanked: 116 times

Re: Uitgelekte specs en foto X-Pro2

Bericht door MacFuji »

Dat van 1 april had ik ook gelezen!
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Uitgelekte specs en foto X-Pro2

Bericht door arnold_w »

Het plaatje is wel van 1 april, dus mogelijk onzin, maar de verhalen zelf doen al langer de ronde.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Uitgelekte specs en foto X-Pro2

Bericht door arnold_w »

Nu ik ook de overige berichten op de digifotopro link lees (die ook van 1 april waren) zie ik nog wel meer twijfelachtige berichten staan.
Canon camera met ingebouwde fotoshop, een linkshandige SLR en extreem lichtsterke objectieven. In theorie allemaal mogelijk, maar gezien de publicatiedatum erg onwaarschijnlijk. Of de hier genoemde X-Pro2 specs dan ook in de categorie 1-april grap vallen weet ik niet, de foto was iig niet serieus, we zullen het wel beleven.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Uitgelekte specs en foto X-Pro2

Bericht door arnold_w »

En deze had ik dus gemist, de hele boel is dus flauwe kul :oops:
http://www.fujirumors.com/is-this-the-f ... e-martino/

THE TRUTH: It’s an April’s fool Trick. The guys behind this funny joke told me yesterday that they’d appreciate the support of FujiHumors… and I hate to be the spoilsport
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Plaats reactie

Terug naar “Camera's algemeen”