Autofocus

Gebruikersavatar

Topic Starter
robcctje
fXf sponsor
Berichten: 362
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 20:19
Locatie: Gildehaus Duitsland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Autofocus

Bericht door robcctje »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Hoi Frank

Het gaat ook om mensen op straat,dus straatfotografie niet snel bewegende mensen,maar je hebt wel af en toe dan zie je in eens iets en dan moet de camera eigenlijk al klaar zijn en snel kunnen reageren.
Ik ga vanmiddag er nog even op uit om verschillende instellingen te door lopen.
Bedankt voor je meedenken.

Gr Rob
Gebruikersavatar

Frank
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 00:05
Locatie: Panningen

Re: Autofocus

Bericht door Frank »

Afstanden zijn wat groot anders kon je gemakkelijker communiceren. In elk geval succes.
"Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben".
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Autofocus

Bericht door AVI-Foto »

Er is een belangrijk ding dat vaak over het hoofd word gezien als je "focus-tracking" of zoals bij Fuji genoemd "predictive PDAF" gebruikt.
Namelijk dat dit alleen werkt met de middelste 9 autofocus punten. Dit is een groot verschil met DSLR's, waarbij alle focuspunten gebruikt worden.
Je moet je onderwerp in het midden houden, en dus mee bewegen met je camera, en inderdaad op AF-C-stand.
Dus (helaas) heb je hierbij alleen maar centrale composities.

Op AF-S stand word er vanzelfsprekend, zodra je de ontspanknop half in gedrukt hebt, scherpgesteld op dat punt.
Als mensen lopen, en je hebt een beperkte scherpte-diepte en geringe sluitertijd, zijn ze, in die fractie dat het kost naar het doordrukken van de ontspanknop, inderdaad uit het schertevlak verdwenen.

Wil je AF-S gebruiken voor straatfotografie, dan ben je genoodzaakt een snelle(re) sluitertijd te gebruiken, dus vaak ISO omhoog, wat geen probleem is bij de Fuji, en je scherpte-diepte vlak groter te maken door het verhogen van je diafragma, zodat lopende mensen binnen dit gebied blijven. Hierbij is de "AF distance Indicator in op je EVF/LCD" een perfecte check om (bij benadering) te zien hoe groot je vlak is.

Anders AF-C gebruiken en het midden van je beeld.

Nog een tip: zet je camera "High Performance" aan. Dan is je AF sneller, hoewel het meer stroom kost.
Ook kan je gebruik maken van Pre-AF, hierbij stelt je camera altijd scherp op het huidige AF vlak, ongeacht of je de ontspanknop indrukt of niet, maar dit vreet stroom omdat de camera dan continue bezig is, zelf als je hem niet in je hand houdt. Hierdoor is je AF nog ietsjes sneller.
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Olliepippie
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 08:31
Locatie: Waalre

Re: Autofocus

Bericht door Olliepippie »

Volgens mij moet je gaan oefenen in AF-S met focus en recompose. Stel de camera in op single point AF met bv het middelste scherpstelpunt. Richt dit punt op het voorwerp of persoon dat je scherp wil hebben, druk de sluiter half in zodat de camera scherp stelt. Vervolgens maak je de compositie die je wil terwijl je de sluiter half ingedrukt houdt. Compositie klaar? Afdrukken maar! Bij snel bewegende voorwerpen wordt dit lastig zeker als ze van je af off naar je toe bewegen. Wandelende personen met een klein diafragma en dus veel scherpte diepte moet prima gaan!

Groet

Michel
Groet,

Michel.
Gebruikersavatar

Topic Starter
robcctje
fXf sponsor
Berichten: 362
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 20:19
Locatie: Gildehaus Duitsland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Autofocus

Bericht door robcctje »

Hoi Arjan

Bedankt voor je uitleg.
Ik heb vanmiddag een paar dingen uitgeprobeerd,maar in de af-c stand doet de camera er soms lang over om het onderwerp scherp in beeld te krijgen.

