F0... wie herkent dit?

Gebruikersavatar

Topic Starter
marja_be
Berichten: 13
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 12:34

F0... wie herkent dit?

Bericht door marja_be »

Vanmorgen foto's aan het maken (met mijn nog nèt niet 1 jaar oude X-T1) en ineens kon ik niet meer scherpstellen... camera reageerde nergens meer op. Batterij eruit, weer erin, andere lens.... niets.
Gefrustreerd naar huis en al googelend kwam ik erachter dat dit probleem vaker voorkomt bij de X-t1. Het zgn F0 probleem....
Omdat ten tijde dat ik de camera kocht hij ongeveer alleen in Aken verkrijgbaar was zit ik nu een beetje te kijken wat ik het beste kan doen. (Aken is voor mij 120 km)
Ik heb Fuji Belgie al gebeld maar de mevrouw die ik moet hebben was natuurlijk net weg :( dus straks nog maar eens proberen.
Aken heb ik al gebeld en ik kan hem daarheen brengen en dan duurt het 3-4 weken voordat hij gerepareerd is...
De dichtstbijzijnde fuji winkel is 60 km hiervandaan... grrrrr.
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: F0... wie herkent dit?

Bericht door jhh »

"Zo maar uit het hoofd": is FO niet een melding dat de camera instelling op "LENS OF" staat? Dus dat er een vreemdmerk lens op de camera zit? (Dat moet handmatig ingesteld worden in het menu.) Waardoor hij niet werkt? Sorrie als dat het niet is!
Gebruikersavatar

Topic Starter
marja_be
Berichten: 13
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 12:34

Re: F0... wie herkent dit?

Bericht door marja_be »

Hij herkent idd de lens niet, maar het zijn gewoon fujinon lenzen (18-55 en 55-200), het schijnt een hardware probleem te zijn wat meer voorkomt bij de X-t1 helaas...
Gebruikersavatar

Martain
Berichten: 79
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 00:30
Locatie: Zuid-Limburg

Re: F0... wie herkent dit?

Bericht door Martain »

Kun je hem na overleg niet rechtstreeks verzenden aan Fuji ?
Met een verzekerd pakketje lijkt mij dat de meest snelle en tijd-kosten gunstigste oplossing.
Fuijfilm X-T1 | XF 10-24 | XF 18-135 R LM OIS WR | XC 55-230 | MHG-XT1-L
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 395 times
Been thanked: 114 times

Re: F0... wie herkent dit?

Bericht door MacFuji »

Martain schreef:Kun je hem na overleg niet rechtstreeks verzenden aan Fuji ?
Met een verzekerd pakketje lijkt mij dat de meest snelle en tijd-kosten gunstigste oplossing.
Dat lijkt mij ook, even bellen met fuji in kleve. En dan opsturen, dat werkt volgens mij het snelste.

Trouwens ook zeer goede ervaring mee.

Net mij even ingelezen in het F0 probleem, het blijkt dat opsturen ter reparatie de enige optie is. En vaak wordt dan de lensmount vervangen.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Martain
Berichten: 79
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 00:30
Locatie: Zuid-Limburg

Re: F0... wie herkent dit?

Bericht door Martain »

Kwam op het duitse Fuji X forum ook de F0 melding tegen én de oplossing !
http://www.fuji-x100-forum.de/topic/238 ... -nicht-f0/

Heeft te maken met een defecte printplaat zie citaat in duits;
Endlich ist sie wieder in meinen Händen: habe eben meine X-T 1 von der Reperatur zurückbekommen. Das Begleitschreiben ist recht kurz: die Haupplatine wurde demnach ausgetauscht.

Nun hab ich erst mal wieder alle Einstellungen an meine Bedürfnisse angepasst und hoffe das ich nun eine zuverlässige Kamera habe.....

In der Zwischenzeit hatte ich übrigens auch die X100 Ladeschale einschicken müssen, wurde auch anstandslos getauscht....aber ich gölaube ich werde mir das XF 90 noch ne weile verkneifen bis ich wieder Vertrauen in Fuji gefasst habe
Der nächste größere Einsatz der X-T1 ist absolviert und ohne vorkommnisse (die nicht auf blödheit meinerseits zurückzuführen sind) gut verlaufen.

Scheint also gefixt zu sein das F0 Problem....gut so!
Mailen of bellen met Fuji Duitsland en opsturen...... ;)
Fuijfilm X-T1 | XF 10-24 | XF 18-135 R LM OIS WR | XC 55-230 | MHG-XT1-L
Gebruikersavatar

Topic Starter
marja_be
Berichten: 13
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 12:34

Re: F0... wie herkent dit?

Bericht door marja_be »

Dank voor de reacties, dus het reparatiecentrum van Fuji is in Kleve? Ik ga vandaag even googelen en kontakt opnemen!
Gebruikersavatar

Topic Starter
marja_be
Berichten: 13
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 12:34

Re: F0... wie herkent dit?

Bericht door marja_be »

Gisteren camera opgehaald door UPS, ben benieuwd :)
Gebruikersavatar

Martain
Berichten: 79
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 00:30
Locatie: Zuid-Limburg

Re: F0... wie herkent dit?

Bericht door Martain »

Heb er alle vertrouwen in :duimop:
Dikke week heb je hem weer terug met een nieuwe printplaat en zonder de F0 storing.

Ben je van je haat liefde verhouding X-T1 verlost, hou ons op de hoogte ;)
Fuijfilm X-T1 | XF 10-24 | XF 18-135 R LM OIS WR | XC 55-230 | MHG-XT1-L
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 395 times
Been thanked: 114 times

Re: F0... wie herkent dit?

Bericht door MacFuji »

marja_be schreef:Dank voor de reacties, dus het reparatiecentrum van Fuji is in Kleve? Ik ga vandaag even googelen en kontakt opnemen!
Mijn ervaring is dat het goed komt.

Fuji Kleve is het centrale punt voor FujiFilm Europa. Maar volgens mij worden de reparaties in Engeland gedaan,
Als het goed is en je hebt je gegevens van je mailadres etc. achter gelaten. dan krijg je een mailtje met de status van je reparatie.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”