Scherpstellen X-T1

Gebruikersavatar

Topic Starter
JHMU
fXf sponsor
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 05 dec 2014, 16:09
Locatie: Soest

Re: Scherpstellen X-T1

Bericht door JHMU »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Alles is mij duidelijk, maar nog een opmerking over de instelling rode A 2 keer. Inderdaad alle twee op Rode A dan heb je de P stand, alles wordt voor je geregeld. Echter tussen AE-l en AF-l zit een "rolletje" als ik daar aan draai wordt de F anders ingesteld en de ijd gaat mee en beide rode A's staan nog ingeschakeld. Dus met het rolletje kan ik direct van P stand naar F stand. Correct?
AVI-Foto schreef:Je hebt de 18-55 ingesteld met het diafragma knopje op A ( " ... lens wit streepje voor Rode A streepje" ).
Je hebt de X-T1 ingesteld met de sluiter draaiknop ook op A ( "...Toestel X-T1, lens 18-55, afgesteld op boven Rode A tegen over wit streepje" en " ... tijd wordt voor mij geregeld" )

Correct? Indien ja:

Dan wordt inderdaad de sluitertijd (of zoals jij zegt "tijd" ) automatisch voor je geregeld. (X-T1 middelste draaiknop op A)

Daarna zeg je: "...Ik stel F in ..."
Dat heeft dus geen enkele invloed omdat je de lens op automatisch diafragma hebt staan (dat schuifknopje staat nl. op A).

Je camera werkt nu volledig automatisch , hij regelt én diafragma én sluitertijd voor je.

Nu de hamvraag: "...Nu komt het op het moment dat ik de foto wll nemen wordt het een zenuwachtig gebeuren, het wordt een soort flikker beweging ..."

Ik denk dat je hiermee bedoelt dat je je beeld een paar keer in- en uit ziet focussen (flikker) omdat je waarschijnlijk op een redelijk egaal vlak wil scherpstellen.
Daar heeft de camera namelijk moeite mee, en probeert hij door heen en weer te bewegen zijn scherpte te vinden. Dit is dus heel normaal!
Dit heeft trouwens niets met de knopjes op A te maken

Probeer eens te richten op "lijnen" waarin contrast zit (scheidingen tussen licht en donkere vlakken) dan zie je dat die flikker weg is, aangezien de camera nu gelijk scherp kan stellen, en niet "flikkert".
Een andere manier om dit nooit te hebben is door zelf scherp te stellen (knopje rechtsonder aan de voorkant van de X-T1 op M )

Althans dat is wat ik denk dat jouw vraag is.
En ik kan het verkeerd hebben ... in dat geval is de vraagstelling voor mij niet duidelijk ;)

PS wil je zelf de F-stop / Diafragma regelen met de ring op het objectief dan moet je het knopje van het objectief niet op A zetten maar het witte streepje voor het diafragma plaatje Afbeelding
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 367
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Re: Scherpstellen X-T1

Bericht door mqaa »

JHMU schreef:Alles is mij duidelijk, maar nog een opmerking over de instelling rode A 2 keer. Inderdaad alle twee op Rode A dan heb je de P stand, alles wordt voor je geregeld. Echter tussen AE-l en AF-l zit een "rolletje" als ik daar aan draai wordt de F anders ingesteld en de ijd gaat mee en beide rode A's staan nog ingeschakeld. Dus met het rolletje kan ik direct van P stand naar F stand. Correct?
Het wieltje verschuift in de P stand de belichting iets naar links (kleiner diafragma, langer sluitertijd) of naar rechts (grooter diafragma, kortere sluitertijd) maar probeert de belichting gelijk te houden aan de volgens de camera juiste belichting. Eigenlijk een soort combinatie van de A en de F stand.
Marc
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Scherpstellen X-T1

Bericht door AVI-Foto »

Jan,

Lees dit eens door, is qua begrip uitleg, waarschijnlijk iets duidelijker als de Fuji handleiding (het is niet specifiek Fuji gericht, nl in 2006 is dit geschreven, maar de basis blijft altijd hetzelfde)

Fotografie in mensentaal: de body

als je dan op "Next" drukt rechts bovenin die webpagina kom je respectievelijk op:

Fotografie in mensentaal: de lens

Fotografie in mensentaal: de flitser

Fotografie in mensentaal: de uitrusting

Fotografie in mensentaal: de software
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3857
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Scherpstellen X-T1

Bericht door remoss »

Jan je hebt nu echt van alles in je berichten aangepast, ook de eerste weer, ik ben de draad volledig kwijt :shock:
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Maurice
Berichten: 22
Lid geworden op: di 23 jun 2015, 15:30

Re: Scherpstellen X-T1

Bericht door Maurice »

JHMU schreef:Heb ik toch nog een vraag. Wat is het verschil tussen AE-L en AF-l. Ik kom uit het tijdperk rolletje er in en dat was het. Mijn grijze cellen zijn ook niet meer zoooo snel, maar mijn humor wint het tot nu toe nog steeds, Hartelijk dank voor de moeite Avi Foto, Jan
AF-L is Auto-Focus Lock, en AE-L is Auto-Exposure Lock.

De precieze functie is volgens mij in te stellen in het menu. Het kan een schakelaar zijn, je activeert de knop door 1-maal te drukken, of je kan hem zo instellen dat de functies alleen zijn werk doen zolang je de knop houd ingedrukt. Geen idee waar hij standaard op ingesteld staat.
remoss schreef:Jan je hebt nu echt van alles in je berichten aangepast, ook de eerste weer, ik ben de draad volledig kwijt :shock:
Het meeste van de tekst was een quote van AVI-Foto, dat is nu netjes aangepast zie ik. Ik snap 'm weer. :think:
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3857
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Scherpstellen X-T1

Bericht door remoss »

Ja klopt, die quote heb ik in orde gemaakt anders was het helemaal niet meer te volgen ;)
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Scherpstellen X-T1

Bericht door AVI-Foto »

:lol:
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”