Stof op X-T1 sensor

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Stof op X-T1 sensor

Bericht door FujiMoetie »

Ik vroeg mij af hoe vaak de X-T1 eigenaren stof van de sensor moeten halen.

Ik heb voorheen een D700 gehad waar bij ik regelmatig stof zag, de sony Nex 6 was een soort stof zuiger... maar de X-T1... die blijft zo schoon als wat? Hoe kan het, er zit geen spatje stof op helemaal niets.
en ja ik wissel gewoon lenzen.

Iemand een idee? Is de sensor cleaner zo goed? Groetjes
Bart
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Stof op X-T1 sensor

Bericht door AVI-Foto »

Ik ben inderdaad ook redelijk tevreden over Fuji's sensor cleaning.

De beste die ik ooit gezien heb was in mijn Olympus E-1 en E-3, die sensors heb ik nog nooit schoon moeten maken in de tijd dat ik ze gebruikte.
Olympus had echt een vooruitstrevend systeem hierin voor die tijd (inmiddels ben ik uit nostalgisch gevoel ook weer een beetje Marktplaats aan het afstruinen voor een leuke E-1 :angel: )

Nikons hadden voor mijn gevoel niet eens een sensor cleaning optie gehad hoeven te hebben, want dat deed volgens mij helemaal niks ....
Dit is natuurlijk overdreven maar feit was dat ik in mijn Nikons altijd wel (veel) stof had. Zelfs enige sensor clean opdrachten achter elkaar, via menu, had meestal een nihil resultaat.

Mijn X-T1 en X-E1 heb ik tot nu toe pas 1x gepoetst, na meer als een jaar in gebruik geweest te zijn. Ik ben in het bezit van nog al wat objectiefjes dus de sensor ligt regelmatig bloot.
Bloot is ook echt bloot bij Fuji, bij mijn DSLR's zat er natuurlijk zelfs nog een spiegel voor als 1e verdedigings linie en dan nog .... Nikon & stof .... brrr .... maar dat is verleden tijd :duimop:
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

paul b
Berichten: 116
Lid geworden op: za 13 jun 2015, 14:20
Locatie: Amsterdam

Re: Stof op X-T1 sensor

Bericht door paul b »

Hoewel ik geen T 1 maar een X-Pro 1 bezit, heb ik in de inmiddels ruim 3 jaar geen stof of vuil op de sensor gehad. Waarschijnlijk gebruikt Fujifilm een deugdelijk anti-stoftechniek in deze camera's. Het is aan te bevelen om bij objectiefwisseling met je rug naar de windrichting te staan. Voorkomen is altijd beter dan genezen.....
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3075
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 14 times
Been thanked: 157 times
Gender:
Contacteer:

Re: Stof op X-T1 sensor

Bericht door Patrick »

Het scheelt natuurlijk al enorm dat er geen wapperding als een spiegel in de camera zit.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”