Max Sync Speed X-T1

Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Max Sync Speed X-T1

Bericht door FujiMoetie »

Hi Fujigoerus...

Kan iemand bevestigen dat de max sync speed op manual na de firmware update 4.0 nu 1/200e is ipv 1/180e?

Ik gebruik yongnuo 560tx trigger, en na de update heb ik geen donkere rand meer op 1/200e.... worth noting dacht ik, maar wil graag horen of dat bij jullie ook zo is.

Groetjes
Bart
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door André »

Heb getest op 1/200e, 1/250e en 1/360e.
Het resultaat is veelbelovend. Tot 1/250e geen balk in beeld en zelfs bij een serie geen probleem. :clap:
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door FujiMoetie »

Wow! Nice.. nu weet ik dat mijn yongnuo trigger niet sneller kan dan 1/200ste. de nieuwste triggers kunnen wel tot 1/250ste syncen. Goed nieuws iig.

Gek genoeg stond het niet in de update beschreven, en weet ik zeker dat ik eerst een zwarte balk had bij 1/200ste. het was het eerste wat ik controleerde na de update :-)
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door André »

Misschien kunnen anderen dit ook even testen zodat we zeker weten dat het hier uit voort komt.
Voor het zelfde geld heeft niet iedereen die verbetering.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

paul b
Berichten: 116
Lid geworden op: za 13 jun 2015, 14:20
Locatie: Amsterdam

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door paul b »

Ook bij mijn X-Pro 1 kan ik tot en met 1/250 seconde probleemloos flitsen. Volgens de specs zou dat tot 1/180 seconde kunnen.

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door wblink »

De sync-speed is een puur mechanische zaak. Het is de koostrtste tijd dat het eerste gordijn van de luiter weg is en het tweede gordijn nog niet in werking is. Ik kan me neit voorstellen dat met een firmware-uodate de mechanische snelheid (want dat is de grens) van de sluitergordijnen is verhoogd.

Aan de andere kant: het ZOU kunnen dat de update het sluiter motorretje harder laat lpen, maar lijkt me niet iets wat bij de update-info niet vermeld zou worden. (Of werkt het met een veer???)
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door André »

Ik heb toch ook nu wel het idee dat dit wel effect heeft gehad. Mijn sluiter hoefde ik voorheen niet boven de 1/180 te gebruiken tijdens het flitsen. Dan had ik de balk al onder in beeld. Nu is dat totaal niet het geval. Dat vind ik dan toch wel apart. De sluitermotor en mechanische snelheid kunnen geen probleem zijn want de sluiter kan mechanisch tot 1/4000e realiseren dus daar zal het niet aan liggen. De signaaloverdracht tussen het signaal van de sluiterknop en de reactietijd van flitser en sluiter mogelijk wel. De synchronisatie is niet anders dan het tegelijk kunnen werken waarbij de flits gebeurt in de periode dat de sluiter helemaal open staat en precies op dat moment de flits afgeeft. Komt die flits een tikje later of vroeger heb je een onbelicht deel/balk in je beeld. Het loopt mogelijk iets beter synchroon. Hoe dat komt mag Joost weten. Het enige dat ik kan bedenken als mogelijkheid is dat de synchronisatie iets verbeterd is. Als het signaal naar de flitser iets trager gegeven wordt dan het flits signaal kan de flitser net iets later reageren en daardoor net tijdig genoeg flitsen en vice versa. Voor de goede orde was dit flitsen van mij met de meegeleverde flitser. Met triggers moet ik het nog uitproberen, Dan zit er eventueel mogelijke minimale vertraging van het reageren van de trigger nog bij. IK zal vanavond misschien even gaan spelen om te zien wat het doet.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door wblink »

De tijd die de sluiter gebruikt is onbelangrijk. In dit geval is dat: eerste gordijn gekomen en weg, tweede gordijn nog niet gekomen, meer niet.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door André »

Dat is ook wat ik aangeef. Als echter de flits komt nadat de 2e sluiter begint te sluiten of voordat het eerste gordijn opent krijg je de zwarte balk/onbelicht deel van de sensor in je beeld. Als je dan het moment van het afgaan van de flitser vertraagt of versnelt kun je daar een verschil in maken, denk ik.
In hoeverre dat softwarematig mogelijk is weet ik niet, maar dat is hoe ik me dat zo voorstel. Net als een ontsteking van een auto op tijd moet staan en dat elektronisch wordt getuned bij auto's kan dat met de flitsontsteking misschien ook softwarematig.

Of men daarbij de sluiter vertraagt of de flitser versnelt maakt daarbij eigenlijk niet uit bij zulke korte tijden. Als ze samen maar gelijk lopen en de flits dus afgaat als beide gordijnen open zijn.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door jack the slipper »

eerste gordijn open, flitsen en elektronische sluiter gebruiken, tweede gordijn dicht?
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”