1

Afbeelding

Deze opname is in c gemaakt en ik vind hem niet goed.

2
Afbeelding

Deze opname in s gemaakt en vind ik zelf beter,moet er wel bij zeggen dat de camera niet op High Performance stond.

Wat betreft over het lopen van de mensen klopt het wel dat de camera er dan snel naast zit [ik had dat veel minder met de Nikon] maar wat ik wel vind dat als je de camera op af-c zet heeft die ook zijn tijd nodig om scherp te stellen.
Ik heb de indruk dat de camera bij lange na niet zo snel is als een D300.
Maar we gaan morgen er nog eens op uit om het een en ander uit te proberen.

Gr Rob
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Autofocus

Bericht door Patrick »

Dat verbaast me helemaal niet. De autofocus van een DSLR is gewoon sneller. Hoewel de verschillen wel kleiner worden. Althans, ik heb begrepen dat de T1 veel sneller is dan mijn E1. Dat mag ook wel, want die komt niet in de buurt van mijn D700...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Autofocus

Bericht door AVI-Foto »

Kan best kloppen dat de AF in continue stand niet zo snel is als de D300.
Het werkt in ieder geval anders.

Bij jouw voorbeelden hierboven ga ik ervan uit dat het jouw ging om de 2 jongens in het bakkie?
Dit is ook niet een vd de makkelijkste situaties die je hier genomen hebt. Volgens mij gaat die molen best snel, en zoals je op de foto ziet, volgt het 2 bakkie het eerste bakkie in het beeld vlak gelijk op, het mannetje in het groen is bij beide nl. wel steeds scherp.

Gewoon lekker oefenen op argeloze fietsers, jouw vrouw of kids test personen maken etc. Begin met geïsoleerde objecten, waarbij je geen last hebt van drukke achtergronden of andere storende elementen.
De Fuji kan het heus wel (alleen niet zo goed als een DSLR)
Enne zet echt je High Perf aan !
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl

Robin
fXf sponsor
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:31

Re: Autofocus

Bericht door Robin »

Bedankt Arjan voor je tips,

Heb er zelf een hoop van opgestoken.
Groet, Robin

X10 | Robinmeester.nl | Flickr
Gebruikersavatar

Frank
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 00:05
Locatie: Panningen

Re: Autofocus

Bericht door Frank »

Ik weet het niet maar misschien heb je hier ook nog wat aan. http://www.fujix-forum.com/index.php/to ... 22-pre-af/
"Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben".
Gebruikersavatar

Topic Starter
robcctje
fXf sponsor
Berichten: 362
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 20:19
Locatie: Gildehaus Duitsland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Autofocus

Bericht door robcctje »

@ Robin dat is het leuke van een forum,anderen hebben er ook iets aan/of niet. ;)

@ Arjan ik ga vanmiddag er zeker weer op uit en zal daar het een en ander gaan uit proberen.

@ Frank ik heb op de site gekeken,ik heb het met google translate om gezet want mijn Engels is bagger,maar wat ik daar zo lees is dat er toch wel veel mensen problemen hebben met een goede instelling voor bewegende beelden,maar we gaan oefenen.

Gr Rob
Gebruikersavatar

Topic Starter
robcctje
fXf sponsor
Berichten: 362
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 20:19
Locatie: Gildehaus Duitsland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Autofocus

Bericht door robcctje »

Ik denk dat ik weet wat ik FOUT had ingesteld .

In het menu Schemset-up kan men kiesen tussen verschillende tijden dat de genomen opname in beeld blijft.
Ik had die op 1,5 sec staan.
Maar om sneller te kunnen scherp stellen moest ik steeds weer de sluiter knop half indrukken om opnieuw een foto te kunnen maken.
Maar zet je deze nu op uit,dan kan je gelijk weer scherp stellen voor de volgende foto.
Heb het net geprobeerd en merk zelf ook dat het sneller gaat.
We blijven nog even oefenen :angel:

Gr Rob
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”